Güncelleme Tarihi:
Devre tatil, kredi kartı ve ayıplı mallar nedeniyle yaşanan mağduriyetlerde ilk şikayet noktası olan hakem heyetleri tüketiciden yana kararlar verdi. Bu yılın 8 ayında 642 bin şikayeti değerlendiren hakem heyetleri, 584 bin şikayeti yani yüzde 91’ini tüketici lehine sonuçlandırdı. 2012’de yüzde 79 olan bu oran 2013’te yüzde 84’e çıkmıştı.
Tüketici bilincinin arttırılması amacıyla yapılan çalışmalar sonucunda Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan başvurularda son yıllarda önemli artışlar yaşanıyor. hurriyet.com.tr'den Erdinç Çelikkan'ın haberine göre; Tüketici Kanunu ile birlikte devre tatil, paket, tur, kampanyalı satış, kapıdan satış, mesafeli satışlar, tüketici kredisi, konut finansman kredisi, kredi kartları, süreli yayın, abonelik, ayıplı mal gibi konularda hakem heyetlerine yapılan şikayetler geçtiğimiz yıla göre yüzde 26 artmış durumda. 2013 yılının ilk sekiz aylık dönemde Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan toplam başvuru sayısı 507 bin olurken, 2014’ün aynı döneminde bu sayı 642 bin 226’ya ulaşmış durumda.
Bankalardan şikayetçi
* Tüketici Hakem Heyetlerine 2014 yılının ilk 8 ayında yapılan 642 bin 226 şikayetin 584 bin 586’sı tüketici lehine, 40 bin 947’si ise tüketici aleyhine sonuçlandı.
* Karara bağlanan tüketici şikayetlerinin yüzde 91’i tüketicinin lehine sonuçlanmış oldu.
* Başvuruların 14 bin 249’unun tüm giderleri bakanlık tarafından karşılanarak bilirkişi incelemesine gönderildi.
* 2013 yılında tüketiciler en çok bankacılık sektöründen şikayet etti. Şikayetlerin yüzde 86’sını bankacılık sektörü oluştururken, bakanlık Alo 175 Tüketici Danışma Hattı ile şikayetleri değerlendirmeye aldı.
BANKALARIN MEVDUAT FAİZ ORANLARINA ULAŞMAK İÇİN TIKLAYIN
Hakem heyetlerine nasıl başvuruluyor?
Â
HAKEM heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarında bulunuyor. Şikayet konusu anlatan dilekçe ve ekinde de garanti belgesi ,fatura, fiş, servis fişi gibi belgeler de dilekçe ekine eklenerek hakem heyetine bizzat başvuru yapılması gerekiyor. Dilekçede satın alınan mal veya hizmetin özelliklerini, mal veya hizmet için ne kadar para ödendiğini, servise verilmiş ise serviste geçen süreyi ve ne yapıldığını, satıcıya veya sağlayıcıya sorunun iletilip iletilmediğinin ve en önemlisi de seçimlik haklarından hangisinin kullanılacağı ayrıntılı olarak yazılmalı. Hakem heyetlerine başvuru ücretsizdir. Heyet posta yoluyla başvuru kabul etmiyor.
Oran hızla artıyor
Hakem heyetlerine 2002 yılında 33 bin başvuru yapılırken, bu oran sürekli artış gösterdi. 2010 yılında yapılan 179 bin şikayet başvurusunun 135 bini (%75), 2011 yılındaki 165 bin başvurunun 120 bini (%72), 2012 yılında yapılan 446 bin başvurunun 352 bini (%79), 2013 yılında yapılan 833 bin başvurunun ise 700 bini (%84) tüketici lehine sonuçlandı. Haklı çıkan tüketicilerin sayısı arttıkça hakem heyetlerine başvuru sayısının da katlandığına dikkat çekiliyor. Bu nedenle yoğunluğun fazla olduğu ilçelerde yeni hakem heyetlerinin oluşturulması da gündemde bulunuyor.
Hak arama yolu kolaylaştı
Tüketici Kanunu ile tüketicilerin Türkiye genelindeki 976 hakem heyetine başvuru yapması ve hak arama yolları kolaylaştırıldı. Tüketici Hakem Heyetleri yeniden yapılandırılırken başvuru sayısına göre bazı ilçelerde birden fazla Hakem Heyeti oluşturulması mümkün hale geldi. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nca Tüketici Hakem Heyetleri’ne yapılacak başvurularla ilgili miktar da 2014 yılında bin 272 liradan 3 bin liraya çıkarıldı. Yani 3 bin liraya kadar olan tüketim malı şikayetleri için hakem heyetlerine, 3 bin TL’nin üstündekiler için ise tüketici mahkemelerine başvurmak gerekiyor.