MERKO: Gectigimiz yilki beklenen karlilik oranlarini yakalayamayan Merko, ayni aci tecrubeyi tekrar yasamamak icin zirai hazirliklarini surduruyor. Sirket bu baglamda Italyanlar ve Japonlarla ortak projeler yurutuyor. `1998`de iyi uretim yaptik. 1999`da piyasalar daha dengeli olacak gibi, Dunya uzerinde bizim urun gruplarimizda stoklar cok makul seviyelere indi. 1999 icin umitliyiz, 1994-1995`lerdeki karlilik oranlarimiza ulasmayi hedefliyoruz" diyen Merko Genel Muduru Hakan Severge, sirketin dokuz aylik performansini, onumuzdeki doneme iliskin planlarini anlatti. 1998`in ilk dokuz ayi uretim ve satis olarak beklentimiz cercevesinde gerceklesti. Dolar bazinda asagi yukari yuzde 20 civarinda buyumeyi yakaladik. Bu hedefimizdi, ulastik. Sene sonunda da ayni orandaki artisi bekliyoruz. Imalatta da hedeflere yuzde 95 civarinda ulastik. O bakimdan da icimiz rahat. Her sey kontrol altinda. Bizim musterimiz olan sirketlerin satislarinda azalma oldugu icin onlarin da alimlarinda ve odemelerinde bazi aksakliklar oluyor. Ama bizim zaten yurtici satisimiz bilancomuzda cok onemli bir yer tutmuyor. Genel anlamda en az etkilenen sektor bizimki. Bu tur krizlerde en son tuketim kesilmesi gidada oluyor. Kisa vadeli kredileri isletme sermayesi ve stok finansmani icin kullaniyoruz. Kendi icinde yukseldigi dogru. Cunku imalatimi o oranda artiyor. Ama bir yandan da baktigimiz zaman merko, sektorun en dusuk borc/ozkaynak rasyosuna sahip sirketlerden biridir. Sektor bazinda kesinlikle cok borclu bir sirket degiliz. Finansal olarak piyasalar duzelmeden yatirim yapmanin bir manasi yok. O yuzden su anda kisa vadede yatirim programi ongormuyoruz. Cok az darbogaz giderici yatirimlar olabilir. Bir fabrikamizin bulundugu yorede cok sik elektrik kesilmesi oluyor. O da bu sene bayagi uretim kaybina ve birkac makinenin arizalanmasina neden oldu. Onumuzdeki sene o problemi cozmemiz lazim. Belki o konuda ufak bir yatirimimiz da olacak. Ama uretim artirmaya yonelik, direkt kapasite artimina yonelik su anda pek bir yatirim dusunulmuyor. Bizim senelerdir ihracat pazarlarimiz hep ayni, sanayilesmis ulkeler bunlar Avrupa Birligi Ulkeleri, Uzakdogu Ulkeleri, ABD, Korfez Ulkeleri (Suudi Arabistan, Kuveyt, Emirlikler vb.) Simdi Arabistan, Kuveyt, emirlikler vb) Simdi yavas yavas eski Dogu Bloku ulkeleri de sanayilestikce musterimiz oluyor. Bunlar Polonya, Macaristan, Romanya, ukrayna, Rusya, biz orada bu yil bir ataga giriyorduk. Fakat durdurmak zorunda kaldik. Yoksa pazarlama acisindan Rusya ve Ukrayna`da faaliyet gosterdik, uc dort tane fuara katildik, tabii odemelerin ne olacagi belli olmadigi icin durup dururken oyle bir riske girmeye gerek yok. Ama o pazarin birkac sene icinde Turkiye icin ve bizim sektorumuz icin cok onemli olacagina inaniyoruz. Biz bu sene Merser Isminde yurticinde toplu tuketime donuk dagitim yapan bir sirket kurduk. Haziran-temmuz doneminde faaliyete gecti. Bu sirket otel, restoran, tatil koyu, yemek fabrikasi gibi toplu tuketimin gerceklestigi yerlere Merko`nun urettigi dondurulmus meyve-sebzenin yaninda yine grup icinde uretilen ketcap, Mayonez, hardal, pizza sosu recelin pazarlamasini ve dagitimini yapiyor. Bunun yaninda Dogus Grubu`nun urettigi patateslerin ve uno`nun urettigi donmus hamur islerinin de satisini yapiyor. Dogus Grubu ile oyle bir isbirligine gittik. Yani su anda ic piyasada da aktif olarak variz. Toplu tuketim alaninda dondurulmus gidada en az yuzde 25 pazar payi bekliyoruz. Biz su anda uc ayri urun grubunda imalat yapiyoruz. Dondurulmus meyve-sebze, salca ve meyve suyu konsantresi, Grubun toplamina baktiginiz zaman meyve+sebze suyu konsantresi. Grubun toplamina baktiginiz zaman meyve-sebze sektorunun en fazla ihracat yapan sirket grubuyuz, ic piyasada geriyiz. Hicbir zaman da ic piyasada cok iddiali olmadik. Bundan sonra da hicbir zaman satislarimizin cogu ic piyasaya olacak diye bir iddiamiz yok. Ihracat ile ic piyasayi yuzde 70-yuzde 30 oraninda dengeli bir sekilde buyutmeyi amacliyoruz. Yani ic piyasada cok agresif degiliz. 50 milyon dolari gecme savasi veriyoruz. 65 milyon dolar civarinda bir ciro hedefliyoruz. 1999`da, 94-95`teki karlilik oranlarini yakalamayi amacliyoruz. Esas hedefimiz sadece ciroyu degil kari da ciddi oranda artirmak, 1998`de iyi uretim yaptik. Dunya uzerinde genel bir stok azalmasi, uretim azalmasi var. 1999`da piyasalar daha dengeli olacak gibi, Biz asiri yokluk senesi olmasini, urun fiyatlarinin anormal artmasini pek sevmiyoruz. Dengeli olmasini tercih ediyoruz. Su anda cok buyuk stoklar iyice azaldi. Bizim urun gruplarimizda stoklar cok makul seviyelere indi. Bu bizim isimize geliyor. O bakimdan 1999 icin umutliyiz. 1997`de yasananlari tekrar yasamamak icin zirai olarak cok iyi hazirlaniyoruz. O, bize cok aci bir ders oldu. (Iki yilimiza mal oldu. Simdi teknoloji olarak italyanlar ve Japonlar ile ortak projeler yurutuyoruz. Halka aciklik oraninizi artirmayi dusunuyor musunuz? Boyle bir dusuncemiz var ama su an zamani degil. Su anda Merko oyle komik bir piyasa degerine sahip ki, boyle bir arayis icine girmenin imkani yok. Yoksa bence sirketler yuzde 20`lerle halka acik duruma gelmez. Bizim cok ciddi halka aciklik oranlarina cikma hedefimiz var. Sirketin yuzde 50`si hatta daha fazlasinin halka acik olmasi gerektigine inaniyorum. (PARAMATIK)