5 milyon araç çipsiz kalacak

07.02.2022 - 09:23
5 milyon araç çipsiz kalacak | Ekonomi Haberleri

2021 yılında dünyada 10.3 milyon aracın üretilememesine sebep olan çip krizinin bu yılın 3’üncü çeyreğine kadar sürmesi ve ortalama 4.8 milyon aracı etkilemesi bekleniyor. Analiz firması LMC’ye göre, küresel satışlar ise bir miktar toparlanarak yüzde 6 artışla 85 milyona çıkacak. Ürettiğimizin yüzde 80’ini ihraç ettiğimiz Avrupa’ya yönelik beklentiler daha iyimser. Avrupa’da satışların yüzde 7 artarak 17.8 milyon olacağı tahmin ediliyor.

Hürriyet gazetesinden Taylan Özgür Dil'in haberine göre; otomotiv sektörünün en büyük sorunu olan ve Türkiye’deki araç teminini de büyük ölçüde etkileyen mikroçip kriziyle ilgili global otomotiv analiz firması LMC Automotive önemli bir rapor paylaştı. Açıklanan verilere göre, küresel otomotiv sektörü yılın 3’üncü çeyreğine kadar mikroçip krizinin etkilerini yaşayacak. Krizin etkileri geçen senenin yarısı kadar hissedilecek. Bu kapsamda, geçtiğimiz yıl dünyada 10.3 milyon aracın üretilememesine sebep olan mikroçip krizi nedeniyle bu sene ortalama 4.8 milyon araç üretilemeyecek. 2021’de 75.8 milyon adet olarak gerçekleşen küresel otomotiv üretiminin ise 2022 sonunda 84.9 milyon adet olarak gerçekleşmesi bekleniyor.

SATIŞLAR ARTACAK

Mikroçip krizinin etkilerinin azalmasıyla birlikte satışların da artacağı öngörülen raporda, 2022 satışlarının yüzde 6 artarak 85 milyona kadar ulaşacağı tahmin ediliyor. Bölgelere göre bakıldığında en iyimser toparlanmanın Avrupa’da yaşanması bekleniyor. LMC raporunda, bu sene Avrupa’da satışların yüzde 7 artarak 17.8 milyon adede ulaşacağı ifade edilirken; Kuzey Amerika’da yüzde 6 artışla 17.8 milyon satış, Çin’de yüzde 5 artışla 26.6 milyon satış, Güney Amerika’da yüzde 9 artışla 3.6 milyon satış Hindistan dahil olmak üzere Asya’nın geri kalanında yüzde 7 artışla 15.3 milyon adet satış öngörülüyor.

TOPARLANMA SON ÇEYREKTE

LMC verilerine göre, merakla beklenen toparlanma son çeyrekte gerçekleşecek. Bu kapsamda, pandemi öncesine yani 2019’a kıyasla üretim ilk çeyrekte yüzde 12 daha az olacak, ikinci çeyrekte bu oran yüzde 5’e kadar gerileyecek ve üçüncü çeyrekte 2019 ile aynı seviyeye gelecek. 4. çeyrekte ise 2019 yılına göre yüzde 4 oranında artacak. Üretimde tam anlamıyla normalleşme de 2023’te bekleniyor. Buna göre, 2023 yılında dünyada otomotiv üretiminin 2019’daki 88.7 milyon adedi geçerek 93 milyona kadar ulaşacağı tahmin ediliyor. 

EN BÜYÜK DARBEYİ FORD VE GM ALDI

LMC verilerine göre, geçen sene otomotiv markaları arasında mikroçip krizinden kaynaklı en büyük yarayı Ford aldı. Ford’un 2021 yılındaki üretimi yüzde 26 azaldı ve marka mikroçip tedariğindeki problemler nedeniyle 1.26 milyon adetlik kayıp yaşadı. Aynı şekilde, General Motors üretiminin yüzde 21’ini, Volkswagen Grubu yüzde 13’ünü, Stellantis yüzde 13’ünü ve Renault-Nissan ortaklığı yüzde 10’unu mikroçip krizi nedeniyle gerçekleştiremedi. Öte yandan, Avrupa’daki 2022 yılı satış beklentilerinin yüzde 7 oranında artarak 17.8 milyon adede ulaşacağı öngörüsü, Türkiye’nin ürettiği araçların yüzde 80’nini ihraç ettiği düşünüldüğünde otomotiv sanayimize olumlu şekilde yansıyacak.

OCAKTA AB’YE İHRACAT AZALDI

ULUDAĞ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) verilerine göre, Türkiye otomotiv sektörünün ocak ayı ihracatı yüzde 1.6 düşüşle 2.2 milyar dolar olarak gerçekleşti. Yaşanan düşüşe rağmen ülke ihracatında yine ilk sırada yer alan sektörün toplam ihracattan aldığı pay ise yüzde 12.7’yi buldu. Ülke grubu bazında en büyük pazar olan Avrupa Birliği’ne (AB) ise ocak ayında gerçekleştirdiğimiz ihracat yüzde 11 azalarak 1 milyar 388 milyon dolar oldu. Bu dönemde AB ülkeleri, ihracattan yüzde 62 pay aldı. Bu yılın ilk ayında diğer Avrupa ülkelerine yüzde 24, Kuzey Amerika’ya yüzde 37, Bağımsız Devletler Topluluğu’na yüzde 26 ihracat artışı yaşandı.

ÇİP KRİZİ ETKİLEDİ

OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, “Yarı iletken çip krizi, ham madde tedarik problemleri ve artan maliyetler gibi sorunların gölgesinde girdiğimiz 2022 yılının ilk ayında en büyük ürün grubu yine tedarik endüstrisi oldu. Binek otomobillerde yüzde 21 düşüş, otobüs-minibüs-midibüs ihracatında ise yüzde 39 artış kaydettik. Ülke bazında ise Birleşik Krallık, ABD ve Mısır gibi ülkelere yüzde 40’lara varan oranlarda yüksek oranlı artışlar yaşandı. Fransa ve İtalya’ya da ise çift haneli düşüş yaşadık” değerlendirmesinde bulundu.

TEDARİKTE ARTIŞ

OİB verilerine göre, ürün grubundaki azalmaya karşılık tedarik sanayi ihracatında artış yaşandı. Tedarik sanayi ihracatı ocak ayında yüzde 7 artarak 951 milyon dolar oldu.Tedarik sanayinde en fazla ihracat yapılan ülke olan Almanya’ya ihracatta ocakta yüzde 3 oranında artış görülürken, ABD’ye yüzde 12, Rusya’ya yüzde 32, Polonya’ya yüzde 21, Slovenya’ya yüzde 26, Hollanda’ya yüzde 29, Mısır’a yüzde 30 ihracat artışı görüldü.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
2.372 Değişim: -0,89% Hacim : 35.391 Mio.TL Son veri saati : 17:59
Düşük 2.372 20.05.2022 Yüksek 2.407
Açılış: 2.390
15,8728 Değişim: 0,20%
Düşük 15,8375 20.05.2022 Yüksek 15,9863
Açılış: 15,8419
16,8011 Değişim: -0,21%
Düşük 16,7425 20.05.2022 Yüksek 16,9482
Açılış: 16,8362
945,60 Değişim: 0,54%
Düşük 935,57 20.05.2022 Yüksek 949,33
Açılış: 940,51
bigpara

Copyright © 2022 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.