Güncelleme Tarihi:

‘Muhteşem’ kasım geride kaldı. Perakende sektörü için haziran ayındaki ‘Babalar Günü’ne kadar uzayan bir alışveriş sezonunun başlangıcı olarak nitelendirilen kasım indirimleri, ne yurtdışında ne de içerde eskisi gibi dikkat çekici ‘izdiham’ manzaraları yaratmadı. Çünkü bu kasımda alışverişte topuk seslerinin yerini ‘tıklama’ aldı. Sektör raporları ve anketler tüketicilerin belirledikleri ürünle ilgili indirim haberi ve satın alma sürecini başta ‘hız’ gibi nedenlerle online yapmayı tercih ettiklerini ortaya koydu. e-ticaret kanalları, kampanya döneminde rekor ciroya ulaştıklarını açıklarken mağazalarda beklenen hareketliliğin yaşanmadığı belirtildi.
MAĞAZA PERFORMANSI DÜŞÜK
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel’in derneğin yaptığı anket sonuçlarına dayanarak verdiği rapor dikkat çekti. Yazılı açıklamasında bu yıl kasım ayında önceki yıllardan farklı bir tabloyla karşılaştıklarını ve bütün aya yayılan yüksek oranlı indirim kampanyalarına rağmen perakende markalarının kasım ayında adet satışı ve ciroda bekledikleri performansa ulaşamadıklarını aktardı. Hazır giyim ve ayakkabıda kasımın, 2025’in en düşük işlem adedinin gerçekleştiği üç aydan biri olduğunu söyleyen Öncel, “Havanın soğuması ve erken başlayan indirimlerin etkisiyle ekim ayında, adet satışı ve ciroda önemli bir artış kaydetmiştik. Kasımın ise daha canlı geçmesini bekliyorduk ancak anket sonuçlarına baktığımızda ciro artışı enflasyonun çok altında kalırken, üyelerimizin yüzde 41’i adet satışını artıramadı” bilgisini verdi.
ONLINE’DA BEKLENTİLER AŞILDI
Mağazalarda kasım durgun geçerken online pazar yerlerinden bambaşka raporlar geldi. Bu dönemde platformlar, kategori bazında değişmekle birlikte genel olarak yüzde 10 ila yüzde 60 arasında değişen indirim oranlarını sürekli olarak tüketicilerin karşısına çıkardı. Kasım ayı başında e-ticaret sektörünün temsilcileri ‘efsane kasım’dan ciro beklentilerini 500 milyar lira olarak duyurmuşlardı. Henüz resmi rakamlar açıklanmadı ancak kasım ayının nasıl geçtiğini sorduğumuz Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Çevikoğlu, “Kasım ayında 500 milyar liralık ciro beklentisini aştığımızı düşünüyorum” yanıtını verdi.
Hepsiburada, kasım ayıyla ilgili raporunda, “Platform bu ‘efsane kasım’da ziyaret rekoru kırarak tüm zamanın en yüksek trafiğini elde ederken kampanya süresince dakikada 532 ürün satıldı. Türkiye genelinde 100 bini aşkın iş ortağının yer aldığı kampanya döneminde sipariş sayısı geçen yıla kıyasla yüzde 16 oranında arttı” bilgilerini paylaştı.
NEDEN MAĞAZA DÜŞÜK KALDI
500’den fazla markayı bünyesinde bulunduran Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) Başkanı Sinan Öncel’in bu soruya birkaç yanıtı var. Öncelikle Öncel’in paylaştığı kasım ayı satış raporuna bakalım: “Giyim, ayakkabı, sağlık, kozmetik ve yemek kategorilerinde ekim ayında 410 milyar lira olan kartlı harcama tutarı, kasımda 333 milyar liraya, 452.6 milyon olan işlem adedi ise 363 milyona geriledi. Bu sonuç, ekim ayı ile kıyasladığımızda ‘efsane kasım’da cironun yüzde 18.8, işlem adedinin ise yüzde 19.8 düşmesi anlamına geliyor. Bütün bu veriler bize tüketicilerin yüksek oranlı indirimlere rağmen gıda, eğitim ve kira dışındaki harcama kalemlerini giderek daha çok kıstığına işaret ediyor.”
Öncel, BMD’nin kasım ayı anketine yanıt veren markalar için öncelikli ilk üç sorunu ise şöyle sıralandı: “Fahiş kira artış talepleri öncelikli sorunlar listesinde açık ara ilk sırada. Üyelerimizin yüzde 83’ü, fahiş kira artışlarından şikâyet ediyor. Turist alışverişindeki düşüş yüzde 64’le ikinci, işçilik maliyetlerinin ciro içindeki payının artması yüzde 60’la üçüncü sırada yer alıyor.”
PAZARYERİNDE SİPARİŞ YARIŞI
Büyük kasım indirimlerinden sonra e-ticaret platformları da verilerini paylaşmıştı. Buna göre Trendyol, bünyesindeki satıcıların ay boyunca Türkiye ve uluslararası pazarlardaki müşterilere toplam 140 milyon ürün satışı gerçekleştirdiğini ve kasımda platforma 2 milyarın üzerinde ziyaret gerçekleştirildiğini duyurdu. Hepsiburada ise bu yılki efsane kasım siparişlerinde geçen yıla göre yüzde 16’lık artış yakaladıklarını ve dakikada 532 ürün sattıklarını açıklamıştı. Kasım ayında e-ticaret platformlarında kategori olarak ise elektronik, cep telefonu, küçük ev aletleri, sweatshirt, spor ayakkabılar öne çıkmıştı.
Otomotiv ihracatında yüzde 5 artış
Asgari ücrette ikinci toplantı perşembe günü