Güncelleme Tarihi:
Asma köprüler, mühendislik harikası yapılardır. Bu köprüler aşırı maliyetleriyle dikkat çeker. Kullanılan malzemeden çalıştırılan işçiye kadar oldukça teferruat gerektiren ince mimari eserlerdir.
Özellikle nehirlerin veya barajların üzerinde bulunan devasa köprüler ihtişamlarıyla bizleri cezbeder. Hatta bu yapıya yakın yerde oturanlar, orada oturabilmek ve köprünün manzarasından yararlanabilmek için daha çok kira vermeyi göze alırlar. Bu durum sadece ülkemizde değil, birçok yerde gözlenmektedir.
İşte şimdiye kadar inşa edilen en pahalı 10 asma köprü:
778.3 Milyon Dolar
Eğer iki devletin önemli bölgelerini ayıran dev koyları varsa, Maryland’ın yaptığı gibi bir asma köprüye ihtiyaç duyulabilir. Chesapeake Körfezi Köprüsü, Maryland’de Western Shore Bölgesi ve Doğu Shore bölgesini birbirine bağlar. Köprü, 1952 yılında açıldığında en uzun çelik yapı olma özelliğine sahipti. Maryland eyaletinde trafiği büyütmek için 1973 yılında çalışmalar yapıldı ve köprü 778.3 milyon dolara mal oldu.
827.7 Milyon Dolar
Tacoma Narrows Köprüsü, Tacoma bölgesindeki taşıtlar için gereklidir. 1950 yılında inşa edilen ilk köprü, 10 yıl önce çökmüştür. Bu köprü, orijinal köprü yerine inşa edilmiştir. Köprünün inşası, 827.7 milyon dolara mal olmuştur.
836.9 Milyon Dolar
Cooper Nehri Köprüsü, bir diğer adıyla cumhuriyetçi bir politikacı olan “Arthur Ravenel Jr. Köprüsü” olarak bilinir. Köprü, Cooper Nehri üzerinde; Mount Pleasant Charleston ve Güney Carolina’yı birbirine bağlayan bir özelliğe sahiptir.
Asma köprü, New York dışında da işler yapan çok uluslu mühendislik firması Parsons Brinckerhoff tarafından tasarlanıp, inşa edilmiştir. Arthur Ravenel Jr, köprü için 836.9 milyon dolar harcadı ve köprü 2005 yılında halka açıldı.
1.1 Milyar Dolar
George Washington Köprüsü, dünyanın en kalabalık kent merkezlerinden biri olan New York’un ulaşım sorunlarını hafifletmek için inşa edilmiştir. Köprü, Hudson Nehri üzerindedir. Bu köprünün başlangıçta adı Hudson Nehri Köprüsü’ydü, daha sonra diğer ismini aldı.
Köprü, Manhattan’daki Washington Heights mahallesini, New Jersey’e bağlar. Bu köprü alanında en sık kullanılan köprülerden biridir. Köprünün inşası, 4 yıl sürdü ve tahmini 1.1 milyar dolara mal oldu.
1.3 Milyar Dolar
San Francisco’da bulunan Oakland Körfezi Köprüsü, San Francisco ve Oakland’ı birbirine bağlar. Bu köprünün projesi 19. yüzyıla dayanmaktadır. Ancak köprü, 1936 yılında tamamlanmıştır. İnşaat, 3 yıl 7 ay sürdü ve sonunda 8.25 kilometre uzunluğu ile dünyanın en uzun köprüsü oldu. Köprü sayısız bakım işlemlerinden geçti ve bugün hala ayaktadır. Proje, 1.3 milyar dolar maliyetindedir.
1.35 Milyar Dolar
Tsing Ma köprüsü, Ma Wan kanal geçişi için inşa edilmiştir. Köprü inşaatı, 1997 yılında tamamlanıp, eski İngiliz Başbakanı Margaret Thatcher tarafından açılmıştır. Köprü, Hong Kong şehrinde, Tsing Yi ve Ma Wan kentsel adalarını birbirine bağlar. Açıldığında dünyanın 2. uzun köprüsüydü, bugünse 9. sırada yer alıyor. Köprüyü inşa etmek, 1.35 milyar dolara mal olmuştur.
1.9 Milyar Dolar
Güney Kore Yeongjong Grand Köprüsü, Asya’daki en pahalı köprüdür. 5 yıllık inşaat döneminden sonra; 2000 yılında halka açılan köprü, nispeten gençtir. Güney Kore hükümeti, köprüye tam olarak 1.9 milyar dolar harcamıştır.
Köprü adından da anlaşılacağı gibi, Güney Kore anakarası ile Yeongjong adasını bağlamak için inşa edilmiştir. Modern mühendisliğin bir kanıtıdır ve 4.42 kilometrelik uzunluğa sahiptir.
2.4 Milyar Dolar
New York’un sahip olduğu birden fazla pahalı köprü vardır. İsmini Giovanni da Verrazzano’dan alan köprü, ilk olarak 1964 yılında halka açılmıştır. Köprü, Staten Island ve Brooklyn semtlerini birbirine bağlar. 4,1 kilometre uzunluğu ile Amerika’daki en uzun köprüdür. Köprüyü tamamlamak 5 yıl, 7 ay sürdü ve 2.4 milyar dolara mal oldu.
4.4 Milyar Dolar
Great Belt Fixed Link, dünyanın en görkemli köprülerinden biridir. Köprü, Zelanda ve Funen Danimarka adalarını birbirine bağlar. 1997 yılındaki köprünün açılışına kadar, Great Belt’i geçmek için kullanılan tek yol feribottu.
Köprünün inşaatı, 4.4 milyar dolara mal oldu ve tam 10 yıl sürdü. Sonuçta bu durum, iki ada arasında feribotla 1 saatlik seyahat yerine, arabayla 10 dakika sürecek bir seyahat anlamına geldi. Great Belt Fixed Link, 6.75 kilometre uzunluğuyla Asya dışındaki en uzun köprüdür. İnşaat Danimarka tarihinin en önemli kamu iş projelerinden biridir.
6.4 Milyar Dolar
Oakland Körfezi Köprüsü, San Francisco körfezine geçit olarak kullanılan 2 seviyeli çift köprüdür. Başlangıçta; düşük maliyetli kamyon ve trenler için yapılmışken, şu anda lüks arabalar tarafından kullanılır. Köprünün batı kısmı, Yerba Buena adasını San Francisco’ya bağlar. Doğu kanadı ise Oakland adasına bağlanır. Eski köprü, bir konsol köprü olarak kullanılmaya devam edilebilirdi. Fakat, demirlenmiş asma köprü olarak yeniden tasarlandı.
İstanbul’un trafik eziyetini bilmeyen yoktur sanırım aramızda. Boğazdan, karşıdan karşıya geçmek ise ayrı bir faciadır. Tam köprü üstüne geldiğiniz de ise durum biraz daha farklı bir boyut kazanır. Kaç defa geçerseniz geçin; o büyülü manzara tüm stresinizi alır bir anda, haksız mıyım?
Kaynak: Paratic