Güncelleme Tarihi:
Bayram hazırlığı birçok sektörde hareketlenmeye neden olurken ‘haksız kazanç’ peşinde koşanlar için de fırsat dönemi anlamına geliyor. Ticaret Bakanlığı, denetimlerini bu dönemde artırarak tüketicinin mağduriyetini engellemeyi hedeflerken tüketici dernekleri de açıklamalarıyla bilinçli alışverişe dikkat çekiyorlar.
Tüketici Hakları Derneği Başkanı Ergün Kılıç, son açıklamasıyla bayram alışverişi yapacak tüketicileri uyardı. Kılıç, tüketicilerin maddi ve manevi açıdan olumsuzluk yaşamamaları dikkatli olmalarını istedi. Bayram öncesinde, bazı ürünlerde keyfi fiyat artışları yapıldığını, gelen şikâyetlerden gözlemlediklerini belirten Kılıç, bu tür durumlarla karşılaşılması halinde, Ticaret Bakanlığı Haksız Fiyat Artışı Şikayet Bildirimi Sistemi ya da ALO 175 Tüketici Danışma Hattı üzerinden başvuru yapılabileceğinin altını çizdi.
İşte Kılıç’ın bayram dönemi için tüketicilere uyarıları...
TATİLCİLER ŞİRKETE DİKKAT
“Bayram döneminde artan talep, dolandırıcılara fırsat oluşturabilir. Tatil rezervasyonlarının, mutlaka yetkili seyahat acenteleri ya da güvenilir platformlar üzerinden gerçekleştirilmesi gerekiyor. Sözleşme yapılmadan, ödeme yapılmamalı. Paket turlar, otel ve ulaşım hizmetlerine ilişkin broşür istenmeli, cayma hakkı ve iade koşulları mutlaka öğrenilmeli.
ALMADAN ÖNCE FİYAT ARAŞTIRMASI YAPIN
Bayram alışverişi yaparken, son dakika fırsatlarına temkinli yaklaşılmalı, sahte internet siteleri ve sosyal medya dolandırıcılıklarına karşı dikkatli olunmalı. Bayramda hediye, giyim, kozmetik ve teknolojik ürün alışverişleri artıyor. Alışveriş öncesi mutlaka fiyat araştırması yapılmalı. Alınan ürünlerin garanti belgesi, iade ve değişim koşulları hakkında bilgi edinin.
İndirimleri değerlendirirken, gerçek indirim ile yanıltıcı etiket değişimlerini ayırt etmek gerekir. Etiket ile kasa fiyatı farklıysa, tüketici lehine olan fiyat geçerlidir. Sorun yaşanması halinde, il ticaret müdürlüklerine başvuru yapılabilir. Sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerde ise tanınmış, güvenilir ve ticari sicili olan satıcılardan alışveriş yapılmalı. Ödeme mutlaka belgelendirilebilir olmalı.”
KURBANLIK ALIRKEN YAZILI BELGE İSTEYİN
Tüketicilerin kurbanlık alırken de belli başlı hususlara dikkat etmesi gerektiğinin altını çizen Kılıç, seçim yaparken sadece fiyat ve dış görünüşün yeterli olmadığını söyledi. Kılıç kurbanlık alırken şunlara dikkat edilmesi gerektiğini söyledi: “Hayvanın küpe numarası, sağlık raporu ve sevk belgesinin incelenmesi mağduriyetlerin önüne geçecektir. Dini kriterlere uygunluk da göz önünde bulundurulmalı. Alışverişler, belediye ve il/ilçe tarım müdürlüklerince denetlenen resmi satış noktalarından yapılmalı. Alınan kurbanlıkla ilgili yazılı belge istenmeli. Olası bir sorunda fiş veya fatura gibi belgelerle yasal başvuru yapabileceği de unutulmamalı.”
