Bir girişim şirketi kurarken en önemli şey yatırımcılarınızın şirketinizi nasıl değerlendireceğini anlamaktır. Bu yaklaşımı işletmeler için turnusol testi gibi düşünebilirsiniz. Ayrıca şirketinize bir yatırımcı gibi bakabilmenin pek çok artısı bulunmaktadır.
Subjektif bir eleştiri almadan başarılı bir şirket elbette kurulabilir. Pek çok girişimci düzinelerce yatırımcı tarafından reddedilerek büyük pazarları kazanmayı başardı. Bazen herkesin çok saçma bulduğu bir fikir, milyon dolarlara dönüşebilir.
Peki bir yatırımcı bir girişimin yatırım yapmaya değer olup olmadığını nasıl belirlemektedir? Yatırımcıların her birinin kendi kişisel deneyimleri, bakış açısı ve farklı bir düşünme süreci vardır. Bu yüzden birinin değerlendirme metodu diğeri ile birebir aynı değildir. Fakat kritik altı nokta var ki profesyonel yatırımcılar bu konuda hem fikirdir:
1. Problem
Çözeceğiniz problem, “müşterinin can alıcı noktası ya da pazarın ihtiyacı nedir?” olsun. Neden bu problemi çözmek önemlidir? “Bu problem bir uygulama ile çözülmeli” şeklinde düşünebilirsiniz. Eğer probleminizi yatırımcıların kulağında çınlayacak, onlar için kişisel hale gelecek bir yolla sunabilirseniz size büyük faydası olacaktır.
2. Çözüm
Sizin bu problem için getirdiğiniz çözüm nedir, nasıl çalışmaktadır, rakiplerinden hangi yönleri ile 10 kat daha iyidir? Sunmayı planladığınız konsepti ürünleri ve servisleriyle açık bir şekilde tanımlamalısınız. Çözümünüz benzersiz bir ekosistem için mi geçerli yoksa hali hazırda meydana geliyor mu? Çözüm için çok derinlere inmeyin. Unutmayın yatırımcılar olayı genel bir bakış açısıyla değerlendirirler, onlar bu alanın uzmanı değildir.
3. Pazar
Müşterileriniz kim olacak ve pazar ne kadar büyük? Toplam erişilebilir pazarınızı, hizmet vermeyi planladığınız segmenti, girmeyi ve büyümeyi planladığınız pazar için bir takvimi yatırımcılarınıza sunmanız gerekir. Yaptığınız her varsayımı açıklayın. Toplam erişilebilir pazarınız 100 milyon dolar ile 1 milyar dolar arasında olmalıdır. Yeterince büyük fakat gerçekçi bir değer belirlemelisiniz.
4. Rekabet
Sizinle şu anda ya da gelecekte yarışabilecek teknolojiler ya da şirketler nelerdir? Kendinizi onlardan nasıl farklılaştırıyorsunuz, rekabeti kırmak için benzersiz yönünüz nedir ve neden sizin çözümünüz kazanacak? Aşmayı planladığınız entelektüel bariyerler var mı? En iyi uygulama kendi uygulamanızı hali hazırda sizin tarafınızdan yapılabilir olmanız ve diğerlerinin önüne takip edebilmesi için aşması gereken büyük bariyerler koymaktır. Eğer rakiplerinizden önde kalabilmek için bir plan yapmazsanız, bu büyük fırsatı rakipleriniz kolayca kendi paketlerine ekleyebilirler.
5. Takım
Yönetici takımınız kimlerden oluşmaktadır, özgeçmişleri nedir ve bu şirketi gerçekleştirmek için neden gereklidirler? Seçtiğiniz ortaklarla doldurmayı planladığınız belirgin bir boşluk var mı? İş planınızdaki hedefleri nasıl gerçekleştirmeyi düşünüyorsunuz? Yatırımcılar için takım oldukça önemlidir. Bu takımla uzun soluklu ve engellerle dolu bir yola çıkıyorsunuz. Eğer belirlediğiniz konsept çalışmazsa takımınız bunun üstesinden gelebilmeli ya da stratejik bir biçimde pivot edebilmelidir.
6. İş Planı
İş planınız nedir? Almayı planladığınız yatırımları, bu yatırımlara ne zaman ve ne için ihtiyaç duyacağınızı da içeren birkaç yıllık bütçe oluşturmalısınız. Planınızın temel aldığı kilit varsayımlar nelerdir? Sunumunuzun en fazla 2-3 slaytlık kısmını finansal planınıza ayırın. İhtiyaç duyduğunuzda kullanabileceğiniz ayrıntılı planınızı yedekte tutabilirsiniz. Varsayımlarınızı yaparken gerçekçi olun. Yatırımcılar mucizelere inanmaz.
En başarılı sunumlar 1-2 sayfalık bilgi ile desteklenen 20 slaytlık sunumlardır. Bu çalışma girişiminizin başarılı bir şekilde büyümesinde size oldukça yardımcı olacaktır. Ayrıca bu soruları girişimcilik kariyerinizde bir şekilde cevaplamanız gerekecek. Ne kadar erken o kadar iyi…