Avrupa Japonları üzdü

30.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

Japon üreticiler Avrupa pazarından istedikleri payı bir türlü alamıyor. Bunda en büyük etken Avrupa`da Japon dizaynlarının demode bulunması.

Geçen yıl bu zamanlarda Japon otomotiv üreticileri Avrupa piyasasını fethetmeye hazırlanıyordu. Japonlar 2000`i Avrupa`da şeytanın bacağının kırılacağı yıl olarak belirlemişti. Toyota, Mitsubishi, Honda ve Nissan 2000 yılına yeni modeller ve yeni ortaklıklarla girdi. Umutların artmasında Avrupa Birliği`nin Japon otomobillere uyguladığı kotaları kaldırmasının da büyük payı bulunuyordu. Tüm olumlu faktörlere rağmen beklenen olmadı ve mali yılın ilk yarısında dört Japon otomotivcinin Avrupa`daki operasyonel zararı 470 milyon dolara ulaştı. Toyota`nın Avrupa Genel Müdürü Yohio Ishzaka Bu bizim için uykudan uyanma zamanının geldiğini gösteriyor diye konuşurken yılın tümü için de iyimser olmalarına elverecek bir durum olmadığını belirtiyor.


Euro`nun azizliği:

Japonların yaşadığı satış sorunun temelinde döviz kurlarının olduğu belirtiliyor. Avrupa piyasasında satılan Japon arabaları İngiltere ve Japonya`da üretiliyor. Sterlin ve yenin 2000 yılını euro`ya karşı değer kazanarak geçirdikleri düşünüldüğünde mesele tüm açıklığıyla ortaya çıkıyor. Kurların yarattığı baskı Japon üreticiler için ek bir maliyet oluşturdu. Mazda`dan Shigeharu Hiraiwa Tam kotalardan kurtuluyoruz diye sevinirken bu sefer de euroya karşı değer kazanan yenden gol yedik diyor. Bununla birlikte Japonların Avrupa`da kapanan kısmetini sadece döviz kurlarıyla açıklamak mümkün değil. Mitsubishi en çok satan iki modelini kur dezavantajından etkilenmeyen Hollanda`da üretiyor ancak bu durum da Japon üreticinin Avrupa`da felakete uğramasını engelleyemedi.
Japon üreteciler kendilerini bildi bileli Avrupalı tüketicinin dizayn konusundaki beğenilerinden ıstırap çekiyor.


Avrupa piyasasında yaşanan sorunların temelinde pek çok kişiye göre demode ve ruhsuz olarak nitelendirilen dizaynlar yatıyor. Paris`teki bir Peugoet satıcısı olan Yves Mignieres`e göre `Japon arabaları hiçbir zaman seksi olamadı. Bu, Avrupa piyasasında çok ciddi bir dezavantaj. Son yıllarda Avrupalı tüketiciye hitap eden tek bir Japon otomobili aklıma geliyor: Toyota Yaris.` Yaris pek çok Avrupalı otomobilsevere göre fark edilen dış hatları ve işlevsel ön paneliyle ancak Volkswagen, Fiat ve Ford`dan beklenebilecek bir sıra dışılık sergiliyor. Yaris`in Avrupa`daki tüm başarısı Toyota`nın satışları azalan diğer modelleriyle gölgeleniyor. Büyük umutlarla piyasaya sürülen Mazda Demio ve Mitsubishi Karizma orta sınıf segmanda beklenen başarıyı yakalayamadı. Sorunları ağırlaştıran bir diğer faktör ise dizel araçların giderek daha popüler hale gelmesi. Japonlar dizel piyasasında diğer üreticilerin aksine zayıf.


Japon üreticilerin dizayn konusunda zorlanmasına neden olan faktörlerden birisi de Avrupa`daki üretim merkezlerinin İngiltere`de olması. Gözlemciler kıta Avrupası`ndaki tercih ve beğenilere uzak olan ada ülkesinin daha çok Kuzey Amerika piyasasının zevkine göre dizaynlarla tüketicinin karşısına çıktığını belirtiyor. Nedenler ne olursa olsun ortada bir gerçek var: Piyasaya girmelerinin üzerinden 30 yıl geçmesine rağmen Japon üreticilerin Avrupa`daki toplam payları yüzde 11`de takılıp kaldı. Bu oran ABD`deki yüzde 29`luk pazar payı ile karşılaştırıldığında sorunun ciddiyeti anlaşılıyor.


2001`de ne yapacaklar?

Toyota: Avrupa`da bulunan toplam 3 bin 440 olan `showroom` sayısı iki bine indirilecek. Şirket ayrıca Yaris modelini üretmek için Fransa`da bir fabrika açmayı düşünüyor.

Nissan: Avrupalı ortağı Renault ile güçbirliği yaparak Micra modelini Renault Clio ile aynı platformda üretecek.

Mitsubishi: Ortağı DaimlerChrysler ile ilk olarak Avrupa`da kısa süre sonra satışa sunulması beklenen bir kompakt otomobil modeli üzerinde çalışmalarını sürdürüyor.

Honda: İngiltere`de üretilen otomobillerinde kullanılan yedek parçaların üretemini Kıta Avrupası`na kaydıracak. Böylece öngörülemeyen kur risklerine karşı bir kalkan edinecek. (RADİKAL)



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
10.083 Değişim: 0,00% Hacim : 108.810 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.942 29.04.2024 Yüksek 10.083
Açılış: 9.992
32,4387 Değişim: 0,05%
Düşük 32,3626 30.04.2024 Yüksek 32,5202
Açılış: 32,4214
34,7447 Değişim: -0,17%
Düşük 34,6493 30.04.2024 Yüksek 34,9098
Açılış: 34,8027
2.422,96 Değişim: -0,50%
Düşük 2.421,78 30.04.2024 Yüksek 2.442,07
Açılış: 2.435,07
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.