Güncelleme Tarihi:
GEÇEN yıl bayram öncesi harcamalarda belirgin bir artış gözlemlenmezken bu yıl en azından alışverişte ‘eski bayramlar’ geri döndü. Araştırma şirketi Ipsos, Türkiye’deki 14 bin hanenin tüketim alışkanlıklarını ve davranışlarını analiz etti. Ipsos’un Hürriyet ile paylaştığı araştırmanın sonuçlarına göre, 2023 yılında Ramazan öncesinde belirgin bir harcama artışı yaşanmazken, 2024’te bireyler bu özel ay için hazırlık alışverişlerine yeniden yöneldi. Ramazan’ın son haftasında, bayramda misafir ağırlama motivasyonuyla çikolata, ikramlık şeker, Türk kahvesi, toz-kesme şeker ve kuruyemiş kategorilerinde alımlar arttı.
FİYATLARDAKİ ARTIŞ SOFRADA HİSSEDİLDİ
Bu Ramazan ayında da alışveriş sepetinin yıldızı her zaman olduğu gibi hurma oldu. Hurmayı sırasıyla balık, hazır tatlılar ve paketli atıştırmalıklar izledi. Araştırmada, yaşanan fiyat artışlarının Ramazan sofralarına da yansıdığı ifade edildi. Buna göre, Ramazan döneminde yapılan hızlı tüketim ürünleri harcamalarındaki artış enflasyonun üzerinde gerçekleşti. Ekonomik koşullar nedeniyle bu Ramazan’da zengin sofralar kurulamayacağını düşünenlerin oranı yüzde 66 oldu. Geçen sene olduğu gibi bu sene de Ramazan ayı için alışveriş yapan kişilerin en çok tercih ettiği yer indirim marketleri oldu. Bunu ulusal zincir marketler takip etti.
SON HAFTADA TATLIYA KOŞTUK
Araştırmayla ilgili değerlendirme yapan Ipsos Türkiye CEO’su Sidar Gedik, “14 bin hanenin tüketim alışkanlıklarını ve davranışlarını takip ettiğimiz Ipsos Hane Paneli verilerimizle geçtiğimiz iki senenin harcamalarını değerlendirdiğimizde, 2024’ün Ramazan’a hazırlık alışverişi davranışına geri dönüş eğiliminin olduğu bir yıl olduğunu görüyoruz. 2023’te Ramazan öncesinde belirgin bir harcama artışı yaşanmazken, 2024’te bireyler bu özel ay için hazırlık alışverişlerine yöneldi. Her iki yılda da Ramazan’ın son haftasında, bayramda misafir ağırlama motivasyonuyla çikolata, ikramlık şeker, Türk kahvesi, toz-kesme şeker ve kuruyemiş kategorilerinde alımlar arttı. Elbette ki fiyat artışları, Ramazan sofralarını da etkiledi ve bu dönemde yapılan hızlı tüketim ürünleri harcamalarındaki artış, enflasyonun üzerinde gerçekleşti” dedi.
10 KİŞİDEN 6’SI ‘BÜTÇEYİ ZORLUYOR’ DEDİ
“Ekonomik koşullar nedeniyle bu Ramazan’da zengin sofralar kurulamayacağını düşünenlerin oranı yüzde 66 oldu” diye konuşan Gedik, “Her on kişiden altısı, sahur ve iftar için yapılan harcamaların hane bütçesini zorlayacağını düşünüyor. Buna rağmen, Ramazan’a özel alışveriş yapanların oranı son üç yıldır yüzde 70 civarında seyrediyor. Özel bir alışveriş yapmadığını veya yapmayacağını belirten bireylerin oranı ise yüzde 58.”
SEPETE EN ÇOK GİREN 4 ÜRÜN
EN ÇOK TERCİH EDİLEN İKRAMLAR
KİLOSU 500 TL’DEN BAŞLIYOR
BAKLAVA ve Tatlı Üreticileri Derneği Başkanı Mehmet Yıldırım, “Bu bayram ortalama 500 TL’den 1.400 TL’ye kadar baklava var. Yaptığımız hesaplamalara göre, 500 TL altında satılan baklavaya şüpheyle bakmak gerekir” dedi.
ŞEKER YERİNE ÇİKOLATA İKRAM EDİYORUZ
ARAŞTIRMA, bayramda şeker satın alma ve ikram etme alışkanlığının son dönemde azaldığını ortaya koydu. 2024’te bayramlık çikolata pazarı yüzde 22 büyüdü. Büyümenin ana kaynağı ise ambalajlı bayramlık çikolataların daha fazla oranda haneye erişmesi oldu. Aynı dönemde, bayramlık şeker pazarı miktar olarak yüzde 8 daraldı.