DOĞUM günleri, evlilik yıl dönümleri, anneler ve babalar günü, 14 Şubat Sevgililer Günü’nde yapılan bireysel harcamalar ya da bayram, özel gün ve yılbaşı kutlamalarındaki kurumsal harcamalar... Promosyon denilince akla ‘bedava’ ürünler gelse de promosyon sektörü aslında büyük bir ekonomi. Elektronikten tutun da kağıda, tekstile, deriye ve plastik sanayiine kadar üretimde yabana atılmayacak ölçüde çarkları hızlandırma etkisi olan bir sektör.
Sektörün büyüklüğüne yönelik bilgi aldığımız Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Derneği (Promotürk) Başkanı Mehmet Yücetürk’ün anlattığına göre, Türkiye’deki promosyon pazarının yıllık hacmi 100 milyar TL’ye ulaştı. Beş yıl önce yani 2019’da ise promosyon ürünlerinde sektör büyüklüğü 20 milyar TL idi. Ancak, bu pazar içinde yer alan ve şirketlerin maliyet yükünü azalttığı için rekabeti kızıştıran bir alan var ki; sıçrayarak büyümesiyle dikkat çekiyor: Dijital hediye çeki pazarı.
Dijital hediye çeki pazarının son bir yılda yüzde 230’u aşan bir büyüme kaydettiğini anlatan Yücetürk, 2023’te 150 milyon TL olan bu pazarın 2024’te 500 milyon TL’ye fırladığını ifade etti.
MALİYETİ AZALTINCA REKABET KIZIŞTI
Yücetürk, talepteki artışın nedenlerine yönelik şunları söyledi: “Firmalar gerek kendi hedef kitlelerine gerekse çalışanlarına daha farklı kanallardan ulaşmak ve onlara kendilerini özel hissettirmek adına bu yönde çalışmalar yapmaya başladı.
Promotürk olarak yaptığımız analizlerde, dijital hediye çeklerindeki asıl amacın ‘hediyeyi kişileştirmek’ ve ‘kişinin kendi ihtiyaçları doğrultusunda harcama yapabilmesi’ olduğunu görüyoruz.”
Ayrıca, söz konusu pazarda yer alan diğer sektör temsilcilerinin aktardığına göre, talepteki belirgin artışta ve rekabetin bu denli kızışmasında ‘dijital çeklerin şirketlerin operasyonel yükünü hafifletmesi’ etkili oldu. Fiziksel hediyelerin seçim, paketleme ve teslim süreçleri ciddi bir zaman ve maliyet gerektirirken, dijital hediye çekleri aracılığıyla bu süreçler ortadan kalktı. Şirketlerin, çalışanların e-posta veya telefonlarına doğrudan hediye çeklerini ileterek hem zamandan tasarruf ettiği hem de maliyetlerini optimize ettiği görüldü.
Çalışanlar açısından bakıldığında ise kurumsal hediye çeklerinin en büyük avantajının ‘kişisel tercihlere hitap etmesi’ olduğu belirtiliyor.”
‘ALIŞVERİŞİ KOLAYLAŞTIRIYOR’
E-ticaret platformlarından Hepsiburada’nın Kategori Grup Başkan Yardımcısı Yalkın Tütüncüoğlu da Hürriyet’e dijital hediye çeki pazarındaki faaliyetlerini anlattı. Sundukları hizmetin bireysel ve kurumsal müşteriler için avantajlarına dikkat çeken Tütüncüoğlu, şirket olarak dijital hediye çekleri aracılığıyla alışveriş deneyimini kolaylaştırdıklarını; aynı zamanda da bireyler ve kurumlar için pratik çözümler sunduklarını ifade etti. “Hepsiburada satıcılı on binlerce ürün arasından seçim yapma olanağı tanıyan hediye çekleri, bireysel müşteriler için sevdiklerine anlamlı bir hediye sunmanın kolay ve etkili yolu oluyor” diyen Tütüncüoğlu, şöyle devam etti: “Kurumsal müşterilere çalışan motivasyonu ve iş ortaklarıyla olan bağlarını güçlendirmek açısından bir fırsat sunmuş oluyoruz.”
‘2030’DA 5 MİLYAR TL’YE ÇIKACAK’
DİJİTAL hediye çekleri pazarında Hepsiburada, Trendyol, Amazon, yeni marka adıyla Pluxee arasında kıyasıya bir rekabet söz konusu. Promotürk Başkanı Mehmet Yücetürk’ün verdiği bilgilere göre, konuyla ilgili yapılan araştırmalar dijital hediye çekleri pazarının 2030’a kadar 5 milyar TL’ye kadar çıkacağını gösteriyor.