TELEFONLARDA yaşanan hızlı ve yıkıcı teknoloji dönüşümü otomotiv sektöründe de köklü değişikliklere neden oluyor. Yaklaşık 5-10 yıl öncesine kadar lüks sınıfta bir otomobili pazara sunmak için kalite, konfor ve performans yeterli olurken; günümüzde tüketici taleplerini yakalamak sadece bunlarla mümkün değil. Üreticiler, hem yeni nesli otomobil kullanmaya ikna etmek hem de artan rekabette paylarını korumak için teknolojiyi fazlasıyla kullanmak zorundalar. Tüm bunlar olurken verimli bir elektrikli araç da geliştirmeleri şart. Bu kapsamda, Alman üretici Mercedes-Benz uzun süredir üzerine çalıştığı yeni CLA’yı geçen hafta dünyaya tanıttı.
Avrupa’nın en uzun menzilli ve en akıllı otomobillerinden birisi olan yeni CLA’nın elektrikli versiyonu tek şarjla 792 km gidebiliyor ama asıl teknolojik yenilikler otomobilin içerisinde yer alıyor. Üretken yapay zekâ asistanına sahip model için Mercedes-Benz, “Bugüne kadar ürettiğimiz en akıllı otomobil” diyor. Biz de, Mercedes-Benz’in davetlisi olarak, geçtiğimiz hafta İtalya’da düzenlenen dünya lansmanından yaklaşık bir ay önce markanın Stuttgart’taki tesislerine davet edildik ve yeni CLA’yı dünyada ilk kez inceleyen medya kuruluşları arasında yer aldık.
3 FARKLI YAPAY ZEKÂ BİR ARADA
Yeni CLA’nın teknik tarafında birçok yenilik var ama teknoloji tarafında sunduğu deneyimler otomobiller için oyunun kurallarını değiştirecek nitelikte. Markanın ekranlarında sunduğu bilgi-eğlence sistemlerine verdiği isim Mercedes-Benz Kullanıcı Deneyimi (MBUX) artık tamamen MB.OS (Mercedes-Benz İşletim Sistemi) üzerinde yani kendi işletim sistemi üzerinde çalışıyor. Bu işletim sistemi tescilli yapay zekâ ile geliştirilmiş. Üstelik Google Gemini, Microsoft Bing ve ChatGPT4o olmak üzere 3 farklı yapay zekâ asistanı araca entegre edilmiş. Tüm bu sistemi ise sıvı soğutmalı bir bilgisayar çalıştırıyor. Peki, tüm bu teknolojiler günlük hayatta ne işe yarıyor?
Üretken yapay zekâya sahip sanal asistan sürücüler ile gerçek bir insanmış gibi konuşabiliyor. Karşınızda yapay bir ses yerine daha insan yakon tonlamalar yapabilen ve Türkçe dahil birçok dil bilen bir asistan bulunuyor. Sürücüler tek bir asistanla iletişime geçiyor ama arka tarafta aslında sorulan sorulara göre Google, Microsoft ve ChatGPT devreye giriyor.
Örneğin, üzerinde düşünülmesi ve araştırılması gereken “Türkiye’nin en büyük gölü hangisidir?” gibi bir soru sorulduğunda ChatGPT4o çalışıyor ve asistanı besliyor. Gündemle ilgili dünyadan veya bulunduğunuz ülkeden en güncel haberleri merak ederseniz Microft Bing çalışıyor. Yine akşam yemeği için mekan önerilerini gibi hızlı ve lokal bilgileri ise Google Gemini sağlıyor.
Otomobilde sürekli sizi izleyen kamera ve sensörler de yer alıyor. Bu sensörler duyguları tanıyabiliyor ve sürücünün o günkü ruh haline göre yanıtlar veriyor. Aynı zamanda otomobilin içerisindeki renk temasını da buna göre ayarlayabiliyor. Örneğin, öfke ve üzüntü durumunda iç aydınlatma kırmızıya dönüyor. Sakin ve sessiz bir duygu anında, bunu anlıyor müziğin sesinden ortam aydınlatmasına hatta verdiği cevaplara kadar sizin ruh halinize göre davranıyor.
