Kola ve rakı piyasasına `rekabet` ayarı geldi
Rekabet Kurulu kola ve rakı pazarına yönelik aldığı iki kararla piyasaya girişin önünü açtı. Kurul Mey İçki ve Coca Cola`nın sadece kendi ürünlerinin satılması için rakip firmalarının faaliyetlerini zorlaştırıcı sözleşmelerinin, rekabet koşullarını olumsuz etkilediğine karar verdi.
Rekabet Kurulu Başkan Vekili Tuncay Songör, karar konusunda şu açıklamayı yaptı:
Bundan sonra gidilen her restoranda istenilen marka rakı, kola bulunabilecek. Tabii lokantaları ve marketlerin kendi tercihlerine biz karışmayacağız. Artık, `Benim ürünümü sat, başka ürünü satma`, `Benim ürünümü satarsan sana bedelsiz ürün veririm` devri sona erecek.
Songör, Rekabet Kurulu`nun, kolalı, gazlı içecekler ve rakı piyasalarında yürüttüğü incelemeleri tamamladığını ve nihai kararlarını verdiğini açıkladı.
Songör`ün verdiği bilgilere göre, Coca Cola`nın kola pazarındaki hâkimiyeti yüzde 63, gazlı içecekler pazarındaki hakimiyeti ise yüzde 53 oldu. Bu da Coca Cola`nın pazarda hâkim durum oluşturduğunu gösterirken, Rekabet Kurulu, kola pazarına ilişkin olarak resen başladığı incelemesinde, Coca Cola`nın sadece kendi ürünlerinin satılması için rakip firmalarının faaliyetlerini zorlaştırıcı sözleşmelerinin, rekabet koşullarını olumsuz etkilediğine karar verdi.
Dolap dokunulmazlığı kalktı
Kurul kararına göre, Coca Cola`nın satış noktalarında yaptığı sözleşmelerle sadece kendi ürününün satılması karşılığında bedelsiz ürün sağlaması ve indirim yapması gibi uygulamalar durdurulurken, Coca Cola`nın bireysel muafiyeti oybirliğiyle kaldırıldı.Songör, Coca Cola`nın kendi dolabını vererek, Benim dolabıma başka marka ürün koyamazsın yönündeki uygulamalarına da müdahale ettiklerini belirterek, artık Coca Cola`nın dolaplarına her marka ürün konacağını söyledi.
Songör, kararın, teşebbüsler ve tüketiciler açısından önemli sonuçları olacağını, söz konusu pazarlara yeni markaların girişinin kolaylaşacağını belirtti.
Songör, daha önce de Efes firmasının muafiyetini kaldırdıklarını ancak Efes`in daha dikkatli çalışarak pazar payını daha da artırdığını anlattı.
Songör, konuya ilişkin tebliğle Coca Cola ve Mey İçki`nin satış noktalarıyla yaptığı anlaşmaların değişmesi için 1 Temmuz 2008`e kadar süre tanıdıklarını belirterek ancak firmaların bu tarihi beklemeden derhal harekete geçmesi gerektiğini söyledi. Songör, Rekabet Kurulu`nun bu kararları için Danıştay`da dava açma yolu bulunduğunu da anımsattı.
Songör: `Başka marka satma` denemeyecek
Kurul, Mey İçki`nin, satış noktalarında rakip ürünlerin satılmaması karşılığında bedelsiz ürün, indirim ve servis sıklığı sağlaması nedeniyle bireysel muafiyetinin kaldırılmasına oybirliğiyle karar verdi.
Tuncay Songör, Mey yüzde 69 pazar payını kullanıyor. Restoran ve marketlere dayatma yapıyor. `Benim rakımı sat, başka rakı satma` diyor. Rekabet ihlal ediliyor. Mey İçki pazarda hâkim durumda olduğu için diğer rakı markalarını olumsuz etkiliyor dedi.
Demirtaş: Asıl rekabet şimdi başlıyor
Efe CEO`su Egemen Demirtaş kararı şöyle değerlendirdi:
18 ay önce Rekabet Kurulu`na başvurduk. Kurul dün açıkladığı kararla rakibimizin hareketlerinin tüketiciye yarar sağlamadığını ortaya koyuyor. Bir sektörde gerçek rekabet varsa tüketici gerçek kaliteye ve uygun fiyata ulaşabilir. Efe için çok önemli bir hukuk zaferi. Rekabet Kurulu, ayağımıza vurulan zincirleri kaldırdı. Tüketiciye çok daha rahat ulaşacağız. Rakıda asıl rekabet şimdi başlıyor.
Mey: Sınırlayıcı karar herkesi kapsamalı
Mey`in açıklamasında, pazar payı yüzde 40`ı aşanlara münhasırlık sözleşmesi yasağı getirildiği, 1 Ağustos 2008`e kadar süre tanındığı belirtilerek şöyle denildi:
Toplam içinde payı yüzde 4`ü geçmeyen sözleşmelerimizi elden geçirdik. Tanınan sürede sorun kalmayacak. Uygulamaları sınırlayacak bir karar alınırsa, bu bütün oyuncuları kapsamalı. Ürünlerini kayıt dışı, inanılmaz indirimlerle verenler varken bu kararın sadece kurumsal davrananlara uygulanması haksız rekabet yaratır.