KAP Turcas Yonetım Kurulu Uyesı Kaya Baban: `beklentilerimiz Gerceklesmedi.
1998 yili petrol sektoru icin bircok problemin halledildigi ancak bircok calkantinin da yasandigi bir yil oldu. Devreye giren otomatik fiyatlandirma mekanizmasi, her ne kadar neticesi alinmasa da ozellestirmede yol katedilmesi 1998 yilinin artilari olarak gorunse de, vergisi odenmeden yurda sokulan kacak akaryakit sorununun 1998 yilinda da hala devam etmesi sektorde buyuk sorun yaratiyor. Turcas Yonetim Kurulu Uyesi Kaya Baban, 1998 yilinin onceki yillara gore kacak akaryakitin Turkiye`ye daha cok girdigi bir yil olduguna da dikkat cekiyor. Turkiye`nin petrol tuketiminde bir azalma olmadigini ancak petrol sektorundeki resmi tuketimde bir gerileme oldugunu soyleyen Baban, bunun sebebini kayit disi Turkiye`ye giren akaryakita bagliyor. Karliligimiz artti." 1998 yilinda otomatik fiyatlandirma mekanizamasindan sonra sirketin gelismesinde muspet veriler aldiklarini vurgulayan kaya Baban, bu sistemin fiyatlarin enflasyon karsisinda, gerilemeyi onleyen bir duzenleme olduguna dikkat cekiyor. Baban, daha onceki donemlerde Turkiye`de dolar kurunun yukseldigi zaman akaryakita fiyatlarina yansitilmadigini, bunun da problem yaratigini soyluyor. Otomatik fiyatlandirma mekanizmasina gecilmesinden dolayi karliliklarinin son birkac aydir biraz daha iyilestigini soyleyen Baban, satis rakamlarinin hedeflenenin altinda gerceklestigini belirtiyor. 1998 yilinda 1997 yilina gore sirketin satislarinda cuzi bir gerileme oldugunu soyleyen kaya Baban, 1997 yilinda da ayni gerilemenin yasandigini soyluyor; 1997 yilinda pazarla birlikte sirket satislarinda da bir kayip oldugunu vurgulayan baban, 1998 yilinda pazadaki sorunlarin bitecegini ve pazarin gelisecegini dusunduklerini ancak yanildiklarini soyluyor. Baban, kacak akaryakittan kaynaklanan sektorde bir volum dusuklugu olduguna inaniyor. "Ciro Hedefimiz 170 trilyon" 1998 yilinda dunyadaki akaryakit fiyatlarinin dusuk seyrettigini vurgulayan Kaya Baban, bu yuzden fiyatlarin dusuk kaldigini ve satis hedeflerinde sapma olduguna dikkat cekiyor. Dunyadaki petrol fiyatlarinin hala dusuk seviyelerde oldugunu belirten Baban dunya pazarinda petrol arzinda bir fazlalik oldugu gorusunde. 1998 yilinda Turk Lirasi bazinda satis konusunda hedefledikleri rakamin gerisinde kalacaklarini ancak sirket olarak satis miktarini daha onemli bulduklarini soyleyen Kaya Baban, siraketin 1998 yili hedeflerini soyle acikliyor. "1998 yili satis hedeflerimizde biraz geri kalacagimizi dusunuyorum. Fiyatlar yilbasindan bu yana dusuk gittigi icin hedeflerin altinda kaldik. Bizim projeksiyonlarimiz petrol fiyatlarinin 1998 yilinda belli bir trendde gidecegi yonundeydi. Gecen yil 124 trilyon ciro hedeflerken, 110 trilyon ciro elde ettik. Bu yil 200 trilyon ciro hedeflememize ragmen yil sonunda 170 trilyon civarinda bir ciro gerceklestirecegiz ancak bizim sektorde onemli olana fiyat degil, tonajdir. Gecen yil 1 milyon 100 bin ton akaryakit satisi gerceklestirmistik. 1998 yilinda ise 1 milyon 150 bin tona geriledi. Tonajdaki hedefimizdeki sapma nedenimiz ise Turkiye`ye gelen kacak akaryakittir." "Bayi basina verimlilik artacak" Su anda sirketin bunyesinde 650 akaryakit istasyonu bulundugunu soyleyen Baban, 1998 yilinda 27 civarinda yeni istasyon actiklarini ifade ediyor. Amaclarinin yeni bayiler acip daha cok bayiye ulasmaktansa, ayni bayi sayisinda bayi basina verimliligi ve satisi yukseltmek oldugunu soyleyen Kaya Baban, Turkiye`de zaten olmasi gerekenden fazla akaryakit istasyonu oldugunu sozlerine ekliyor. Baban, sektorde Tabas ile birlikte Turcas`in yuzde 12 pazar payina sahip oldugunu vurguluyor: "Yatirimlarimiz suruyor" atilimlar konusunda ise onemli agelismeler sagladiklarini soyleyen Kaya Baban, 1998 yilinda siraketin ciddi bir atilim gerceklestirdigini ifade ediyor. Baban, Turcas`in yatirimlarini soyle siraliyor: "Kendi istasyonlarimiza yonelik yabanci bir firmayla marketlerle ilgili anlasma yaptik. Ayrica ticari araclarda akaryakittan LPG`yse bir kayis vardi. Sirket icin burada bir pazar kaybi sozkonusuydu. Dolayisiyla Ipragaz sirketiyle oto LPG isine girdik. Bu ise girerek kaybimizi telafi etmeye calisiyoruz. AGS akaryakit yonetim sistemine yatirimimiz basliyor: Bu sistemle ilgili 2 milyon dolar civarinda yatirimimiz bulunuyor. bir de istasyon gelistirmeyle ilgili bir yatirimimiz var. Bu yil 200 civarinda istasyona yeniyuzyil projesini uyguladik, daha da devam ediyor. Bu yatirim da 5 milyon dolar civarindadir; bu yatirimimiz henuz tamamlanmadi. Yeni imaja gecilmesi gereken istasyonlar var; onumuzdeki yil bu projeyi bitirmeyi dusunuyoruz" Butun sirketlerin LPG`ye donusten dolayi satista volum kaybettiklerini vurgulayan Kaya Baban, satistaki kaybi kompanse edebilmek icin oto LPG urunune girdiklerini ifaade ediyor. Baban, kar marjindan dolayi akaryakitla LPG arasinda bir fark olmadigini da sozlerine ekliyor. Kaya Baban, Turcas`in borsadaki performansini da soyle degerlendiriyor: "Sirketin borsadaki performansindan hic memnun degiliz. Sirketimizin degerinin bu olmadigini dusunuyoruz. Kanimca bu adurum borsadaki genel konjonkturle alakali. Su anda hisse senedi sahipleri kagitta cok fazla oynamadiklarini gosteriyorlar. Dolayisiyla spekulatof amacla hisseye girecek olanlar icin onerilmeyecek bir hisse senedi. Bugun icin Turcas`i kisa vadeli bile dusunebilirsizin. Tatarli bir kagit. Cok fazla ziplamalari olmayan bir kagit. O bakimdan da iyi ve uzun vadeli dusunulen bir yatirim olarak gorulabilir." (PARAMATIK)
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN