`Gıda fiyatları patlar` uyarısı
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Başkanı Şemsi Bayraktar, bazı spekülatörlerin kuraklık ve Ramazan fırsatçılığı yaptığını iddia ederek, “Tedbir alınmadığı takdirde gıda fiyatlarında patlama olacak” dedi.
Bu sezon yağışların azlığı ve sıcakların yüksek seyretmesi nedeniyle tarımsal ürünlerin verim ve kalitesinde düşüşler meydana geldiğini anlatan Bayraktar, 720 ziraat odasından alınan bilgilere göre yaşanan kuraklığın Türkiye`ye maliyetinin yaklaşık 5 milyar YTL olarak belirlendiğini söyledi.
ÜRÜN BAZINDA KAYIPLAR
Ürün bazında inceleme yapıldığı zaman buğdayda üretim kaybının yüzde 20, karpuzda yüzde 24, çekirdeksiz kuru üzümde yüzde 20, domateste yüzde 25, ayçiçeğinde yüzde 17 olduğunun görüldüğünü belirten Bayraktar, “4 Temmuz 2007 tarihinde yayımlanan Kuraklık Kararnamesi ülkemizde çiftçilerimizin uğradığı zararın telafisini sağlama bakımından çok yetersiz kalmıştır” dedi.
Kuraklığa ve verim azlığına rağmen üreticinin sattığı ürünün artmadığını, ürün fiyatların hal, pazar ve market raflarında arttığını anlatan Bayraktar, örneğin üretici tarafından domatesin kilogramını 0,50 YTL`ye satılırken, ürünün hal fiyatının 0,65 YTL, pazar fiyatının 0,75, market fiyatının ise 1,40 YTL olduğunu söyledi. Aynı şekilde üreticinin armudun kilogramını 0,75 YTL`den sattığını belirten Bayraktar, söz konusu ürünün hal fiyatının 1,28 YTL, pazar fiyatının 1,50 YTL, market fiyatının ise 1,95 YTL olduğunu kaydetti. TZOB Başkanı, hayvansal ürünlere bakıldığı zaman da 1 litre sütün üretici fiyatının 0,53, market fiyatının 1,57, 1 kilogram dana kuşbaşının üretici fiyatının 7,75 YTL, market fiyatının 14,59 YTL olduğuna işaret etti.
SPEKÜLASYON SUÇLAMASI
Üreticilerin zararı ve üretici satış fiyatları ortada iken, bazı spekülatörler tarafından ürünün azlığı gerekçe gösterilerek fiyatların yükseltildiğini ve adeta kuraklık ve Ramazan fırsatçılığı yapıldığını kaydeden Bayraktar, şöyle konuştu:
Üretici ve tüketici arasındaki fiyat farkına baktığımızda yaş sebze ve meyvede yüzde 240`lara, kurutulmuş ürünlerde yüzde 266`lara, baklagillerde yüzde 177`lere, hayvansal ürünlerde ise yüzde 195`lere kadar çıkmaktadır. Etkin bir pazarlama organizasyonunun kurulamamış olması, mevcut sistemin aracılar tarafından kontrol ediliyor olması, hem ürün kayıplarına neden olmakta, hem de üretici-tüketici arasındaki makasın açılmasına neden olmaktadır. Tüketicilerimizin gıda ürünlerini pahalıya tüketmesinin sorumlusu üretici değildir. Bilakis üreticiden tüketiciye ulaşan hal, pazar ve market gibi zincirlerin halkalarının artışlarında etkili rol oynadığı görülmektedir. Tedbir alınmadığı takdirde gıda fiyatlarında patlama olacaktır. Önümüzün Ramazan olması münasebetiyle fiyatların daha da artacağı dikkate alındığında, tüketicilerimizin daha da zorlanacağını söyleyebiliriz.”