Teba üretimini Çin`e taşıyor
Başta ABD`de olmak üzere Almanya, İngiltere, Fransa ve Çin`de pazarlama faaliyetlerini sürdüren Teba, Çin`de üretime hazırlanıyor. Fizibilite çalışmaları için Çin`deki fabrikaları inceleyen Teba, iki yıl içerisinde Çin`de ocak üretmeye başlayacak. Yaklaşık 5 yıldır Çin`de pazarlamanın yanı sıra fason üretimi de yaptıran Teba, fabrika kurmak yerine atıl kapasiteli bir fabrikayı satın almayı planlıyor. Atılımlarına ara vermeyen Teba klima sektöründe internet üzerinden pazarlamayı da başlattı.
Teba, tüketiciyi farklı ortamlarda buluşturmak amacıyla online satış noktaları açmaya başladı. İlk mağazasını İzmir Çiğli Kipa mağazasında açan Teba, e - Teba adını verdikleri mağaza sayısını 50`ye çıkarmayı hedefliyor. e - Teba`nın hizmete girişi ile ilgili yapılan toplantıda konuşan Teba Yönetim Kurulu Başkanı Teoman Baygan, tüketicinin Teba`nin internet sitesine gösterdiği ilgi üzerine, dağıtım kanalı çeşitliğine gitme kararı aldıklarını belirtti. Uygulama sayesinde online siparişle bayileri stok bulundurma zorunluluğundan kurtaracaklarını da söyleyen Baygan, online satış sonrasında lojistik, finans ve satış sonrası hizmetleri de üstleneceklerini kaydetti. Online bayilerin kuruluş maliyetinin çok düşük olduğunu vurgulayan Baygan, bayilerin tek ihtiyacının sadece bilgisayar olduğunu ifade etti. Baygan ayrıca, toplam satışlarının yüzde 3`ünü e - teba mağazalarından gerçekleştirmeyi planladıklarını söyledi.
`Teba global bir şirket`
Teba`nın enternasyonel bir grup olduğunu belirten Baygan, şirketi global bir şirket haline getirmeye çalıştıklarını kaydetti. Türkiye`dek krizi de değerlendiren Baygan, `Tebe`nın kuyruğu hala Türkiye`de. Ben onu da çekip çıkarmaya çalışıyorum. Bu da benim genç arkadaşlarıma bu krizlerde ders oluyor. Çünkü Türkiye`de işler yumuşayınca ister istemez genç arkadaşlarımız rahatlıyorlar. Rahatlamamaları ve Teba`yı tam anlamıyla bir enternasyonal firma haline getirmeleri lazım. Türkiye önemli bir ülke. Ama handikapları çok. Dolayısıyla iş dünyası olarak bütün gücünüzü Türkiye`ye verirseniz sarf ettiğiniz gücün yüzde 90`ı boşa gider` diye konuştu.
Türkiye`deki kriz ortamını da değerlendiren Baygan, bu ortama rağmen ihracat hedeflerinde bir değişiklik yamyacaklarını kaydetti. 2001 yılında toplam 150 milyon marklık bir ihracat yapacaklarını söyleyen Baygan, `İhracatta 140 milyon mark beyaz eşya, 10 milyon mark da klima tahmin ediyorum. Bu 150 milyon mark düşse düşse 10 milyon mark geriler. İhracat hedefimiz maksimum 140-150 milyon mark arasında değişerek gerçekleşir. İç piyasayı ise herkes merak ediyor. Ne olacağını kestirmek bugünden güç` diye konuştu.
Üretimi Çin`e taşıyor
Teba gurubu`nun 16 yıldır ihracat yaptığını belirten Teba Yurtiçi Satış ve Pazarlama Genel Müdürü Hakan Günderen ise, olayı ihracat boyutundan çıkarıp global bir şirket olma yoluna doğru götürdüklerini söyledi. ABD, İngiltere, Almanya, Fransa ve Çin`de pazarlama şirketi kurduklarını kaydeden Günderen, ABD`de ısıtma - soğutma - klima alanında bir montaj fabrikalarının bulunduğunu söyledi. Teba`nın önümüzdeki iki yıl içerisinde Çin`de ocak üretmeye başlayacağını kaydeden Günderen, `Aslında Çin`de üretimimiz var, ancak üretim bizim fabrikamızda yapılmıyor. Biz Çin`de fason üretim yaptırıyoruz. Ancak iki yıl içerisinde Çin`deki atıl bir fabrikayı satın alarak artık kendi ürünlerimizi kendimiz üretmeye başlayacağız` dedi.
Yoğun çalışmalar sonucu Çin`e uygun bir ocak modeli tasarladıklarını ve bu modeli Çin`de fason ürettirdiklerini belirten Günderen, `Ya biz Çin`de yerelleşeceğiz ya da onların mantalitelerini değiştireceğiz` dedi. Çin`de farklı eyaletlerde farklı gazlar kullanılıdığına dikkat çeken Günderen, `Gazda bir standart yok. Türkiye`de LPG kulanılırken Çin`de farklı eyaletlerde propan, LPG veya başka katkılı gazlar kullanılıyor. Bu gaz şekillerinin yanma sistemleri birbirinden farklı. Bu sisteme uyum sağlabilmek önemli. Fizibilite çalışmalarımız sürüyor` dedi.