İkitelli’de Ramöz yaptı Japonya’ya ihraç etti
Tekstil fabrikalarındaki makinelerin teknik sorumluları olarak yıllarca çalışan Celal İri ve Cengizhan Murat, kendilerine uygun bir ortak bulunca her biri 300 bin Euro’luk 36 metre uzunluktaki Ramöz’den 1 yılda 19 tane üretip; iç pazara, Japonya, Arjantin, Rusya ve Mısır’a sattı.
TÜRKİYE’nin tekstil sektöründeki birikimi makine üretimine de yansıyor. Yıllarca Almanya, İtalya, İspanya gibi ülkelerden ithal edilmiş tekstil makinelerinin teknik sorumluları olarak tekstil şirketlerinde çalışan Celal İri ve Cengizhan Murat, sermayesi güçlü bir ortak bulunca ‘en zorlu tekstil makineleri arasında’ gösterilen Ramöz’ü üretmeye başladı. İkili; 36 metre uzunluktaki çok komplike Ramöz’lerden 10 ayda 19 tane üretip, bir kısmını da yurt dışına sattı. Her biri 300 bin Euro civarında olan makinelerden dört tanesi, Japonya, Mısır, Rusya ve Arjantin’e satıldı. Ayrıca, Suriye, İran, Pakistan ve Hindistan ile de yeni bağlantılar kuruldu. 1 yaşındaki ACC Makina Elektrik Elektronik Sanayi ve Ticaret A.Ş’nin cirosu da 6 milyon Euro’ya ulaştı.
ACC Yönetim Kurulu Üyesi Celal İri, ‘Bu makineyi yapmayı kafamıza koymuştuk. Çünkü, çalıştığımız işyerlerinde Avrupalı makine üreticileri ile muhataptık ve çoğu zaman aşağılandığımızı düşünüyorduk’ diyor. İri, 1980’li yıllardan itibaren Cengizhan Murat ile tekstil fabrikalarında özellikle Ramöz’lerden sorumlu olarak çalıştıklarını belirterek şöyle devam ediyor:
‘Ben makine ve enerjiye, Cengiz Bey de elektrik ve elektronik yönüne bakardı. Bir dönem ikinci el makine furyası da oldu. Biz onları da bulunduğumuz işyerlerinde kurduk, tamir ettik ve geliştirdik, çalıştırdık. 1990’larda Almanlardan bir Brückner Ramöz ithal etmek için 1.300.000 markı peşin ödeyip, 6 ay bekliyorduk, 3 ay montajı sürüyordu. Bu makine sektör için çok önemli ve çok komplike bir makina. Üzerine baskı yapılan kumaşların fiksajını yapar. Kumaş yıkanınca boyanın çıkmasını solmasını önleyen makinedir. 36 metre boyundadır ve 180 ila 220 derece ısı üfler.’
İLK FIRSAT
Ramöz’ün dünyadaki tüm versiyonlarını yakından bilen iki kafadar Ramöz üretme hayaliyle 1990’ların sonuna kadar beklerler. 1999’da Cengizhan Murat, çalıştıkları şirketten ayrılır. Çünkü bir girişimci makina için yatırım kararı almıştır. Cengizhan Murat ortak olarak girdiği makine imalatı işine 1 yıl sonra Celal İri’yi de çağırır. Çünkü makinenin teknik ayrıntılarını Celal İri çok iyi bilmektedir. Sonrasını yine Celal İri anlatıyor:
‘Önce danışman olarak projeye katıldım ve orada üretilen ilk makine de tesadüfen benim çalıştığım tekstil şirketince satın alındı. Makineyi kurduk ve sorunsuz çalıştı. Ardından ben de Cengizhan’ın ortak olduğu bu şirkete geçtim. Bir anda fiyat avantajının da etkisiyle yerli Ramöz’e talep patlaması yaşandı. O şirkette 27 tane Ramöz yapıldı ve satıldı. Fakat zaman geçtikçe şirketle bazı sorunlar yaşamaya başladık ve bu sorunları aşamadık. Oradan ayrıldık.’
