Moda, spor ayakkabı satışlarını patlattı

20.08.2002 - 09:20 | Son Güncelleme :

Spor ayakkabı sektörü, ‘moda keyfi’ yaşıyor. Modanın öncülüğünde satışları tüm dünyada artan spor ayakkabılar içinde en fazla talep eski klasik modellerde yaşanıyor. Gençlerin büyük bölümü, ultra modern spor modeller yerine, 1970 ve 80`lerin daha basit görünüşlü klasik ve rahat modellerini tercih ediyor. Türkiye`de klasik spor ayakkabı satışlarının 2002 yılında 450 bin çifte ulaşması bekleniyor.


Son yıllarda spor giyimin tüm dünyada ön plana çıkması spor ayakkabı satışlarınında patlamasına yol açtı. Modanın öncülüğünde satışları tüm dünyada artan spor ayakkabılar içinde en fazla talep ise eski klasik modellerde yaşanıyor. Tüm dünyada sürekli spor ayakkabı giyen gençlerin büyük bölümü, ultra modern spor modeller yerine, 1970 ve 80`lerin daha basit görünüşlü klasik ve rahat modellerini tercih ediyor.

Bugün 5 milyar dolarlık dünya spor ayakkabı pazarının yüzde 25`ten fazlasının klasik model satışlarının oluşturduğu kaydediliyor. Türkiye`de ise yüzde 50`ye varan artışlar yaşanan spor ayakkabı pazarında klasik modellerin oranı da yüzde 25-30`lar seviyesine çıkmış durumda. 2002 yıl sonunda Türkiye`de toplam 1 milyon ile 1.5 milyon çift spor ayakkabının satılması beklenirken bunun 300-450 bin çiftinin klasik modellerden oluşması bekleniyor.

PUMA`DA SIÇRAMA

Geçmişte sadece spor yaparken tercih edilen spor ayakkabılar bugün modanın öncülüğünde özellikle gençler tarafından büyük talep görüyor. Büyük markalar bu doğrultuda modellerini geçmişin çizgilerine bağlı kalarak tasarlıyor ve klasik modellerin sayısını hızla artırıyor. Son yıllarda spor ayakkabı modasının öncülüğünü gerçekleştiren Puma tüm dünyadaki satışlarını yüzde 100`lere varan oranlarda arttırdı. Puma`nın moda yaratan yeni modellerinin satışları patlayınca dünyanın en büyük spor ayakkabı firmalarıda modellerini bu doğrultuda tasarlamaya başladı.

Türkiye`de de dünyadaki gelişimin yansıması pazarda kendini gösteriyor. Spor ayakkabı satışları son yıllarda yüzde 50`nin üzerinde artışlar kaydederken, moda olan klasik modellerin oranı ise toplama oranını artırdı. İki üç yıl önce toplam spor ayakkabı satışlarının içinde payı yüzde 10`unu bile bulmayan klasik modeller, bugün yüzde 25-30`lara çıkmış durumda. Firmalar bu oranların önümüzdeki yıllarda hızla artmasını bekliyor.

NİKE KATLADI

Puma`nın yurtdışındaki güçlü büyümesinin Türkiye`ye yansıması 2002 yılını buldu. Puma`dan yapılan açıklamada ekonomik belirsizliklere rağmen Puma`nın Türkiye`de en büyük sıçramayı yapan spor markası olduğu kaydedildi. Açıklamada, Puma`nın Türkiye`deki pazar payının 2002 yılında yüzde 12`ye yükseleceği belirtilerek, 2003 yılında da Puma`nın yüzde 25 büyüme öngördüğü ifade edildi. Puma`nın spor ayakkabı satışları içinde şu an tüm dünyada moda olan modellerinin oranı yüzde 65.

