`Değerli YTL`yi kaliteyle aşın`

30.07.2007 - 09:28 | Son Güncelleme :

YTL`deki değerlenmeden olumsuz etkilenmemek için kaliteyi öne çıkarın

İhracatçıların faiz indirimi istediği Merkez Bankası, enflasyon raporunda ihracata özel bölüm ayırarak şu mesajı verdi: YTL`deki değerlenmeden olumsuz etkilenmemek için kaliteyi öne çıkarın

MİLLİYET

Merkez Bankası`ndan faiz indirimi isteyen ihracatçıya indirim yerine öneri geldi. İhracatta ithal girdi kullanımının arttığını ve kur esnekliğinin azaldığını belirten Merkez Bankası, ihracatçıya, YTL`deki değerlenmeden olumsuz etkilenmemek için teknolojik gelişmeye önem verin, dünya ihracat piyasalarıyla bütünleşin, ürün kalitesini öne çıkarın mesajı verdi.

İhracata özel bölüm

Geçen yılın temmuz ayından bu yana kısa vadeli faiz oranlarını değiştirmeyen Merkez Bankası, 4 puanlık faiz indirimi alacağımız var diyen ihracatçıları mercek altına aldı.
Türkiye`nin 1987`den bu yana sergilediği ihracat performansını inceleyen Merkez Bankası, bu yılın üçüncü enflasyon raporunda ihracat için özel bir bölüm ayırdı. Raporda, Türkiye`de ihracatın yapısının 2000`li yılların başından itibaren değişime uğradığına dikkat çekilirken, tarımsal ürünler yerine teknoloji yoğunluklu ihraç ürünlerinin öne çıktığı belirtildi.

`Kura duyarlılık azaldı`

Türkiye ihracatının ithalata bağımlılığının arttığının vurgulandığı Merkez Bankası raporunda şöyle denildi:
Bulgular hem ihracat arz hem de talep denklemlerindeki katsayıların zaman içerisinde sabit kalmadığını, ihracatın gelire ve ithalata duyarlılığı artarken kura duyarlılığının azaldığını göstermektedir. Ayrıca AB ile entegrasyon süreci içerisinde Türkiye`nin üretiminde ve ihracatında ithal girdi kullanımının arttığı sonucuna varılmıştır.
İthal girdi kullanımındaki artışlar ise ihracata yönelik üretim yapan sektörlerin hem maliyet hem gelir unsurlarının yabancı para cinsinden olmasından dolayı kur esnekliğinin azalmasına yol açmaktadır.

Geçmişi hatırlattı

Türk ihracatının dünya ihracatındaki payına da değinilen raporda, bu noktada 1980`li yılların başı ve 2001-2006 dönemi olmak üzere iki önemli sıçramanın yaşandığı belirtildi. Bu iki başarı öyküsünün dinamiklerine dikkat edilmesi gerektiğinin vurgulandığı raporda, ihracatçılara geçmiş yıllar hatırlatılarak şu öneride bulunuldu:
2001-2006 döneminde dalgalı kura geçilmiş ve bunun gereği olarak YTL`de görülen değerlenme eğilimine müdahale edilmemiştir. Bu dönemde ihracatçı firmaların YTL`deki değerlenmenin olumsuz etkilerini teknolojik gelişme, dünya ihracat piyasalarıyla bütünleşme, ürün kalitesini ön plana çıkarma gibi küresel rekabetin gerektirdiği firma merkezli faktörler vasıtasıyla bertaraf ettikleri gözlenmiştir.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.031 TL        
BORSA
998 TL        
DOLAR
1.001 TL        
EURO
1.013 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.