Güncelleme Tarihi:

Sürecin üzerinden yaklaşık 1 ay geçmesine rağmen sorunlar çözülemedi. Bazı otomotiv üreticileri ellerindeki stokların azalması nedeniyle üretimi yavaşlatırken, bazıları yeni tedarikçilerin kapısını çalmaya başladı. Honda gibi üreticiler ise üretim araları verdi.
İşte Nexperia krizinin ilk etkileri ve üreticilerden gelen yorumlar...
Honda: Nexperia’dan kaynaklanan arz kesintisine bağlı olarak ortaya çıkan yarı iletken sıkıntısı nedeniyle Meksika’daki bir fabrikada araç üretimini durdurdu. Üretime yeniden başlama tarihi henüz netlik kazanmazken, Japon otomobil üreticisi Çarşamba günü faaliyetlerine devam etmek için gerekli düzenlemeleri yaptığını açıkladı. Fabrikada SUV model HR-V üretiliyor.
Stellantis: CEO Antonio Filosa, şirketin ABD-Çin ticaret savaşıyla bağlantılı Hollandalı grup Nexperia’daki sorunlardan kaynaklanan olası çip sıkıntılarını ele almak için bir kriz masası kurduğunu söyledi. Filosa, fabrikalarının durmadan çalışmaya devam edebilmesi için her gün eylem ve projeler yürüttüğünü söyledi.
Mercedes-Benz: CEO Ola Kaellenius, “Alternatifler aramak için dünyayı dolaştığımızı söylemeye gerek yok” dedi ve Alman otomobil üreticisinin kısa vadeli olarak güvence altına alındığını ekledi. Kaellenius, bunun son çip krizinden farklı olduğunu, çünkü artık sorunun siyasi kökenli olduğunu ve siyasi bir çözüm gerektireceğini söyledi.
Toyota: CEO Koji Sato, Nexperia’ya uygulanan son ihracat kısıtlamalarının sektörde endişelere yol açmasına rağmen, Toyota’nın acil bir çip sıkıntısıyla karşı karşıya olmadığını söyledi. Tokyo’daki Japan Mobility Show’da konuşan Sato, bazı risklerin olduğunu kabul etti, ancak üretime yönelik ani bir tehdit olmadığını vurguladı.
Volkswagen: Nexperia anlaşmazlığı nedeniyle çalışanlarına kısa vadeli üretim kesintileri riski konusunda uyarıda bulundu. Şirket sözcüsü Reuters’a yaptığı açıklamada, VW’nin personele gönderdiği bir iç mektupta, çip sıkıntısının henüz üretimde bir etki yaratmadığını ancak “dinamik durum göz önüne alındığında, kısa vadede üretim üzerinde bir etki olmasını göz ardı edemeyiz” ifadelerini kullandı.
ZF: Tedarik kesintileri halihazırda Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Stellantis ve Ford gibi şirketleri yakından ilgilendiriyor. Bu şirketlerin çoğu, Nexperia’nın bileşenlerine bağımlı olan önemli bir otomotiv tedarikçisi olan ZF’e güveniyor. ZF’ye yakın kaynaklar, tedarikçinin Almanya’nın Schweinfurt kentindeki elektrikli aktarma organları tesisindeki vardiyaları azalttığını, çünkü Nexperia’nın üretimine bağlı bileşenlerin artık kıt olduğunu söyledi.
ÇİP KÜÇÜK RİSK BÜYÜK
ABD ve Çin arasındaki ticaret savaşlarının arasında kalan Nexperia’nın ürettiği çipler ZF, Bosch, Denso gibi üreticiler tarafından tedarik edilen önceden monte edilmiş bileşenlerin içine yerleştiriliyor. Dolayısıyla Nexperia’nın ürettiği yarı iletkenler otomobillerin elektronik kontrol sistemlerinde yaygın kullanılıyor. Tedarikteki aksamalar üretim hatlarının durmasına kadar varabilecek bir risk oluşturuyor.