Nakliyeciler gelecekten umutlu

12.03.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Avrupa`ya yönelik kara taşımacılığı,istikrarlı bir büyüme gösteriyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği`nin (UND) araştırmasına göre, 1999 yılında taşımacılıkta 1 milyar 360 milyon dolar olan döviz girdisi miktarı, geçen yıl 1 milyar 468 milyon dolara yükseldi. Taşıma sayısındaki yüzde 5 artışa karşılık, navlun gelirindeki artış yüzde 7`yi aştı.

Avrupa, İran, Irak, Ortadoğu, BDT, transit taşımaları ve Irak petrol ithaliyle birlikte 1 milyar 468 milyon dolarlık döviz girdisinde en büyük payı 872 milyon dolar ile Avrupa`ya yönelik taşımacılık aldı. Avrupa`dan ithal taşımalarda yüzde 26, ihraç taşımalarda yüzde 14 oranında artış meydana geldi. İthal ve ihraç taşımacılık pastasında Türkler en büyük dilimi alırken, transit taşımacılıktaki payın büyük çoğunluğu yabancılara ait bulunuyor.

Avrupa taşımalarında Kapıkule önde
Avrupa`ya yönelik Türk ve yabancı 192 bin 852 taşımanın çıkış kapılarına göre dağılımında, ilk sırayı yüzde 52`lik payla Kapıkule alıyor. 100 bin 342 taşımacılığın yapıldığı Kapıkule`yi Haydarpaşa, Tekirdağ ve İpsala çıkış kapıları izliyor. Araştırmaya göre, Avrupa`ya alternatif pazar konumundaki Bağımsız Devletler Topluluğu taşımacılığı 1998 global krizinin etkisiyle sürekli bir düşüş gösterdi. 1997 yılında 27 bin 700 aracın ihraç yük götürdüğü Rusya Federasyonu`na geçen yıl ancak 10 bin 514 araç ihraç yük bulabildi.

Araçların BDT ülkelerine yaptığı 36 bin 984 ihraç seferinde ilk sırada yer alan Rusya Federasyon`nu Gürcistan, Azerbaycan ve Nahçıvan takip ediyor.

Ortadoğu`ya yönelik taşımalarda son 3 yıllık süreçte herhangi olumlu bir gelişme görülmediği vurgulanan açıklamada, Irak`a yönelik ambargonun kaldırılmasıyla bu ülkeyi transit geçme beklentisi gerçekleştiği takdirde dünyanın yeni ticaret merkezlerinden biri olan Birleşik Arap Emirlikleri`ne yönelik ihraç taşımacılığın büyük bir gelişme göstereceği umuduna yer veriliyor. Ortadoğu`ya yönelik taşımacılıkta Suriye ve Ürdün`ün transit geçilmesinin birtakım ekonomik sorunlar doğurduğuna dikkat çekiliyor.

Irak büyük pazar
Araştırmaya göre, Körfez krizi öncesinde Türk taşımacısının en büyük pazarı olan Irak`a yönelik ambargonun kaldırılması taşımacılar için yeni bir Avrupa pazarı kadar büyük bir pazar anlamını taşıyor. Önceki yıla göre gerileme gösteren Irak taşımalarının 291 bin 632`si ithalat girişleri, 51 bin 690`si de ihracat çıkışlarından oluşuyor. Filodaki çekici sayısının da önceki yıla göre yüzde 10`luk bir küçülme ile 21 bin 269`a düştüğü belirtilen araştırmada, böylece 1999 yılında sektörün en büyük sorunu olan atıl kapasitenin bir nebze olsun çözüme kavuştuğu kaydediliyor. Araştırmada, önceki yıl yüzde 84 civarında olan kapasite kullanım oranının geçen yıl yüzde 95 olarak gerçekleştiği bildirildi.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.916 Değişim: 2,05% Hacim : 115.166 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.751 26.04.2024 Yüksek 9.956
Açılış: 9.763
32,4375 Değişim: -0,15%
Düşük 32,3695 26.04.2024 Yüksek 32,6033
Açılış: 32,4865
34,7411 Değişim: -0,66%
Düşük 34,6704 26.04.2024 Yüksek 35,0770
Açılış: 34,9718
2.441,87 Değişim: 0,23%
Düşük 2.430,39 26.04.2024 Yüksek 2.465,28
Açılış: 2.436,22
  • PİYASALAR
  • ENDEKSLER
Sembol Son %
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.