İkimiz birlikte işten ayrılıp girişimci olduk
CELAL ve Cengizhan, dünyada Ramöz yapan 10 firma varsa bunların içinde en iyisi olmak isterler ve bu yüzden de kendi şirketlerini kurma kararı alırlar. Celal İri şöyle devam ediyor: ‘Yerli makine imajı pek iyi değildi. Biz makinayi kullanan tarafta yıllarca bulunduk ve hataları, iyileştirmeleri yaşadık. O nedenle de teknolojiye yatırım yapmak gerektiğini düşünüyorduk. Cengiz ayrılınca ben de ayrıldım ve küçük bir yer ayarladık. ‘Yılda 1 tane Ramöz yapabiliriz’ diye düşünüyorduk. Danışmanlık yaptığım firmalarda biri Cenktaç Tekstil’di ve sahibi Nuri Aydın ile bu konuyu konuştuk. Nuri Bey ‘olur’ dedi. Kurulu bir işyeri altyapısı verdi. Bazı makina alımları için de yatırım yaptı. Geriye şirketi kurup başlamak kalıyordu. Ayrıca Nuri Bey’in tekstil fabrikası da olduğu için makineyle ilgili birçok şeyi deneme imkanımız da olacaktı.’
IBM’le Logo birlikte Anadolu’ya açılıyor
IBM ile LOGO, uluslararası teknolojik işbirliği çerçevesinde geliştirdikleri verimlilik artıran çözümlerini, ‘Dünya Pazarlarında Rekabet için Yol Açık’ sloganı altında düzenleyecekleri bir dizi toplantı ile Anadolu’daki iş dünyasına tanıtacaklar. Sırasıyla Konya, Kayseri, Bursa, İzmir, Adana ve Gaziantep’te düzenlenecek toplantılarda, verimlilik artırıcı çözümlerin yanı sıra, Akbank’ın işletmelere sunduğu özel finansal çözümler de tanıtılacak.
Budun’dan herkese tasarım yarışması
BUDUN Design Company, herkesin katılabileceği 2 aşamalı ‘Ürün Tasarımı Yarışması’ düzenliyor. Yarışmada kriter; ‘eğlendirici ve şaşırtıcı olma, fonksiyonellik, üretilebilirlik ve satılabilirlik’ olacak. Eserler; resim, desen ve/veya illüstrasyon olarak çalışılmış olacak. Dereceye giren tasarımlar, Budun Design Company’nin yurtiçi ve yurtdışında sergilenen koleksiyonunda tasarımcı ismiyle satışa sunulacak. İlgilenenler, www.budun.com’dan bilgi alabilir.
Nuri Bey, ‘duvarı yıkın’ dedi, fabrikamız büyüdü
CELAL İri, ACC Makina’da Nuri Aydın ve kardeşinin yüzde 25’er, kendisinin ve Cengizhan Murat’ın da yüzde 25’er hisse sahibi olduklarını belirterek şöyle devam ediyor:‘İyi yere dükkan açtık. Şartlar iyi oluştu ve 2003’un Kurban Bayramı arifesinde işe başladık. Başlangıçta bize güvenen arkadaşlarla yürüdük, şu anda 80 kişilik bir işletmeyiz. İlk etapta 1000 metre karelik bir alanda üretime başladık. Nuri Bey’in bitişikte bir yeri daha vardı. Birgün geldi ve ‘yıkın duvarı’ dedi ve toplamda 5.000 metrekarelik bir fabrika olduk. Biz Ramözü 250-300 bin Euro’ya satıyoruz. Almanlar da fiyatları 400 bin Euro’ya çekmiş durumda.’
Araplar ACC’yi çok sevdi ABD’liler iş teklif etti
ACC’nin anlamını da açıklayan Cengizhan Murat, ‘İsmi koyarken tüm kataloglarda, telefon rehberlerinde ilk sıralarda yer almasını hesap etmiştik. Şimdi Nuri Aydın’ın A’sı, Celal ve Cengizhan’ın da C’leri olarak kabul ediliyor. En ilginci de Arap müşterilerimizin yüklediği anlam. Onlar da ‘Allah Celle Celalühü’ anlamına vurgu yapıyorlar ve bu yüzden bizim şirketimizi ayrıca çok seviyorlar’ dedi.