Güncelleme Tarihi:

AVRUPA, otomotiv sektöründe tüm dengeleri değiştiren ve 2035’ten itibaren içten yanmalı motorlara sahip araçların satışını fiilen yasaklayan düzenlemeyi geri çekmeye hazırlanıyor. Avrupalı otomotiv üreticileri ile AB üyesi devlet başkanlarının uzun süredir gevşetilmesi için parlamentoya baskı yaptığı, “2035’ten itibaren AB’de sadece sıfır emisyonlu yeni otomobil ve hafif ticari araç satışı” zorunluluğunu içeren hedef, daha esnek hale getiriliyor.
YÜZDE 100 GEÇİŞ HİÇ OLMAYACAK
Alman BILD gazetesine konuşan Avrupa Halk Partisi (EPP) Başkanı Manfred Weber, 2035’ten itibaren yeni araç tescillerinde otomobil üreticilerinin filo hedeflerinde CO2 (karbondioksit) emisyonlarında, önceki yüzde 100’lük azalma yerine artık yüzde 90’lık bir azalmanın zorunlu olacağını söyledi. Weber, 2040’tan itibaren yüzde 100’lük bir hedefin de olmayacağını belirtti. Bunun, içten yanmalı motorlara yönelik teknoloji yasağının ortadan kalktığı anlamına geldiğini vurgulayan Weber, “Dolayısıyla Almanya’da üretilen tüm motorlar üretilmeye ve satılmaya devam edebilir” dedi.
Weber, bu kararın tüm otomotiv sektörüne önemli bir sinyal göndereceğini belirterek, “Bununla birlikte en önemli iki sözümüzü yerine getiriyoruz. İklim nötrlüğüne olan bağlılığımızı sürdürüyoruz. Ama aynı zamanda teknolojik nötrlüğü de sağlıyoruz. Bu, tüm otomotiv endüstrisine önemli bir sinyal gönderiyor ve on binlerce endüstriyel işi güvence altına alıyor” ifadelerini kullandı.
SALI GÜNÜ AÇIKLANAbilir
EPP, Avrupa Parlamentosu’nun en büyük siyasi grubu olarak biliniyor ve bu yaklaşım, en az 6-7 AB üyesi ülke tarafından da destekleniyor. Konuyla ilgili tüm detayların 16 Aralık Salı günü açıklanması bekleniyor.
TEPKİLER ARTIYORDU
Avrupa Birliği (AB), ilk kez 2009 yılında gündemine aldığı ve 2035’te yeni binek otomobil ile hafif ticari araçların “sıfır CO2 salımı” yapmasını öngören düzenlemeyi resmi olarak 2023 yılında kabul etmişti. Bu karar, pratikte atmosfere karbondioksit emisyonu salan benzinli, dizel hatta hibrit yeni otomobillerin satıştan kalkması anlamına geliyordu. Ancak elektrikli araçlara geçişin beklenenden yavaş ilerlemesi ve sanayiden gelen tepkiler nedeniyle hedefin daha esnek hale getirilmesi gündeme geldi. Almanya ve İtalya da dahil olmak üzere birçok AB hükümeti ile otomobil üreticisi, uzun süredir daha yumuşak bir düzenleme için lobi faaliyetlerinde bulunuyordu.
ÇİNLİLER İÇİN KÖTÜ HABER
Avrupa’nın emisyon hedefleri doğrultusunda elektrikli otomobillere geçişi hızlandırması, uzun süredir bu teknolojiye yatırım yapan ve ölçek ekonomisiyle fiyat avantajı sağlayan Çinli üreticiler için önemli bir fırsat yaratmıştı. Uygun fiyatlı elektrikli modellerle Avrupa pazarında hızla büyüyen Çinli markalar karşısında birçok Avrupalı üretici ciddi baskı altına girmişti. 2035 zorunluluğunun esnetilmesi halinde, Çinli üreticilerin stratejilerini yeniden gözden geçirmesi gerekebilir. Bu durum, Çinli otomotiv markalarının rekabet avantajının zayıflamasına ve olası yatırım planlarını yeniden değerlendirmelerine yol açabilir.
TÜRKİYE NASIL ETKİLENİR?
İhracat: Türkiye otomotiv ihracatının yaklaşık yüzde 80’ini AB’ye yapıyor. AB’nin 2035 hedefinde esnekliğe gitmesi, Türkiye’de üretilen içten yanmalı ve hibrit modellerin Avrupa’ya ihracat süresini uzatabilir.
Üretim: AB’deki katı takvimin yumuşaması, Türkiye’de üretim yapan küresel markalara elektrikli dönüşümü daha kademeli planlama imkânı tanır. Bu durum, mevcut içten yanmalı üretim hatlarının bir anda devre dışı kalması riskini azaltabilir.
İstihdam: Otomotiv sanayisi Türkiye’de yüz binlerce kişiye doğrudan ve dolaylı istihdam sağlıyor. İçten yanmalı motor üretiminin ani şekilde sonlanmaması, kısa ve orta vadede istihdam üzerindeki baskıyı hafifletebilir.
İç pazar: Türkiye’de elektrikli araçların toplam satışlardaki payı hâlâ sınırlı (yüzde 18). AB’de esnekliğe gidilmesi, benzinli ve hibrit modellerin iç pazarda daha uzun süre seçenek olarak kalmasına imkân verebilir.
Mevzuat: Türkiye, otomotivde emisyon ve teknik düzenlemelerde büyük ölçüde AB mevzuatını esas alıyor. Brüksel’deki yumuşama, Türkiye’nin de geçiş sürecini daha gerçekçi ve kademeli bir takvimle yürütmesine alan açabilir.
İLK TAŞI TRUMP ATTI
ABD Başkanı Donald Trump, geçtiğimiz hafta Joe Biden döneminde elektrikli araçlara geçişi hızlandırmayı amaçlayan yakıt verimliliği düzenleme-lerini iptal etme kararı aldıklarını duyurdu. Beyaz Saray’da yaptığı açıklamada Trump, bu standartların otomobil fiyatlarını artırdığını ve üreticilere ağır maliyetler yüklediğini savundu. “Biden’ın, otomobil üreticilerine pahalı kısıtlamalar ve her türlü sorunu getiren saçma, külfetli ve korkunç standartlarını resmi olarak kaldırıyoruz” diyen Trump, bunun benzinli otomobilleri ortadan kaldırmaya yönelik bir çaba olduğunu öne sürdü.
BÜTÜN GECE KONUŞUP SONUNDA ANLAŞTILAR
KÜRESEL otomotiv endüstrisini yakından ilgilendiren karar, 11 Aralık Perşembe günü Brüksel’de alındı. Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, konuyu öncelikli hale getirerek, uzun süredir içten yanmalı motor yasağının kaldırılmasını savunan EPP lideri Manfred Weber ile gece geç saatlere kadar süren bir görüşme yaptı. Perşembe günü boyunca önemli ayrıntılar kesinleştirildi. Görüşme sonunda, içten yanmalı motorların 2035’ten itibaren değil, aşamalı olarak kullanımının sonlandırılması yönünde uzlaşı sağlandı. Tüm detayların önümüzdeki salı günü açıklanması bekleniyor.
Asgari ücret toplantısı Türk-İş olmadan yapıldı
10 ayda 11.6 milyar dolarlık yatırım geldi