Güncelleme Tarihi:
Vatandaş çay, süt, yumurta, deterjan gibi temel ihtiyaç maddeleri için market market dolaşmadan, en ucuz ürünün, evine en yakın hangi markette satıldığını tek bir internet sitesinden öğrenebilecek. Merkez Bankası ve diğer ilgili kurumların araştırmaları için TÜBİTAK eliyle geliştirilen https://marketfiyati.org.tr/ ile zincir marketlerdeki temel gıda ve ihtiyaç maddelerinin fiyatları tüm vatandaşların erişimine açık olacak. Siteden A101, BİM, CarrefourSA, HAKMAR, MİGROS, Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri ve ŞOK marketlerdeki ürünlerin fiyatları anlık olarak öğrenilebilecek.
MARKET MARKET GEZMEYE SON
TÜBİTAK eliyle geliştirilen platform ile zincir marketlerdeki meyve, sebze; et, tavuk, balık; süt ürünleri ve kahvaltılık; temel gıda; içecek; atıştırmalık ve tatlı ile temizlik ve kişisel bakım ürünleri kategorilerinde 50 bin ürünün fiyatı 7 markette anlık karşılaştırmalarla vatandaşa sunuluyor. “Ürün ara, market fiyatlarını karşılaştır, kazançlı çık” sloganının yer aldığı sitede, bulunulan lokasyona en yakın marketlerin listesine ulaşmak mümkün. Böylece sabit gelirliler market market dolaşmadan, en ucuz ürünün kendisine en yakın hangi markette olduğunu evinden çıkmadan öğrenebiliyor.
BAKAN KACIR DUYURDU
Merkez Bankası ile birlikte yürütülen proje kapsamında 7 zincir marketin verileri TÜBİTAK BİLGEM sistemlerine aktarıldı. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, X hesabından internet sitesinin linkini paylaşarak, “Merkez Bankası ve diğer ilgili kamu kurumlarının araştırmaları için TÜBİTAK eliyle yürüttüğümüz çalışmanın ürünü olan internet sitesini tüm vatandaşlarımızın istifadesine ve erişimine açtık. Böylelikle herkes, zincir market şubelerindeki 50 bine yakın ürünün fiyatını görecek ve karşılaştırma yapabilecek. Hayırlı olsun” yazdı.
YAKINDA TELEFONLARDA
TÜBİTAK BİLGEM, gelen veriler üzerinde aykırı değerlerin temizlenmesi ve veri kalitesinin artırılması amacıyla birtakım metotlar uygulayarak, algoritmalar geliştirdi. Bu yöntemle temizlenen verilerin, CimriMarket’te ve MarketTamam uygulamaları ile de paylaşılarak, anlık yayınlanması sağlandı. Ayrıca “Market Fiyatı” mobil uygulamasının yakında erişime açılacağı da vurgulandı.
‘FAHİŞ FİYAT ARTIŞINI BASKILAYACAK’
Yetkililer, söz konusu uygulamanın enflasyonla mücadele ve fahiş fiyat artışlarını sınırlamada zincir marketler üzerinde önemli bir baskı oluşturacağı görüşünde. Site hakkında şu yorum yapıldı: “Vatandaş bilinçli alışveriş yoluyla, tüketimden gelen gücünü kullanarak, en uygun fiyatlı ürünün satıldığı marketi tercih ettiğinde rakipler de buna uygun hareket etmek zorunda kalır. Ancak tüketici çay için gittiği markette, yüksek fiyatlı şekeri almasın. Bunun için evden çıkmadan ihtiyaçlar ve hangi ürünün hangi markette en ucuz olduğuna dair alışveriş listesi hazırlanırsa, aile bütçesinde önemli bir tasarruf sağlanabilir. Örneğin en yaygın kullanılan 1 kiloluk çayın fiyatı bir markette 235 lirayken, bunu 40 lira daha ucuza almak mümkün olabilir. Tek kalemde 40 lira var, 20 kalem üründe 800 lira yapar ki bu da bir aylık su, elektrik veya telefon faturasına denk gelir.”
ÇEVREDEKİ MARKETLERİ DE GÖSTERİYOR
TÜBİTAK Bilgem tarafından geliştirilen “Market Fiyatı” internet sitesi, bulunduğunuz lokasyona yakın zincir marketlerdeki ürünlerin fiyatlarını da karşılaştırarak en uygun fiyatlıdan en pahalıya doğru sıralıyor. Bunun için, açılan sitenin konum belirleme hizmetiyle ilgili sorusuna “izin ver” denilmesi yeterli oluyor. İlgili bölüm siteye girdiğinizde otomatik olarak karşınıza çıkıyor. Ardından seçtiğiniz ürünle ilgili yakın çevrenizdeki zincir marketlerin raf fiyatları karşınıza çıkıyor. Kullanıcılar dilediği takdirde farklı lokasyonlar da belirleyebiliyorlar. Sitede neredeyse tüm kategoriler var ve kullanımı yani arayüzü oldukça kolay. Kullanıcılar internet sitesi üzerinden seçtikleri ürünleri sepetlerine ekledikten sonra, harita üzerinde adreslerini görebildikleri marketlere giderek alışverişlerini yapabiliyorlar.
AYNI ÜRÜNDE YÜZDE 64.7 FİYAT FARKI VAR
PLATFORM aynı ürünlerin farklı marketlerde ne kadar farklı fiyatlara raflara konulduğunu da ortaya koydu. Örneğin; aynı markalı 1 litre zeytinyağı için yaptığımız fiyat karşılaştırmasında, İstanbul’un Eyüpsultan ilçesinde üç farklı marketin üç farklı fiyatı bulunduğunu gördük. Bir markette söz konusu zeytiğinyağının fiyatı 184.50 TL iken diğer bir markette 278.60 TL, bir başka markette ise 303.95 TL’ydi. Yani en ucuzdan en pahalıya fiyat farkı yüzde 64.7’ye kadar çıkıyordu. Yine aynı lokasyonda tümü aynı markalı ve aynı gramajlı salçanın fiyatı 39.12 TL’den 49.95 TL’ye kadar değişiyor, en ucuz ve en pahalı ürün arasındaki fark yüzde 27.7’yi buluyordu.