Güncelleme Tarihi:

Dünyada elektrikli araç pazarı hızla büyümeye devam ederken elektrikli araçların en büyük bileşeni olan bataryalarda Çin’e olan bağımlılık artmaya devam ediyor. 2023 yılında küresel elektrikli araç batarya pazarının yüzde 60’ını kontrol eden Çinli üreticiler, 2025’in ilk çeyreği itibarıyla pazardaki paylarını yüzde 67.5’e çıkardı. Başka bir ifadeyle Ocak-Mart 2025 döneminde dünyada satılan her 10 elektrikli aracın neredeyse 7’sinin pilini Çinliler üretti. Bu dönemde iki Çinli üretici CATL ve BYD’nin payı ise yüzde 55’e ulaştı.
YÜZDE 90’I SADECE 3 ÜLKE BÖLÜŞÜYOR
Güney Koreli pazar araştırma kuruluşu SNE Research, elektrikli araç bataryalarıyla ilgili son raporunu açıkladı. Rapora göre, Ocak-Mart 2025 döneminde küresel elektrikli araç batarya talebi bir önceki yıla göre yüzde 38.8 artarak 159.8 GWh’den (Gigawatt saat) 221.8 GWh’ye çıktı. Aynı dönemde, Çinli üreticilerin pazardan aldığı toplam pay yüzde 67.5’e ulaştı. Çinlileri yüzde 18.7 pazar payı ile Güney Koreli elektrikli araç batarya üreticileri takip etti. Pazarın en büyük ilk 10 şirketi arasında Çinli ve Güney Koreli üreticiler dışında sadece bir Japon üretici yer aldı. Japon Panasonic’inilk çeyrekte elektrikli araç pazarından aldığı pay ise yüzde 3.3 olarak gerçekleşti.
CATL TEK BAŞINA 84.9 GWH KURDU
Dünyanın en büyük batarya üreticisi Çinli CATL, yılın ilk çeyreğinde listede birinci sıradaki yerini korudu. Üretimini yüzde 40.2 arttırarak 60.6 GWh’dan 84.9 GWh’ya çıkaran CATL’ın pazar payı tek başına yüzde 38.3’e yükseldi. İkinci sırada yer alan BYD’nin pazar payı yüzde 16.9 ile geçen yıla kıyasla bir miktar geriledi. Buna rağmen BYD’nin elektrikli araç batarya kurulumu geçen yıla göre yüzde 62 artarak 37 GWh’ye ulaştı. Üçüncü sıradaki Güney Koreli LG Energy Solution’un elektrikli araç batarya üretimi Ocak-Mart 2025 döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15.1 artarak 23.8 GWh’e ulaştı. Şirket, ilk çeyrekte yüzde 10.7’lik payla üçüncü sıradaki yerini korudu.
Güney Koreli SK On yüzde 4.7 payla dördüncü, Çinli CALB yüzde 3.9 payla beşinci, Gotion High-tech ise yüzde 3.5 payla altıncı sırada yer aldı. Ocak-Mart 2025 döneminde Güney Koreli Samsung SDI, Japonyalı Panasonic, Çin’li Eve Energy ve Svolt Energy sırasıyla yüzde 3.3, yüzde 3.3, yüzde 2.6 ve yüzde 2.5 payla yedinci, sekizinci, dokuzuncu ve onuncu sırada yer aldı.
PİL FİYATLARINDA KRİTİK FİYAT EŞİĞİ İLK KEZ AŞILDI
Uluslararası Enerji Ajansı’nın (IEA) son raporuna göre, elektrikli araç bataryalarına olan talep artarken fiyatlar hızla düşmeye devam ediyor. 2024 yılında elektrikli otomobil satışlarının yüzde 25 artarak 17 milyon adede çıktığını vurgulayan IEA raporunda, yıllık pil talebinin 1 Terawatt-saati (TWh) aşarak tarihi bir dönüm noktasına ulaştığını belirtildi. Aynı zamanda, elektrikli otomobilin ihtiyaç duyduğu bataryanın ortalama fiyatının, geleneksel modellerle maliyet açısından rekabet etmek için önemli bir eşik olarak kabul edilen kilowatt-saat (kWh) başına 100 ABD dolarının altına düştüğü de açıklandı. Raporda, küresel elektrikli araç batarya pazarının hakimi olan Çinlilerin ürettiği pillerin, Avrupa ve Kuzey Amerika’daki üreticilere göre yüzde 30 ila yüzde 20 daha ucuz olduğu da dikkatleri çekti. Ancak, raporda zorlu rekabet ve daralan kâr marjları nedeniyle yakın gelecekte pil fiyatlarında düşüşlerin yavaşlayabileceğinin de altı çizildi.