Güncelleme Tarihi:
Ülkede mevcut varlığını korumak ve pazara yeni girmek isteyen Çinli yatırımcılar, sahip olduğu stratejik konum ve genç iş gücüyle dikkat çeken Türkiye’ye yöneliyor. Son olarak Çinli termos tedarikçi ve üreticisi iki yatırımcı, Termosan Çelik ile 25 milyon dolarlık yeni bir yatırıma imza attı. Şirket temsilcilerinin verdiği bilgiye göre, Şanlıurfa’da 35 bin metrekare alan üzerinde ‘Termomug Çelik’ adıyla günlük 40 bin adet termos üretimi yapılan bir tesis kurulacak. Fabrikanın ortaklık yapısı yüzde 60 Türk, yüzde 40 Çin şeklinde olacak. İşletme 2025 Mayıs’ta üretime başlayacak ve 300 kişilik ek istihdam yaratacak.
Şanlıurfa’da düzenlenen yatırımın tanıtıldığı toplantıda konuşan Termomug Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Nuri Yılmaz, 2016’da Türkiye, Avrupa ve Ortadoğu’nun ilk ve tek çelik termos üretim tesisi olan Termosan Çelik’i Şanlıurfa’da kurduklarını anlattı. Yılmaz, böylece hem Türkiye’ye yeni bir üretim ve ihracat kalemi kazandırdıklarını hem de çelik termos endüstrisini ilk defa Çin dışına çıkardıklarına işaret etti.
‘TEKLİF ONLARDAN GELDİ’
Gelinen noktada yurt içinde yıllık yaklaşık 15 milyon dolarlık bir ithalatı ikame ettiklerini ve toplam 45 ülkeye ihracat yaptıklarını aktaran Yılmaz, 80’den fazla markaya da ‘private label’ üretim yaptıklarını belirtti. Yurt içinde ve yurt dışında gördükleri ilginin ardından pandemiyle birlikte yeni bir yatırım ihtiyacı doğduğunu kaydeden Yılmaz, “2022’de yıllık üretim kapasitemizi tam 4 katına çıkaracak ve esas olarak ihracata çalışacak olan yeni tesisimiz Termomug Çelik’i kurmak için inşaat ve proje çalışmalarımıza başladık” diye konuştu. Proje için makine siparişlerini vermeye hazırlanırken Çin’den ortaklık teklifi aldıklarını ifade eden Yılmaz, şöyle devam etti: “Mevcut tesisimizde danışmanlığımızı yapan, makine tedarikçimiz olan Dai Bin ve Çin’de hali hazırda büyük bir kapasite ile termos üretimi yapan Zhejiyang Yongheng HouseHold’un Yönetim Kurulu Başkanı Zhou Yichao yeni projemizde bizimle ortak olmak istediklerini söylediler. Özellikle Amerika pazarına hitap eden Çinli firmalar, Amerika - Çin arasında devam eden ticari çekişmelerden dolayı oradaki varlıklarını koruyabilmek için Çin dışında yatırım yapmaya yöneldiler. Kendilerinin bize ortaklık teklifi de bu sebeple oldu. Biz de Çin ile rekabet ederek değil, güç birliği yaparak daha başarılı olacağımızı gördük ve teklifi kabul ettik.”
STANLEY VE YETI İLE GÖRÜŞMELER BAŞLADI
Mevcut ihracatlarının toplam cironun yüzde 25’i seviyelerinde olduğunu ve yeni yatırımla bu oranı iki yıl içinde yüzde 60’ın üzerine çıkarmayı hedeflediklerini kaydeden Yılmaz, “Amerika, Avrupa ve Asya-Pasifik bölgelerinde Çin dışı alternatif arayışındaki müşterileri hedefliyoruz. Özellikle Amerika, 1.5 milyar dolarlık termos pazarı ile dünyanın en büyük alıcısı. Örneğin; Stanley, Yeti gibi termos markaları ile şu an somut görüşmeler halindeyiz” dedi. Çin’de yaklaşık 20 yıldır termos üretiklerini ve dünyadaki önemli kahve zincirleriyle çalıştıklarını söyleyen Zhejiyang Yongheng HouseHold Yönetim Kurulu Başkanı Zhou Yichao ise Türkiye’nin konumu, lojistik, maliyet ve gümrük avantajlarının yatırım kararlarında etkili olduğunu belirtti.