Milenyum Sektorleri.
GSM satislari, Turk Telekom`un halka arz da onumuzdeki donemde borsa icin belirleyici olacak.
PETROL: OPEC ulkelerinin petrol uretimini kismasiyla fiyatlarin artisa gecmesi ve 1 Temmuz 1998`den beri uygulanan otomatik fiyatlandirma, sirket k_rlarini 1999`da artirdi. Dunya ekonomilerindeki canlanma ve arzdaki kisintinin Mart 2000`e kadar devam etmesi nedeniyle petrol fiyatlarinda dusus beklenmiyor. Ozellestirme takviminde yer alan POAS, TUPRAS ve PETKIM`in ozellestirme fiyatlari fiyatlari bu sirketlerin borsa fiyatlarini etkileyecek.
INSAAT MALZEMELERI, CIMENTO: Ekonomik canlanma ve depremin etkisi sektore ciddi hareket kazandiracak. Tahminimize gore deprem nedeniyle insaa edilmesi gereken konut sayisi 150 bindir. Artan nufusla her yil gereken yeni konut sayisi da 400- 500 bin arasidir. Afet Yasasi`nin etkisi ilk yarici durgun gecirmeye neden olsa da, ikinci yaridan itibaren sektorde canlanma bekliyoruz. Bilancolara olumlu yansima 2000`in son ceyregi veya 2001 ilk ceyreginde olabilir. Insaata paralel, cimentoya da talep artiracaktir. Ancak kanimizca, cimento sektorundeki cogu sirket asiri degerlenmistir.
TURIZM, ULASTIRMA: 1999`da cesitli nedenlerle Turkiye`nin turizm geliri 1998`e gore yuzde 27 azaldi. AB`ye uye adayliginin kabulu, PKK eylemlerinin sona ermesi, Hz. Isa`nin 2000`inci dogum yildonumu icin ziyaret planlari, iki sektorde de canlanma yaratacaktir.
TELEKOMUNIKASYON: Yeni GSM lisansi satislari, internet ve kablolu TV aglarinin gelisimi 2000`de canlanma yaratacak. Altyapi yatirimlarini gerceklestiren sirketler, bu gelismelerden olumlu etkilenecek. Turk Telekom`un halka arzi 2000`de belirleyici olacak.
PERAKENDE: Turkiye`de gida ve icecek tuketimi GSYIH`nin yuzde 25-30`luk bolumune karsilik geliyor. Pazarin 1999 sonunda, 1998`e gore ayni seviyede kaldigini tahmin ediyoruz. Organize gida perakendecilerinin pazara nufuz etme orani 1998 yilinda yuzde 31. 3`le gelismis ulkelerin cok altinda seyrediyor. Organize perakendecilerinin, GSYIH`de artis olmasa dahi paylarinin yuzde 47`ye yukselmesini bekliyoruz. Sektor buyumeye devam edecektir.
MEDYA: 1999`daki daralmayla nedeniyle net reklam harcamalarinin yuzde 14 azalarak 800 milyon dolara indigini tahmin ediyoruz. 2000 ve 2001 yillarinda sirasiyla yuzde 5 ve yuzde 4.5 civarindaki buyume tahmini, yabanci sermaye girisi gelirleri artiracaktir. Gelirlerin sirasiyla 965 milyon dolar ve 1 milyar 80 milyon dolara yukselecegini ongoruyoruz.
TEKSTIL: Dunyanin 6. buyuk pamuk ureticisi olmasi, yeni teknolojinin kullanilmasi, cografi avantaj, Turkiye`nin rakiplerine karsi avantajini olusturuyor. Ihracatin yuzde 40`i tekstilden geliyor. Enflasyonun dusmesi, sirketlerin gider maliyetlerini indirecek, k_rlilikta artis saglayacak. Ic pazarda ertelenmis tuketimin de 2000`in ikinci yarisindan sonra canlanacagini bekliyoruz. Buna karsilik, TL`nin degerlenmesi, euronun dolar karsisinda zayifligi dezavantaj olarak gorunuyor.
OTOMOTIV: Otomotiv, dusen faiz oranlari, ekonomideki canlanmaya paralel hareketlenecek. Daha uzun vadede ise hizli nufus ve kisi basi gelirdeki artisi ile buyuk bir potansileye sahiptir. 2000`de sektorun son iki yila gore daha iyi performans gostereceginin beklenmesine ragmen, yatirimlarini tamamlanmis veya son asamada olanlarin, finansal borclulugu dusuk sirketlerin daha iyi sonuc alacagi tahmin edilmektedir. (SABAH)