Güncelleme Tarihi:

Türkiye’de ikinci el giyim pazarına olan kullanıcı ilgisi son yıllarda hızla artarken, talebin önemli bir bölümü genç tüketicilerden geliyor. Yükselen fiyatlar vatandaşı alternatif alışveriş modellerine yönlendirince, ikinci el kıyafet alışverişini mümkün kılan çevrimiçi platformlar yeni bir dinamizm kazandı. Bu durum çeşitli raporlara da yansımış durumda. Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği’nin (TÜSİAD) geçen aylarda yayımladığı ‘Perakende Pazarının Geleceği ve Küresel Trendler 2025 Raporu’na göre, tüketicilerin yüzde 39’u gelecekte daha fazla ikinci el satın alma eğiliminde olacağını söylüyor.
45.3 MİLYAR DOLARLIK PAZAR
Araştırmalara göre küresel ikinci el giyim pazarının büyüklüğü 2024’te 45.3 milyar dolar olarak tahmin ediliyor. Projeksiyonlar ise bu rakamın 2033’te 126.6 milyar dolara ulaşacağı yönünde. Uzmanlara göre tüketicilerin hem ekonomik değere hem de çevresel sorumluluğa giderek daha fazla öncelik vermesi bu büyümenin sürükleyici nedenleri. Trend o kadar hızlı ki hazır giyimde yeniden satış pazarının 2023’ten 2028’e kadarki beş yıllık süreçte 150 milyar dolarlık büyümesi öngörülüyor.
Bir araştırma da Amazon tarafından yapılmış. Araştırmaya göre, Avrupa genelinde kullanılmış ve iade ürünlere yönelik çevrimiçi pazarın değeri şu anda 21.6 milyar Euro’ya ulaştı ve bu yıl rakama 2 milyar Euro daha eklenmesi bekleniyor.
EN ÇOK BÜYÜME KADIN GİYİMDE
Peki Türkiye’de veriler nasıl? Ticaret Bakanlığı’nın yayımladığı “Türkiye’de E-Ticaretin Görünümü Raporu”nda ikinci el pazarının büyüklüğü de paylaşılıyor. Buna göre 2024’te ikinci el satışlarda işlem hacmi 9 milyar 800 milyon TL’ye ve işlem sayısı 17 milyon 500 bin adede ulaştı. Bunun yüzde 53.3’ü giyim, ayakkabı ve aksesuar ürünlerinden oluşuyor. Özellikle 2020 sonrasında online platformların artması ikinci el ticaretine hızlı büyüme getiren en önemli etken olarak gösteriliyor. Dolap, Givin gibi odak platformların yanı sıra son dönemde Trendyol, Beymen, Orka Grup gibi şirketler de bu alana yatırım yaptı. Sektörün dinamiklerini Dolap yöneticileriyle konuştuk. Dolap’tan Hürriyet’e verilen bilgilere göre ikinci ele artan ilgi nedeniyle platformun yıllık ziyaretçi sayısı 19 milyonu aşmış durumda. En çok tercih edilen kategori ise kadın giyim ve aksesuarları. Bu kategoride en çok tercih edilen ürün grupları arasında pantolon, gömlek, günlük elbise, bluz ve spor ayakkabı yer aldı. İşte Dolap yöneticilerinin ikinci el pazarına ilişkin öngörüleri:
‘GEÇİCİ DEĞİL KALICI’ VURGUSU
“Tüketicilerin değişen alışkanlıkları ekonomide de değişim yarattı. Özellikle Z ve Y kuşaklarında artan sürdürülebilirlik odaklı tüketim alışkanlıkları ve döngüsel ekonomi kavramına olan ilgi, ikinci el ürün kullanımını geçici bir hevesten yaşam tarzı haline getirdi. Bu dinamikler doğrultusunda, ikinci el pazarının önümüzdeki dönemde daha fazla kullanıcıyı kapsayarak ekonomik ve çevresel fayda üretmeye devam edeceğini öngörüyoruz.”
250 BİN KADINA EK GELİR KAPISI
İkinci el kıyafetleri alanlar gibi satanların da çoğaldığı belirtiliyor. Bu da özellikle kadınlara yeni bir gelir kapısı yaratmış durumda. İkinci el pazarının moda, elektronik, otomotiv ve mobilya gibi sektörlerde hem küresel hem yerel ölçekte güçlü bir büyüme ivmesi yakaladığını kaydeden Dolap yetkilileri, platformun 250 binden fazla kadına da ek gelir kaynağına dönüştüğünü kaydetti.
TAMAMEN DUYGUSAL
‘Önceki dönemlerde giyilen kıyafetler’ anlamına gelen ‘vintage’ mağazalarda daha görünür hale geldi. Kadıköy Salı Pazarı ve Feriköy Antika Pazarı gibi bit pazarları, vintage ve ikinci el talebini karşılayan mekânlar olarak öne çıkıyor. Özellikle gençlerin, bu pazarlarda uygun fiyatlı ve ilginç vintage parçalar aradıkları belirtiliyor.
LÜKSÜN İKİNCİ ELİ DE REVAÇTA
Lüks tüketimde artık sadece yeni ürünler değil, ikinci el seçenekler de ön plana çıkıyor. Beymen Group’un, sürdürülebilirlik stratejisi kapsamında yayınladığı Beymen Promise sürdürülebilirlik raporu lükste ikinci el ürünlere talebin arttığını gösterdi. Beymen Reborn projesi ile geçen yıl 2 bin 983 çanta ve bin 452 ayakkabı yeni sahipleriyle buluştu.