10 DAKİKA ŞARJLA 300 KM MENZİL
MERCEDES-BENZ’in hem içten yanmalı hem de elektrikli modellerini üreteceği yeni platformu MMA üzerinde yükselen ilk model olan CLA, önce elektrikli ardından mild hybrid versiyonuyla yollarda olacak. Tamamen elektrikli CLA 250+, 85.5 kWh’lık NMC batarya ile 792 km’ye menzil sağlayacak. 800 volt mimarisine sahip model, 320 kW’ya kadar hızlı şarjı destekliyor. Yani 10 dakikalık şarjla 300 km menzile imkân tanıyor. Arka aksa entegre iki vitesli şanzımana sahip olan otomobilin tüketim değeri de 100 km’de 14.0-12.2 kWh arasında değişiyor. CLA’nın dört tekerlekten çekişli güçlü elektrikli versiyonu olan 350 4Matic ise 260 kW güce sahip, aynı pille 670-770 km (WLTP) menzil vadediyor. 0-100 km/s hızlanması ise sadece 4.9 saniye. Diğer yandan, mild hybrid versiyonda yeniden geliştirilen 1.5 litrelik 4 silindir benzinli motora yer verilmiş. Bu motora 20 kW gücünde elektrikli motor eşlik ediyor. 48 voltluk lityum iyon batarya, 1.3 kWh’lık kapasiteye sahip ve 100 km/s’ye kadar elektrikli sürüşe izin veriyor. Öte yandan, 58 kWh’lık daha küçük bir pile sahip CLA’nın üretimi ise yıl sonunda başlayacak.
TÜRKİYE ÖNCELİKLİ PAZARLAR ARASINDA
YENİ CLA, Türkiye’ye ilk olarak eylül ayında 792 km menzilli elektrik versiyonuyla gelecek. Yıl sonuna doğru mild hybrid versiyon satışa çıkarılacak. Bir değişiklik olmaza elektrikli CLA yüzde 60, hibrit CLA’nın yüzde 80 ÖTV dilimine girecek. Mercedes-Benz Otomotiv İcra Kurulu ve Otomobil Grubu Başkanı Şükrü Bekdikhan, “Elektrikli CLA’nın 2025’te öncelikli satışa sunulacağı pazarlardan birinin Türkiye olması bizleri çok heyecanlandırıyor. Diğer pazarlar ise Almanya, Birleşik Krallık, Hindistan, İsviçre ve İtalya olacak. Bu pazarlara baktığımızda Türkiye’nin Mercedes-Benz dünyası için önemini daha iyi anlayabiliyoruz. Yıl başından beri yeni CLA’nın bu yılın üçüncü çeyreğinin sonuna doğru geleceğini paylaşıyoruz. Şimdiden birçok müşterimiz bilgi almak için acentelerimizle iletişime geçiyor. Adetler üzerine çalışıyoruz” diyor.
OTOMOTİVDE ÜRETİM DÜŞTÜ
OTOMOTİV Sanayii Derneği’nin açıkladığı verilere göre, geçen yılın aynı dönemine göre üretim yüzde 9 azalarak 218 bin 991 adet olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı ayına göre yüzde 6 gerileme yaşayan otomobil üretimi ise 141 bin 496 adede ulaştı. Ticari araç grubunda, yılın ilk iki ayında üretim yüzde 13, ağır ticari araç grubunda yüzde 54, hafif ticari araç grubunda ise yüzde 8 azaldı. Bu dönemde, otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 4, otomobil ihracatı yüzde 7 azaldı. Toplam ihracat 158 bin 168 adet, otomobil ihracatı ise 93 bin 127 adet oldu.
‘AVRUPA’DA İLK BEŞTEYİZ’
KARSAN CEO’su Okan Baş, geçen hafta İstanbul’da düzenlenen basın toplantısında 2024 yılını değerlendirdi ve 2025 öngörülerini paylaştı. Geçen yıl yüzde 45 büyüme ile 540 adet elektrikli otobüs ve minibüs sattıklarını belirten Baş, “Son 5 yılda Türkiye’den satılan 1.258 elektrikli otobüsün 1.033’ünü yani yüzde 82’si Karsan marka oldu. Avrupa’da toplamda pazar payımız yüzde 4.5’a ulaştı. Marka sıralamamız ise 8 oldu. Tüm bu rakamlarla Avrupa’da ilk 5’teyiz. 2025’te 700 adet elektrikli toplu taşıma aracı satmayı hedefliyoruz” dedi.
ELEKTRİKLİ ÇIKARMASI
FORD Otosan, tam elektrikli E-Transit/Tourneo Courier ve Puma Gen-E’yi müşteriyle buluşturmaya hazır. Şirketin Romanya Craiova fabrikasında düzenlenen törende konuşan Ford Otosan YKB Ali Y. Koç, “Ford Otosan, Avrupa’nın en büyük ticari araç üreticilerinden biri ve Ford’un elektrikli ticari araç üretim üssü olarak bu vizyonu geleceğe taşımaya devam ediyor” dedi.