Güncelleme Tarihi:
AVRUPA Birliği’nin emisyon hedefleri doğrultusunda otomotiv üreticileri elektrikli araçlara geçiş stratejilerini sürdürürken büyük hacimli motorları hızla terk ediyor. Yaşanan büyük dönüşüm, markaların hem gençlerin ilgisini çekmek hem de performans arayan müşteri kitlesinin ihtiyaçlarına yanıt vermek için geliştirdiği performanslı modellerin de ömrünü bitiriyor. Özellikle Hot Hatchback (sportif Hatchback) olarak nitelendirilen motor hacmi ve sürüş keyfi yüksek modellerin üretimi artık çok sınırlı. Ancak, elektrikli araçların yüksek güç ve torku imkânı yepyeni bir rekabet alanı daha doğurdu.
Peugeot, Hyundai, Skoda, Renault, Volkswagen gibi birçok büyük üretici performanslı modellerini temsil eden RS, GTi, N ve GTI markaları altında tamamen elektrikli modellerini tanıtmaya başladı. Yüksek güçleri ve torkları ile dikkat çeken bu modeller; sesleriyle benzinli spor otomobilleri taklit edebiliyor, drift yapabiliyor ve 5 saniyelere yakın 0-100 km’s hızlanmalara ulaşabiliyorlar. Şimdilik en büyük sorunları yüksek fiyatları ve menzilleri olan elektrikli sportif Hatchback’lerin yakın gelecekte bu sınıfta büyük bir rekabete girmesi bekleniyor.
İşte yakında yollarda olacak elektrikli küçük spor otomobiller...
TÜRKİYE’YE İLK KEZ ‘N’ GELDİ
HYUNDAI’NIN ‘N’ markasını taşıyan ilk elektrikli otomobili IONIQ 5N geçtiğimiz dönemde Türkiye’de satışa sunuldu. Türkiye’de satışa çıkan ilk elektrikli ‘hot hatchback’ olan bu model, 650 beygirlik gücü ve 740 Nm torku ile dikkatleri çekiyor. Maksimum 260 km/saat hıza ulaşabilen model, 0-100 km/s hızlanmasını ise sadece 3.5 saniyede tamamlıyor. 84 kWh’lık bataryası bulunan modelin menzili 448 km olarak açıklanıyor.
İLK ELEKTRİKLİ GTİ’Yİ LE MANS’TA DUYURDU
FRANSIZ üretici Peugeot performanslı otomobillerini temsil eden GTi rozetini taşıyan ilk elektrikli otomobilini geçtiğimiz gün düzenlenen Le Mans 24 Saat Yarışları’nda duyurdu. Marka bu modelin B segmentindeki E-208 GTi olduğunu açıkladı. 30 mm daha alçak bir gövde, arka kanat ve 18 inç’lik jantlarla dikkat çeken model için Peugeot CEO’su Alain Favey, “Bu yeni GTi ile hot-hatch pazarında yeni standartlar belirliyoruz” dedi. 280 beygir güç ve 350 Nm torka sahip E-208 GTi’nin 0-100 km/s hızlanmasının 5.7 saniye olacağı açıklandı. Otomobil, 54 kWh’lık batarya kapasitesiyle 350 km menzil sağlayacak. Hem gündelik hem de performanslı kullanıma uygun olarak tasarlanan Peugeot E-208 GTi, sınıfının en iyi güç-ağırlık oranını (5,7 kg/HP) sunacak ve özel frenler ile difransiyellere sahip olacak.
‘TAM BİR CANAVAR OLACAK’
ALMAN Volkswagen GTI serisinin elektrikli versiyonlarını doğruladı. 2023’te sergilenen ID.GTI Konsepti ile elektrikli spor hatchback otomobillerle ilgili planlarını gösteren markanın, ikonik model Golf’un de elektrikli bir GTI versiyonunu yakın gelecekte satışa sunması bekleniyor. Volkswagen CEO’su Thomas Schafer, verdiği bir röportajda yeni elektrikli Golf GTI’ın 2030 yılına kalmadan satışa sunulacağını ve kelimenin tek anlamıyla bir canavar olacağını söyledi. Schäfer, “2020’li yılların sonunda elektrikli bir Golf GTI sunacağız ve bu model tam bir canavar olacak. İlerlemeden çok memnunum. Eğer bir GTI geliştiriyorsak, bu gerçek bir GTI olmalı” demişti.
80’LERİN EFSANESİ 2027’DE YOLLARDA
RENAULT 1980’lerin ikonik Turbo modellerinin modern ve elektrikli versiyonu olan Renault 5 Turbo 3E’yi duyurdu. Marka, Renault 5 Turbo 3E’yi 2027 yılının ilk yarısında yollara çıkaracak. 540 HP güç üreten arkadan itişli çift motorlu bir elektrikli aktarma sistemine sahip otomobilin 0-100 km/s hızlanması 3.5 saniyenin altında, maksimum hızı ise 270 km/s olacak. 70 kWh bataryası ile 400 km’nin üzerinde bir menzil sunmayı hedefleyen bu model, 15 dakikada yüzde 15’ten yüzde 80’e pillerini doldurabilecek.
0-100’Ü SADECE 5.4 SANİYE
ÇEK üretici Skoda da kompakt sınıftaki elektrikli otomobili Elroq’un sportif versiyonunu tanıttı. Markanın performanslı otomobilleri temsil eden RS rozetini taşıyan Skoda Elroq RS, 340 beygir güç üreten iki elektrikli motoruyla 0’dan 100 km/s hıza sadece 5.4 saniyede ulaşıyor. 79 kWh net batarya kapasitesi bulunan model 550 km menzilden fazla sahip olacak. Otomobil 185 kW’lık hızlı şarj desteğiyle yaklaşık 26 dakikada yüzde 10’dan yüzde 80’e şarj edilebilecek. Standart olarak 15 mm alçaltılmış spor süspansiyona sahip Skoda Elroq RS hem günlük hem de performanslı kullanımlara imkân tanıyacak.