Gelirlerde Butce Hedefleri Tutuyor

22.09.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :
Agustos sonuitibariyle butce buyuklukleri belli oldu. Sekiz aylik donemde
toplam gelirler yuzde 102.3 artarken toplam giderlerdeki artis yuzde 83.7`de kaldi. Faiz odemelerinde yuzde 128.2 artis gozlenirken faiz disi giderlerdeki artis yuzde 50.3`te kaldi. Sonuc olarak butce 10.316 trilyon acik verdi. Faiz disi fazla 6.
980 trilyona ulasti. Aciklanan rakamlar 2000 butcesi hedefleri ile karsilastirildiginda, genel olarak yilin beklendigi sekilde sonuclanacagi anlasiliyor. Ancak 2001 yili icin gelirler ve vergiler yonunden olumlu beklentiler yok. Bazi onemli vergi turlerindeki artislarin ve deprem vergileri rakamlarinin gosterildigi asagidaki tablo incelendiginde, 2001 yili icin yeni onlemler alinmasi geregi ortaya cikmaktadir. 2000 yilinin 8 ayinda toplanan 15.517 trilyon verginin 2.407 trilyon lirasi deprem vergileri olarak nitelenen bir defalik olaganustu vergilerden elde edilmistir. Yil sonunda yururlukten kalkacak olan bu vergilerden bazilarinin suresi uzatilsa bile, sekiz ayda 1.455 trilyon lira getirisi olan faiz vergisini tekrar tahsil
etmek mumkun olmayacak. Ayrica is dunyasindan yukselen tepkiler nedeniyle ek gelir ve Kurumlar vergilerinin suresinin uzatilmasi soz konusu degil.Bu durumda, 2000 yilinin sekiz ayinda 238 trilyon lira tahsil edilen Ozel Iletisim ile ayni donemde 136 trilyon lira tahsil edilen Ozel Islem vergilerinin suresinin uzatilmasiyla yeterli gelir saglanamaz. Dahilde KDV tahsilatindaki yuzde 101 ve ithalde KDV tahsilatindaki yuzde 147artislarin 2001 yilinda devam etmesi zor gorunuyor. 2000 yilinda KDVoranlari 2 puan artirilmisti. Ayrica, ithalattaki patlamadan
kaynaklananithaldeki KDV artisi ithalatin frenlenmesi ile gerileyecektir.Ham petrol fiyatlarindaki artisi, icerideki akaryakit fiyatlarina yansitmamak icin ATV`nin surekli dusurulmesi hem 2000 yili icin ongorulen 4 katrilyonluk tahsilatta 600 trilyonluk bir eksilis olacagini ve hem de 2001 yilinda bu vergiden yeterli hasilat saglanamayacagini gostermektedir. Belirttigimiz gercekler karsisinda, KDV
oranlarini yukselterek, olaganustu vergiler koyarak yeterli gelirin saglanamayacagi anlasiliyor. Bu durumda yapilmasi gereken, vergi kanunlarinin kayit disi ekonomiye, vergi kacagina olanak taniyan bosluklarini giderecek sekilde yeni bastan duzenlenmesidir. Ayrica vergi idaresinin personel sayisi, egitim, arac - gerec ve en onemlisi calisanlara odenen ucret yonunden guclendirilerek, etkinlestirilmesi, vergi denetiminin yayginlastirilmasi icin her turlu onlemin gecikmeden alinmasi gerekmektedir. 2001 yili butcesinde kamu harcamalarinda israfi engelleyecek, yolsuzluklarla mucadele edecek etkin onlemler alinarak kamu giderleri dusurulmelidir. Vatandas odedigi verginin nereye gittigini ve yerine harcanip harcanmadigini bilmek istemektedir. Vatandasin bu taleplerini karsilamanin yolu kamu harcama reformu yaparak seffafligi saglamaktir.(MILLIYET)



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.001 TL        
DOLAR
1.000 TL        
EURO
1.004 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.