Güncelleme Tarihi:

Ev endüstrisi ürünlerinin küresel ihracatında Türkiye, ürettiğini satan ülkeler arasında dünya ikincisi konumunda. Bunda hem üretim gücünün hem de organize satış yeteneğinin önemli payı var. Organize diyoruz çünkü ev ve mutfak eşyaları sektörü birçok alanda model alınabilecek bir işbirliği ile dünya pazarlarına açılıyor. Yılda yaklaşık 90 milyar dolarlık ihracata imza atan sektörün bütün oyuncuları ortak hedefe kilitlenmiş durumda. Bu işbirliği sayesinde bu yıl sekizinci kez ‘Turkish Houseware by Invitation Only Türkiye’ organizasyonunu gerçekleştiriyorlar. 22-23 Mayıs tarihlerinde Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleşecek organizasyona 70 ülkeden 200’ün üzerinde nitelikli alıcının gelmesi bekleniyor.
Ticaret Bakanlığı ve Trendyol desteğiyle düzenlenecek ‘Turkish Houseware by Invitation Only Türkiye’ etkinliği öncesinde beklentiler ve sektörün durumuyla ilgili bir basın toplantısı düzenlendi. Basın toplantısında ev endüstrisinde yer alan birlik ve dernek başkanları EVSİD Başkanı Talha Özger’in moderatörlüğünde aynı masada buluştu. İDDMİB Başkanı Çetin Tecdelioğlu, İKMİB Başkanı Adil Pelister, ZÜCDER Başkanı Burak Önder ile Trendyol Satış ve İş Geliştirme Direktörü Özkan Çokaygil ve Invitation Only İstanbul Organizasyon Komitesi Başkanı Hüseyin Özkan’ın yer aldığı toplantıda hem üretim ve ihracat gücü hem de yaşanan sorunlar ele alındı.
BÜYÜK İLGİ VAR
Verilen bilgiye göre dün itibarıyla etkinliğe 47 ülkeden 100’ün üzerinde şirket kayıt yaptırmış durumda. Geçen yılki etkinliğe 60 ülkeden 125 firmanın katıldığı düşünülürse bu, önemli bir ilginin varlığını gösteriyor.
EVSİD Başkanı Talha Özger’e göre bu etkinlik yalnızca bir ticaret buluşması değil. Aynı zamanda Türk ev ve mutfak eşyaları sektörünün dünyaya açılan vitrini olmak gibi bir işlevi var. Özger, “Türkiye markasına güç kattığımıza inanıyoruz. Çünkü burada kurulan her bağ, sadece bir siparişten ibaret değil; sürdürülebilir bir ihracat ilişkisine, uzun vadeli ticari ortaklıklara zemin hazırlıyor. Elimizde çanta kapı kapı dolaşarak ihracat yapıyoruz” ifadesini kullandı.
FİNANSMANA ERİŞİM SIKINTISI
İDDMİB Başkanı Çetin Tecdelioğlu da sektördeki firmaların güç birliği yaparak tek bir fabrika ya da tek bir firma gibi hareket etmesinin, alıcılarda bir ‘market havası’ oluşturduğuna dikkat çekti. Tecdelioğlu “Bu tür çalışmaların diğer sektörlere de örnek teşkil etmesi gerektiğine inanıyoruz. Bugün ihracata yönelik tüm sektörlerin bu tür kümelenmelere ihtiyacı var” derken finansmana erişim sıkıntısını da dile getirdi. Yılın ilk 97 günlük verilerine göre sektörün ihracatının geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 2.9 büyüdüğünü söyleyen Tecdelioğlu şöyle devam etti:
“2022’de 3.89 dolar kilogram ile başladığımız ihracat 2025’te ise 4.25 dolar kilograma doğru gidiyor. Yaklaşık yüzde 10’luk değerde bir artış var. Ama rekabette maalesef kârsızız. Genel giderlerdeki artışımız, kurla beraber gitmeyen kur politikası, yüksek faiz, bizi maalesef ihracatta kârsızlığa götürdü. Daha kaç ay daha böyle gidebilirizle ilgili kaygılarımız oluşmakta. Bu sektöre daha fazla sahip çıkılmalı ve büyütülmeli.”
Invitation Only İstanbul etkinliğinin ev ve mutfak eşyaları sektörü açısından önemli bir etkinlik olduğuna değinen İKMİB Başkanı Adil Pelister ise, ticaret savaşlarının sert geçeceği görüşünü dile getirdi. “Kimya sektörü olarak hazırlıklarımızı yapıyoruz” dedi.
‘YATIRIM AÇIĞI SÖZ KONUSU’
Invitation Only’nin sanayiciler ve ihracatçılar için çok değerli bir çalışma olduğuna dikkat çeken ZÜCDER Başkanı Burak Önder de, Türkiye’nin önünde çok önemli fırsatlar olduğuna vurgu yaptı. Burak Önder, “Invitation Only gibi organizas-yonları önemsiyoruz. Hem ülkemizin hem de sanayici ve ihracatçıla-rımızın elinde sınırlı kaynaklar bulunuyor. Talepte sıkıntı yok, üç vardiya çalışıyoruz ama rekabetçi fiyatlar sorun. Nakit akışı problemli. Finansmana erişim kolay değil. Oysa yatırım açığı sorunu var. Yatırım malı ithalatı tüketim malı ithalatının altına düştü. Bu bir alarm” dedi.
‘ÖNEMLİ OLAN ÜRETİM GÜCÜ’
Trendyol Satış ve İş Geliştirme Direktörü Özkan Çokaygil ise “Burada en çok güvendiğimiz konu Türkiye’nin üretim gücü. Üretim gücünü temsil eden sektörlerle ne kadar yan yana oturabilirsek, o kadar güçlü olacağımıza inanıyoruz. Özellikle Körfez bölgesinde ev ve mutfak eşyalarına ilgi arttı. Bu bölgede Türk malı ürünleri mi yoksa diğer ülkelerin ürünlerini mi tercih edersiniz diye soruyoruz. Yüzde 70 Türk ürünlerinin tercih edildiği çıkıyor” bilgisini verdi.