Market sayısı azalacak

Güncelleme Tarihi:

Market sayısı azalacak
Oluşturulma Tarihi: Ocak 05, 2001 00:00

Vadeli alıp, peşin satan ve nakdi repoda değerlendiren perakendeciler 2000`de düşen faizler sonucu zorlandı. 2001`de düşük faize ancak büyük marketlerin dayanabileceği söyleniyor.


Son yılların en cazip sektörü perakendede yol ayrımına gelindi. Faizlerin ve enflasyonun yüksek olduğu dönemde vadeli aldıkları malı peşin olarak tüketiciye satıp buradan kazandıklarını repoda değerlendiren perakende kuruluşları 2000`de zor bir yıl geçirdi. Hükümetin enflasyonu düşürmek için düğmeye basması, para sihirbazı olarak adlandırılan perakende kuruluşlarının faaliyet dışı gelirlerinin azalmasına ve kârlarının düşmesine neden oldu. Perakende kuruluşlarının içinde bulundukları durumdan kurtulması için önümüzdeki dönemde mağazacılık, insan kaynakları ve lojistik gibi esas faaliyet alanına yönelmesi gerektiği belirtiliyor. Bunlar yapılmadığı takdirde bankacılık sektöründe yaşanan tasfiye sürecinin perakendeye de sıçrayacağı belirtiliyor.


Türkiye` de operasyonel kâr yapan kuruluş olmadığını söyleyen Real Hipermarket Genel Müdürü Servet Topaloğlu, Bu bilançolardan da belli. Operasyonel kârların artıya dönmesi konusunda bir çalışma yok. Ancak Türkiye`de bu kadar büyük operasyonel zararlara dayanabilecek bir şirket de yok dedi. Türkiye`de bankacılık sektöründe yaşanan tasfiye döneminin 2001 yılından itibaren perakende sektöründe de kendini göstereceğini ifade eden Topaloğlu, sürecin 2002 yılına kadar devam edeceğini açıkladı. Perakende sektöründe tasfiyeyi Bankacılık Üst Kurulu gibi bir mekanizmanın değil, tamamen serbest piyasa ekonomisinin yapacağını belirten Topaloğlu, Temelde bankacılıkla perakende sektörü arasında bir fark görmüyorum. İkisinde de kriz var diye konuştu.


Yabancılar pusuda:

Pek çok perakendecinin planlarını ben bu şirketi alıp büyüteyim sonrada yabancıya satayım` beklentisiyle yaptığını belirten Topaloğlu, yabancıların Türk perakende sektörüne girmek için hiç de hevesli olmadığını anlattı. Topaloğlu buna gerekçe olarak marketlerin operasyonel faaliyetlerinin düşük, insan kaynaklarının yetersiz ve talep edilen satış bedellerinin çok yüksek olmasını gösterdi. Yabancı perakendecilerin şu anda firmaların tasfiye döneminde fiyatlarının iyice düştüğünü görmeyi istediğini belirten Topaloğlu, Bu esnada Türkiye`deki perakende kuruluşları sektörü öğrenmeli. Bilgi birikimine sahip insan kaynakları oluşturmalı dedi. Bütün bu tasfiye işlemleri sonucunda dört beş zincirin kalacağını belirten Servet Topaloğlu, ilk üç tanesinin diğerlerine göre aradaki farkı açacağını anlattı. Bu üç kuruluşun en önemli özelliğinin bu işi uluslararası anlamda yapan yabancı ortaklı kuruluşlar olacağını ifade eden Topaloğlu, Bu üç oyuncudan birinci 5 milyar, ikinci 3.5 milyar, üçüncü ise 2 milyar dolar ciroya sahip olacak. Biz ilk üç arasında olacağız diye konuştu.


Real olarak şu anda yabancı bir ortak düşünmediklerini belirten Topaloğlu, Bizim formatımıza göre bir zincir yok. Ama yarının ne getireceği belli olmaz. Her gün yeni bir gündür dedi. 2005 yılında her dört satış noktasından birinin kapanacağını belirten Gima Yönetim Kurulu Başkanvekili Tunç Çapa ise Arkasında finans desteği olan kuruluşlar ayakta kalır, diğerleri batar. Süpermarket sektöründe Migros, Gima ve Tansaş ayakta kalır dedi. Piyasanın içinde bulunduğu durgunluğu kırması için istihdamın ve yeni iş olanaklarının artması gerektiğini vurgulayan Migros Genel Müdürü Oktay Irsıdar yatırımlara da hız verilmesi gerektiğini dile getirdi. Migros`un mağaza sayısının beş yıl sonra bini geçeceğini, toplam cirosunun ise 3.5 milyar doları bulacağını söyleyen Irsıdar, 2000 yılında ellerindeki kaynakların büyük bir bölümünü yatırıma yönelttiklerini anlattı. (RADİKAL)



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!