İkinci el araçların vergi yükü artıyor

09.08.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Maliye Bakanlığı,11 yaşından büyük 2.9 milyon motorlu taşıtın vergisini yeni araçlara uygulanan seviyeye çekiyor. Bakanlık, bunun yanı sıra yaşlı otolardan da Taşıt Alım Vergisi almaya başlayacak
Maliye Bakanlığı, sonbahara yeni vergi düzenlemeleri ile girmeyi hedefliyor. Uzun süredir gündemde tutulan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) tasarısına son şekli veriliyor. Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) ve Taşıt Alım Vergisi (TAV) modeli bütünüyle değiştiriliyor. Her yıl Ocak ve Temmuz ayında iki taksitte tahsil edilen MTV`nde ağırlık esası yerine silindir hacmi esasına geçilecek. TAV maktu bir bedel olarak alınmak yerine aracın bedeline endekslenecek. TAV`da uygulanan 11 yaşından büyük otolara sağlanan vergi muafiyetine son verilecek. AB normları ile uyumlu olarak otolar servet unsuru olmaktan çok, çevresel etkileri ve kenti kullanma ilkelerine göre vergilenecek. Yaşlı araçların satış değerinden ziyade, çevreyi daha fazla kirlettiği gerçeğinden hareketle yeni araçlar kadar yüksek vergilemeye tabi olacak.

AB BU SİSTEMİ UYGULUYOR
AB ülkelerinin hemen hemen hepsinde uygulanan bu vergi sistemine göre MTV silindir hacmine ve emisyon oranlarının çevreye duyarlı olmasıyla orantılı. Almanya`da çevreye duyarlı ve 1600 cc`lik bir otomobilin vergisi 160 markken, 1600 cc`lik çevreyi kirleten bir aracın vergisi 208 marka çıkıyor. Devlet, yeni araçlara uyguladığı vergi oranını 2 milyon 900 bin yaşlı araca da uygulayarak, ek gelir de sağlamayı hedefliyor. Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürü Akif Hamzaçebi, vergi hedeflerini SABAH`a değerlendirdi. Hamzaçebi, Özel Tüketim Vergisi ile ilgili olarak şunları söyledi:

Gelir sağlama amacı taşıyan tasarı olmaktan çok KDV hariç diğer tüketim vergileri tek çatı altında toplayacak. 12 vergi ve bunun gibi kalemler kaldıracak. ATV, Tütün ve Alkollü İçkilerden Alınan Ek Vergi, Eğitim Gençlik Spor Sağlık Hizmetleri Vergisi gibi vergiler tek kalemde alınacak. Sanayi kullanımı dışındaki solvent ATV kapsamına alınacak ve vergilenecek.

16 milyon kişiye vergi numarası
* Vergi Kimlik Numarası uygulaması ne aşamada?

Vergi Kimlik Numarası alan mükellef sayısı 16 milyonu aştı. Her gün ortalama 5 bin kişiye vergi numarası veriliyor.

* Denetimler nasıl gidiyor?

Krizin, mükellefler üzerindeki etkisinin farkındayız. Bu nedenle denetimleri Vergi Kimlik Numarası üzerine oturtmayı planlıyoruz. Merkez denetim elemanlarının koordinasyonunda Kuşadası, Marmaris, Alanya, Fethiye, Bodrum başta olmak üzere sahil beldelerinde, hizmet sektörlerine yönelik yaygın denetime geçtik.

Yaşlı otoya 1 milyar vergi
Halen yürürlükteki Motorlu Taşıt Vergisi`ne göre 1-3 yaşındaki 950 kg. hafif Hyundai marka otodan iki eşit taksitte toplam 64 milyon lira vergi alınıyor. 11 yaşından büyük araçlar da bu rakam 31 milyon liraya iniyor. Aynı şekilde 1500 cc`lik bir otomobilden yaklaşık 900 milyon lira TAV ve 950 milyon lira Ek TAV alan devlet, 11 yaşından büyük otomobillerden bu vergiyi almıyor.

6.5 katrilyonluk birikmiş vergi zararı var
* Vergi indirimi ve reel sektörün desteklenmesi taleplerini nasıl karşılıyorsunuz?

Bu aşamada vergi oralarında indirimi tartışmak doğru değil. Son çıkan yasa ile reel sektörde birleşme, bölünme ve devralmalara önemli teşvikler getirildi. Zarar mahsubu bile başlı başına bir adım. Zarar eden işletmeyi devralan işletme, o zararları vergi matrahına mahsup edebilecek. Şu anda Kurumlar Vergisi mükelleflerinin stok zararı 6.5 katrilyon lira. 6.5 katrilyon zarar mahsup edilmek üzere bekliyor.

* Kriz koşullarında vergi toplamak zor olmuyor mu?

Niye toplamayalım? Her şeye rağmen Türkiye`de dönen bir ekonomi var. Kaldı ki mükellef, özellikle vergi ödemeleri konusunda oldukça hassas.

* Krizin etkisi, vergi gelirlerine nasıl yansıyacak?

Vergi tahmininde bulunurken krizin yansımalarını öngörmüştük. Bu nedenle sürprizle karşılamadık. Öngörülen vergi geliri hedefi gerçekçidir. 37.7 katrilyon lira vergi geliri hedefine ulaşmakta.

2001 yılı vergi hedefi 431 trilyon lira
Otomotİv sektöründe yaşanan durgunluk sonucu azalan satışlar, vergi gelirlerine de olumsuz olarak yansıdı. Bu yılın ilk 6 ayındaki vergi tahsilatı içinde Taşıt Alım Vergisi`nde (TAV) yüzde 35.7, Ek Taşıt Alım Vergisi`nde de yüzde 55.4 oranında tahsilat kaybı oldu. Otomotiv Sanayii Derneği verilerine göre, 2000`in ilk yarısında 183.7 trilyon olan Taşıt Alım Vergisi tahsilatı, bu yılın aynı döneminde 118 trilyon 119 milyon liraya düştü. Altı aylık Ek Taşıt Alım Vergisi gelirleri de, 165.7 trilyondan 73.4 trilyona geriledi. Devlet, geçtiğimiz yıl 429 trilyon lira TAV toplarken, bu yıl için 431 trilyon vergi hedefledi.




Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.031 TL        
BORSA
998 TL        
DOLAR
1.001 TL        
EURO
1.013 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.