THY, filosunu ikiye katlayacak

06.07.2004 - 08:56 | Son Güncelleme :

THY`nin 2006 sonuna kadar satın alma ve kiralamayı planladığı 51 yeni uçağın maliyetinin yaklaşık 2 milyar dolar olması bekleniyor.

Uçak filosunu gençleştirecek olan THY, ABD`li Boeing ve Fransız-Alman yapımı Airbus ile pazarlıkta sona yaklaştı. Ancak uçak alım kararında Türkiye`nin dış politikası belirleyici olacak

Türk Hava Yolları`nın (THY) uçak filosunu genişletmeyi öngören yaklaşık 2 milyar dolarlık dev uçak alım ihalesiyle ilgili çalışmaların
`bir pürüz çıkmazsa` bu ay sonuna dek tamamlanabileceği öğrenildi. 5`i uzun menzilli toplam 51 adet uçak alımı ve kiralanması projesinde son kararın alınmasında Türkiye`nin Avrupa Birliği ile ilişkilerinin de rol oynayacağı öne sürülüyor.


Yasa dışına çıkarıldı
11 Eylül saldırılarından sonra Avrupa`da büyük havayolu şirketleri zora girip iflas bayrağını çekerken, kârını artırarak faaliyetlerini sürdüren THY, 3 yılda filosunu ikiye katlamaya hazırlanıyor. THY`nin uzun bir süredir hazırlıklarını sürdürdüğü filo genişletme çalışmasında, ilk etapta Kamu İhale Yasası`nın getirdiği sınırlamalar yapılan bir yasa değişikliği ile aşıldı. THY`nin alımları, firma seçimine olanak sağlamayan Kamu İhale Yasası dışına çıkarıldı. THY, uçak filosunun 3 yıllık bir süreçte genişletilmesi ve filodaki uçak sayısının 100 civarında tutulmasını öngören projesini `bir pürüz çıkmadığı takdirde bu ay sonunda devreye sokmuş olacak. En büyük yolcu uçağı yapımcıları Boeing ve Airbus ile yapılan pazarlık görüşmelerinde ise sona yaklaşıldığı ifade ediliyor.
Uçak satın alma ve leasing (finansal kiralama) yöntemiyle THY`nin filosuna yaklaşık 51 adet uçağın eklenmesi planlanıyor. Bu sayının pazarlık görüşmelerine göre azalabileceği vurgulandı. THY`ye orta ve uzun vadede toplam 2 milyar dolar maliyet getirecek alım ve kiralamaların 5 adedi uzun menzilli büyük gövdeli uçak alımlarını kapsıyor. Alınacak ve kiralanacak uçakların kalan bölümü ise orta menzilli uçaklar ile bölgesel uçuslara olanak sağlayacak özellikte uçaklardan oluşacak.


NATO`da görüşüldü
Bu arada Boeing`in Amerikan yapımı, Airbus`ın ise Fransız-Alman ağırlıklı olarak Avrupa yapımı olması nedeniyle, bu dev alıma siyasi rekabet boyutu da katılıyor.
Özelleştirme aşamasında olan THY`ye ilgiyi ve fiyatı da artıracak olan uçak alımlarında tek belirleyici fiyat ve uçakların özellikleri değil. Türkiye`nin dış politika tercihleri de uçak tercihinde belirleyici olacak. Hatırlanacağı üzere, NATO zirvesi sırasında Başbakan Tayyip Erdoğan, Fransa Cumhurbaşkanı Jacques Chirac ile Almanya Başkanı Gerhard Schröder ile üçlü bir görüşme yapmıştı. Bu görüşmede, THY`nin alımlarında Alman-Fransız ortaklığındaki Airbus`ın payının arttırılması üzerinde durulmuştu. THY`nin ihaleleri teknik açıdan sonlandırmasının ardından, uçak alımlarında Airbus ve Boeing firmalarının alacağı payı hükümet belirleyecek.
THY`nin mevcut filosunda toplam 63 uçak var. Ancak RJ tipi 10 adet uçak filodan çıkarılacak. THY`nin 53 uçaklık filosunda toplam 12 adet Airbus bulunuyor. Bunların 7`si uzun, 5`i orta menzilli uçaklar. Filodaki uçakların 40 adedi ise Boeing`in orta gövdeli uçaklarından oluşuyor.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.001 TL        
DOLAR
1.001 TL        
EURO
1.002 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.