Çinli BYD’den ‘yerli’ hamlesi... Otomotiv devi Türkiye’de üretim yapan tedarikçiler ile masada

Güncelleme Tarihi:

Çinli BYD’den ‘yerli’ hamlesi... Otomotiv devi Türkiye’de üretim yapan tedarikçiler ile masada
Oluşturulma Tarihi: Ekim 07, 2024 07:00

ÇED dosyasında koltuk, balata dahil birçok parçayı kendisinin üreteceğinin yer alması, “BYD yerli tedarikçilerle çalışmayacak mı?” sorularını gündeme taşıdı. Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği Başkanı Albert Saydam, “BYD yetkilileri sessiz sedasız Anadolu’da tedarikçi ziyaretçilerine başladılar. Bunlar arasında koltuk, plastik, sac, kalıp ve lastik tedarik üreten yerli tedarikçilerimiz var. Spekülasyonların aksine Türkiye’deki firmalarla çalışmanın yollarını arıyorlar” dedi.

Haberin Devamı

 

27 yıl aradan sonra Türkiye’ye gelen ilk otomotiv ana sanayi yatırımı olan BYD’nin Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) başvurusu dosyasında yer alan bazı detaylar, “BYD koltuk dahil her şeyi kendi üretecek veya ithal edecek, yerli sanayiye katkısı olmayacak” şeklinde yorumlandı.

Öyle ki geçtiğimiz hafta yayınlanan dosyada, Manisa Organize Sanayi Bölgesi’ndeki yatırımla ilgili olarak, “Proje alanı olarak seçilen alanda pres, gövde kaynak, boyahane, montaj hatlarından oluşan ana üretim aşamalarının yanı sıra şasi, iskelet (frame), motor üretimi (montajı), elektrikli araç bataryası montajI, araç tamponu, fren balatası, araç koltuğu ve araç kliması gibi parçaların üretimine yönelik de fabrikalar kurulacak” ifadeleri yer alıyordu.

Haberin Devamı

‘SESSİZ SEDASIZ ZİYARETE BAŞLADILAR’

Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, ÇED dosyasının olasıkların tamamının değerlendirildiği bir ön rapor olduğunun altını çizerek, “Birçok spekülasyon ve tahmin var ama ben size gerçekleri anlatayım. BYD yetkilileri sessiz sedasız Anadolu’da tedarikçi ziyaretçilerine başladılar. Bunlar arasında koltuk, büyük plastik parça, sac parça, kalıp ve lastik tedarik eden, altyapısı sağlam yerli tedarikçilerimiz var. Olması gerektiği gibi Türkiye’deki tedarik sanayicilerinden bilgi topluyor, ziyaretler yapıyor ve çalışma yollarını arıyorlar” bilgisini verdi.

Çinli BYD’den ‘yerli’ hamlesi... Otomotiv devi Türkiye’de üretim yapan tedarikçiler ile masada

ÜST YÖNETİMLE BULUŞACAKLAR

BYD’nin tepe yönetimiyle konuşarak daha geniş bir tedarikçi buluşması organize edeceklerini belirten Saydam, “Bir taraftan onlar ziyaretlere başlarken TAYSAD olarak biz, BYD’nin tepe yönetimi ile görüşerek daha geniş bir tedarikçi buluşması organize etmek için adımları attık ve buna gayet olumlu bakıyorlar. Çinliler Türkiye’yi tanımıyorlar, biz de Çinlileri tanımıyoruz. Spekülasyon yerine üzerimize düşeni yapmalı, güçlü yönlerimizi göstermeliyiz. Onlardan destek ve işbirliğine açık olduğumuz konuları öne çıkarmalı ve hedeflenen yerlilik oranına en kısa sürede ulaşılması için üzerimize düşeni yapmalıyız. Spekülasyonları tartışmak yerine yapmamız gereken bir sürü görev var. Bunlara konsantre olmalıyız” diyerek sözlerini sürdürdü.

Haberin Devamı

Çinli BYD’den ‘yerli’ hamlesi... Otomotiv devi Türkiye’de üretim yapan tedarikçiler ile masada

2026’NIN İLK ÇEYREĞİNDE ÜRETİM HEDEFİ

ÇED başvuru dosyasında yer alan bilgilere göre, planlanan yatırım ile Manisa’nın Yunus Emre ilçesindeki Manisa Organize Sanayi Bölgesi içerisinde arsa tahsisi yapılan organize sanayi alanında BYD Turkey Otomotiv Limited Şirketi tarafından yıllık 200 bin kapasiteli şarj edilebilir hibrit ve elektrikli otomobil üretimi yapılacak. Planlanan projenin inşaat aşamasında ortalama 2 bin 500 kişi, işletme aşamasında ise 3 vardiya halinde toplamda 12 bin kişi çalışacak. Projenin inşaat aşamasının, gerekli izin ve onay aşamaları tamamlandıktan sonra 2025’te başlaması ve aynı yılın sonu veya 2026 yılı ilk çeyreğinde tamamlanması planlanıyor 2025’in son çeyreğinde makine ekipmanların kurulumuna başlanması, 2026 yılı ilk çeyreğine kadar tamamlanması ile üretime başlanması bekleniyor.

Haberin Devamı

‘KEŞKE YERİNE İYİ Kİ DİYECEĞİMİZ AJANDAMIZ VAR’

BYD’nin yatırım teşviki ve yerlilik oranlarıyla ilgili tartışmalara da değinen TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, “Ben soru işareti ve eleştiri getirenlere şunları söylüyorum; bir gün gazete sayfası açıyorsunuz ve komşu ülkelerin 150 bin araçlık, 1.6 milyon metrekarelik, 1 milyar dolarlık bir yatırımı çektiğini görğyorsunuz. Muhtemelen keşke derdiniz. Şu anda elimizde  büyük bir fırsat var. İlk defa keşke demek yerine iyi ki diyebileceğimiz bir ajandamız var ve o ajandaya konsantre olmalıyız” diye konuştu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!