Nike Satış Müdürü Engin Aksoy, Türkiye`de spor giyim pazarının büyüdüğüne dikkat çekerek, ‘‘Geçtiğimiz yıla göre Nike`ın satışları 2.5 katı artmış durumda’’dedi. Klasik spor modellerin oranının geçtiğimiz yıllarda yüzde 3`ler civarında olduğunu söyleyen Aksoy, bu modellerin oranının şu an yüzde 25`lere yükseldiğini kaydetti. Aksoy, ‘‘Klasik modellere 20 yıldan bu yana İngiltere`de büyük talep vardı. Bu talep geçtiğimiz yıl tüm Avrupa`ya ve Türkiye`ye sıçradı. Bu modellere yaşanan talebin özellikle Türkiye`de devam edeceğini tahmin ediyoruz’’diye konuştu.

Adidas, Avrupa ve ABD`de 3 yıl önce başlayan eski okul modasının Türkiye`de yaygınlaşmaya başlamasıyla klasik ürünlere talebin arttığını belirtti. Yapılan açıklamada, klasik ürünlerin satışlarının iki kat arttığı ifade edirken, bu ürünlerin toplam satıştaki payının ise yüzde 15`e ulaştığı kaydedildi.

Hollywood Puma giyiyor

Dünya modası spor giyime kaydığı için Amerikan film yapım şirketi 20th Fox Puma`nın yüzde 33`lük hissesini satın alarak Hollywood filmlerinde Puma ürünleri kullanmaya başladı. Madonna, Meg Ryan, Nicholas Cage, Cameron Diaz, Julia Roberts, Brad Bitt hem günlük hayatlarında hemde Hollywood filmlerinde Puam ürünleri ile boy göstermeye başladı. Birçok ünlü müzik grubu ve müzisyen de Puma giymeye başladı.

Reebok`ta satışların yüzde 35`i klasik

Amerikan Reebok firmasının Türkiye`deki satışları ise ilk 6 ayda yüzde 90`lara varan oranlarda artmış durumda. Bu artıştaki en büyük pay ise klasik modellerin satışlarında yaşanan patlamadan oluşuyor. Reebok`tan yapılan açıklamada, şu an satışlarının yüzde 35`inin klasik modellerde gerçekleştiği belirtilerek, 2002 yılının ilk altı ayında 25 bin çift klasik model spor ayakkabının satıldığı kaydedildi. Bu rakamın sonbaharda yeni modelleriyle büyük ölçüde artacağı belirtilen açıklamada, ‘‘Türkiye`de Reebok`un yıl sonu satış hedefi 140 bin. Bu rakamın 50-60 bininin klasik modellerin oluşturmasanı bekliyoruz’’denildi.

Spor ayakkabıya olan talebin bu şekilde devam edeceğini belirten büyük markalar, artık insanların rahatlığa ve sağlıklı ayakkabıyı tercih ettiğini ifade ediyorlar.

ABD`li gençler geçmişe döndü

ABD`de yeni öğretim yılının başlamasına 3 hafta kala öğrencilerin okul alışverişleri, spor ayakkabısı modasını da ister istemez gündeme getiriyor.

Gençlerin büyük bölümü, bağcık yerine fermuarlı yeni model ayakkabıları ‘‘çirkin ve aldatmaca’’ olarak nitelerken, 1970 ve 1980‘lerin Nike Cortez, Converse Weapon, Converse All Stars, Adidas Copenhagen ve Reebok Aztec II gibi modellerini beğeniyor. ABD’de eski model ayakkabılara dönüşte, performans yerine daha çok tarz unsurunun ağır basmasına karşın, en önemli etken fiyat. Yeni model ayakkabılar 100 doların çok üzerinde satılırken, bazıları keten,bazıları deri olan eski modeller, özellikle ailelerin de etkisiyle daha çok tercih ediliyor. Nike, Reebok, Adidas gibi dev spor şirketleri, tüm dünyadaki 5 milyar dolarlık spor ayakkabı pazarının yüzde 25`ini eski modellerin oluşturmaya başladığını, bu oranın New York, Miami, Los Angeles gibi Amerikan kentleriyle, İngiltere ve Japonya gibi ülkelerde yüzde 45`lere kadar çıktığını kabul ediyorlar.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
999 TL        
BORSA
1.002 TL        
DOLAR
1.004 TL        
EURO
1.006 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.