Otocuların altın yılı

22.03.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Karını en fazla artıran şirket yüzde 3164`le Ford Otosan olurken, Anadolu Isuzu ve Tofaş Oto Fabrika zarardan kara geçti

Geçtiğimiz yılın kasım sonuna kadar olan sürecinde, kredi faizlerindeki düşüşe paralel olarak iç talepte yaşanan artışın sonucunda otomotiv şirketlerinin bilançolarında önemli değişimler gözlendi. Hisse senetleri borsada işlem gören 6 otomobil şirketinin toplam karı yüzde 898`lik artışla 9.9 trilyon liradan, 99 trilyon liraya yükseldi. 1999 yılında 2 şirket zarar açıklarken, geçtiğimiz yıl zarar eden otomobil şirketi olmadı. Karını en fazla artıran şirket yüzde 3164`le Ford Otosan olurken, Anadolu Isuzu ve Tofaş Oto Fabrika zarardan kara geçti. 6 otomobil şirketinin net karı dokuz aylık sonuçlara göre ise yüzde 24.6 oranında arttı. Sözkonusu şirketler, yılın dokuz aylık dönemini 79.5 trilyon lira karla kapatmıştı. Otomobil şirketlerinin net satışları da, geçtiğimiz yıl 1999`a göre yüzde 119.5`luk artışla 724 trilyon liradan 1 katrilyon 590 trilyon liraya yükseldi. En fazla net satış yapan şirket 635 trilyon lira ile Ford Otosan olurken, satışlarını en fazla artıran şirket ise yüzde 142 ile Karsan oldu.

Ford kârını 32 kat artırdı
1999 yılında 281 trilyon lira olan cirosunu, geçtiğimiz yıl yüzde yüzde 136 oranında artırarak 663 trilyon liraya çıkaran Ford Otosan, brüt karını yüzde 162, esas faaliyet karını ise yüzde 550 oranında artırdı. Diğer faaliyet gelirlerini 26.9 trilyon liradan, 44.5 trilyon liraya çıkaran Ford Otosan, finansman giderlerinin de 16.4 trilyon liradan 8.4 trilyon liraya düşmesi sonucu, net karını yaklaşık 32 kat artırarak 1.2 trilyon liradan, 40.8 trilyon liraya çıkardı. Kısa vadeli borçları yüzde 133`lük artışla 119 trilyon liraya ulaşırken, uzun vadeli borçları 83 trilyon liradan 127 trilyon liraya yükselen Ford Otosan`ın 29.2 trilyon liralık sermayesine karşılık, yeniden değerleme değer artış fonunda 42.2 trilyon lira, yedeklerinde ise 33.7 trilyon lira bulunuyor.

Aktif toplamını 209 trilyon liradan, 392 trilyon liraya çıkaran Ford Otosan`ın, 224 trilyon lira tutarındaki dönen varlıkları içinde bankalarda 100 trilyonu bulunuyor. Şirketin menkul değerler tutarı 32 trilyon lira iken, birikmiş amortisman tutarı ise 176 trilyon lira oldu. Otosan dokuz aylık bilançosunda 35.5 trilyon lira net kar elde etmişti.

Tofaş giderleri kıstı
1999 yılında 37.1 trilyon lira zarar ederken, geçtiğimiz yılı 27.1 trilyon lira karla kapatan Tofaş Fabrika, cirosunu yüzde 124 oranında artırarak 502 trilyon liraya çıkardı. Brüt karını yüzde 131 oranında artıran şirket, 1999 yılında zarar ettiği esas faaliyetlerinden geçtiğimiz yıl 22.5 trilyon lira kar etti. Faaliyet giderlerindeki artış yüzde 8`de kalırken, pazarlama, satış ve dağıtım giderleri 26.3 trilyon liradan 12.9 trilyon liraya geriledi.

Şirketin genel yönetim giderleri ise 16.2 trilyorn liradan 33.1 trilyon liraya çıktı. Finansman giderlerini 27 trilyondan 11 trilyona düşüren Tofaş Fabrika`nın kısa vadeli borçları 91 trilyon liradan 135 trilyon liraya yükseldi. Şirketin uzun vadli borçları yüzde 754`lük artışla 94 trilyon liraya çıkarken, bunun 73 trilyon liralık kısmını banka kredileri oluşturdu. Tofaş`ın aktif toplamı 162 trilyon liradan 362 trilyon liraya çıkarken, 163 trilyon lira tutarındaki dönen varlıklarının 42 trilyon liralık kısmını hazır değerler oluşturdu.

Karsan cirosunu yüzde 142 artırdı
1999 yılında 50.3 trilyon lira olan net satışlarını, geçtiğimiz yıl yüzde 142 oranında artırarak 122.1 trilyon liraya çıkaran Karsan, brüt karını yüzde 97.8, esas faaliyet karını yüzde 91 oranında artırdı. Yılın dokuz aylık dönemini 3.5 trilyon lira karla kapatan Karsan`ın son çeyrekteki kar artışı yüzde 98 oldu. 1999 yılında 4.2 trilyon lira zarar eden Anadolu Isuzu, geçtiğimiz yıl 11.7 trilyon lira kara geçerken, net satışlarını da yüzde 63 oranında artırarak 110 trilyon liraya çıkardı. Otokar karını yüzde 82, net satışlarını yüzde 50 oranında artırırken, Uzel net karını yüzde 442 oranında artırarak 1 trilyon liradan 5.4 trilyon liraya çıkardı.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.020 TL        
BORSA
999 TL        
DOLAR
996 TL        
EURO
1.002 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.