Güncelleme Tarihi:
Kaza sonrası hasar gören araçlar onarım gördüğünden piyasa rayiç değerinde maddi kayba neden oluyor, yani değer kaybı yaşanıyor. Bu kayıp, trafik sigortasından karşılanıyor. Buna da değer kaybı tazminatı deniyor. Sigorta şirketleri, trafik sigortasından, onarım gören araçlara değer kaybı tazminatı ödüyor. Son yıllarda ise trafik sigortasından ödenen değer kaybı tazminatı sigortacıları canından bezdirdi.
Sigortacılar, değer kaybı tazminatının neredeyse tamamında uyuşma sağlanamadığını, uyuşmazlıkların bir kısmının mahkemelere, çoğunlukla da Sigorta Tahkim Komisyonu’na gittiğini belirterek, Tahkim Komisyonu’na giden uyuşmazlıkların tamamının da değer kaybı tazminatından kaynaklandığını söylüyor. Uyuşmazlıklardan dolayı sigorta şirketlerinin dosya parası, vekalet ücreti gibi masraflara yüksek bedeller ödemek durumunda kaldığını ifade eden sigortacılar, bir başka sorunun ise değer kaybı tazminatından rant elde etmeye çalışan hasar aracıları olduğuna dikkat çekiyor.
TRAFİK SİGORTASININ FİYATINI ARTIRIYOR
Quick Sigorta Genel Müdürü Eyüp Özsoy, değer kaybı tazminatında ciddi sıkıntılar olduğunu, başıboşluk yaşandığını ve aracıların para kazandığı sistem haline dönüştüğünü söyledi. Değer kaybı hesabının stabil ya da standart bir hesaplama formülüne bağlanmamasından dolayı başıboşluk olduğunu ifade eden Özsoy, “Mevzuat gereği değer kaybı hesabını eksperlerin yapması gerekiyor ancak şu anda farklı bilirkişiler tarafından değer kaybı hesapları yapılıyor ve ortaya farklı hesaplar çıkıyor. Değer kaybı tazminatı, vatandaşla sigorta şirketleri arasına giren aracıların kazandığı bir sistem haline dönüştü. Özellikle tahkimin dosya sayılarını kontrol ettiğimizde yüzde 80’inin üzerinde değer kaybından oluştuğunu görüyoruz. Bu da hem bizim maliyetlerimize hem de trafik sigortasının fiyat artışına etki ediyor” dedi.
HESAPLAMA YÖNTEMİ YOK
Magdeburger Sigorta Genel Müdürü Ceyhan Hancıoğlu, değer kaybı tazminatında ciddi problem yaşanmaya başladığını belirterek, geçen yıllarda değer kaybında genel şartları değiştiğini, sonrasında yargının şartları iptal ettiğini kaydetti. Hancıoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Gerekli tüm kanunlara bu maddeleri kanun yoluyla sokmak zorundayız. Genelgelerle, yönetmeliklerle olmuyor. Çünkü iptal riski var ve bunu yaşıyoruz. Değer kaybında bir hesaplama standardını oluşturamadığımız için de uyuşmazlığa giden dosya adedi devamlı artıyor. Tahkime yüz binlerce değer kaybı dosyası gidiyor. Son rakamlar 400 binler civarında. Değer kaybı ortalama 20-25 bin TL arasında ve frekansı gittikçe artıyor. Dosyalarımızın üçte birinden fazlası değer kaybı, şu anda.”
VATANDAŞ DEĞİL ARACILAR PARA KAZANIYOR
Quick Sigorta Genel Müdürü Eyüp Özsoy, değer kaybı tazminatında paranın vatandaşa değil, aracıların cebine gittiğine dikkat çekerek, şunları söyledi: “Değer kaybı tazminatı için sigorta şirketine müracaat edilmeli. Şirket 15 gün içinde kendi işlemlerini tamamlayıp, eksperin hazırladığı değer kaybı raporları doğusunda ödemelerini yapıyor. Ama hasar aracıları diyebileceğimiz kişiler, vatandaştan aldığı vekaletlerle tekrar tahkime, yargıya taşıyarak, daha fazla tazminat almaya çalışıyorlar. Değer kaybı tazminatı, vatandaşla sigorta şirketleri arasına giren aracıların kazandığı bir sistem haline dönüştü. Maalesef vatandaşa da çok bir şey gitmiyor. Giden daha çok yargı masrafları.”
BAŞLI BAŞINA PROBLEM HALİNE GELDİ
Magdeburger Sigorta Genel Müdürü Ceyhan Hancıoğlu, trafik sigortasında 2024 yılında 36 milyar TL’lik sektörün zarar açıkladığını, sektördeki trafik ruhsatı olan tüm şirketlerin zarar ettiğini, bu zarardan değer kaybı tazminatının ciddi payı olduğunu belirterek, şunları söyledi: “Yıllardır bilmediğimiz, öngörmediğimiz, primini almadığımız bir teminatın hasarını ödemek zorunda kalıyoruz. Değer kaybı başlı başına bir problem. Nereye kadar dayanabilirsiniz ki? Günün sonunda sigorta şirketlerde bir ticaret üzerine kurulu. Biz de para kazanmak durumundayız veya kaybetmemek durumundayız. Sonuçta bir tarafta sermayedar yükü var.”