Güncelleme Tarihi:

Amerika’ya yılda 600 milyon dolarlık ihracat yapan Türk mobilya üreticileri, karar sonrasında alacakları aksiyonları Hürriyet’e değerlendirdi. İhracatta son yıllarda en hızlı yükselen kalemlerden arasındaki mobilyada, TÜİK Özel Ticaret Sistemi verilerine göre, 2020-2024 döneminde toplam 6.4 milyar dolarlık “oturmaya mahsus mobilyalar” ihracatı gerçekleştirildi. 200’den fazla ülkeye satılan Türk mobilya ürünlerinin ihracat performansının son 22 yılda 20 kat arttığına dikkat çeken sektör temsilcileri yeni tarife savaşlarının plan değişikliğini zorunlu kıldığına dikkat çektiler.
‘ABD ÖNEMLİ PAZARIMIZ’
Mobilya Dernekleri Federasyonu (MOSFED) Başkanı Ahmet Güleç, Amerika’nın sektör için geleceğin pazarı olduğu görüşünde. ABD Başkanı Trump’ın amacının Amerika’da üretimi birinci öncelik yapmak olduğunu vurgulayan Güleç, ülkede 100 yıldan uzun zamandır düzenlenen High Point isimli mobilya fuarının bu alandaki başarılara örnek olduğunu belirtti. “Biz vergili ya da vergisiz bu pazarı unutmayacağız. Gerekli stratejilerle, tasarım ve inovasyonlarla ticaretimizi sürdüreceğiz” diyen Güleç, yeni dönemde yeni bir yol haritası belirlenmesine dikkat çekti.
ÜÇ AYAKLI PLAN
Güleç, yol haritasının ana unsurlarını ise şöyle anlattı:
Vergiler bu şekilde belirlenir ve kalıcı hale gelirse bizim biraz daha ev ödevlerimizi ciddiye alıp, daha fazla çalışmamız gerekecek. Daha fazla tasarım ve marka odaklı çalışarak, dağıtım ağlarımıza yapacağımız yatırımları güçlendirmeliyiz.
Tarifeler kalıcı olduğu takdirde şu anki yaptığımız ihracatı yapmaya potansiyelimizi korumaya devam edeceğiz, bununla ilgili bir sorun olacağını sanmıyorum. Ancak bizim gelecek yıllar için belirlediğimiz hedeflere ulaşmamızı geciktirecektir.
Katma değeri ve verimliliği daha da göz önünde bulundurmamız lazım. Rekabet etmediğimiz alanlardan çekilip, rekabet ettiğimiz alanlara üretimimizi kaydırmamız gerekiyor.
‘VERGİ GÖZDEN GEÇİRİLEBİLİR’
İstanbul İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Erkan Özkan ise 25 Ekim’e kadar ‘kereste vergisi’ kararının yeniden gözden geçirileceğini düşündüğünü kaydetti. Bunun beklenmedik bir karar olduğunun altını çizen Özkan, “Bakanlıklarla gerekli iletişimlerde bulunduk. Amerika’da iştigal konusu mobilya olan onlarca firmamız var, böyle olursa vergiler bizlere zarar verecektir” dedi.
FUARLARIN ÖNEMİ BÜYÜK
Sektörün uluslararası alandaki tanınırlığını artıran en önemli kanallardan biri ise fuarlar. MOSFED Başkanı Ahmet Güleç, MOSFED tarafından hazırlanan ve geçtiğimiz günlerde ikinci kez kapılarını açan Türkiye’nin ilk tasarım fuarı Furnishings & Design Istanbul’un (FDI) yeni dönemde önemine dikkat çekti. 25-27 Eylül tarihlerinde İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleşirilen fuarda 100 markanın sektör profesyonelleri ve ziyaretçileri buluşturduğunu söyleyen Güleç, rekabetçi pazarlarda yeni işbirlikleri için adım atıldığının altını çizdi. Güleç’in verdiği bilgilere göre geçen yıl aynı fuarda 40 marka ile 25 bin ziyaretçi ağırlanmıştı.
RAKAMLARLA MOBİLYA İHRACATI
ABD’ye yıllık mobilya ihracatı 600 MİLYON DOLAR
Türkiye’nin toplam mobilya ihracatı 4.5 MİLYAR DOLAR
Sektörün 2028’de ulaşacağı toplam büyüklük 12 MİLYAR DOLAR