`Değerli YTL`yi kaliteyle aşın`
YTL`deki değerlenmeden olumsuz etkilenmemek için kaliteyi öne çıkarın
İhracatçıların faiz indirimi istediği Merkez Bankası, enflasyon raporunda ihracata özel bölüm ayırarak şu mesajı verdi: YTL`deki değerlenmeden olumsuz etkilenmemek için kaliteyi öne çıkarın
MİLLİYET
Merkez Bankası`ndan faiz indirimi isteyen ihracatçıya indirim yerine öneri geldi. İhracatta ithal girdi kullanımının arttığını ve kur esnekliğinin azaldığını belirten Merkez Bankası, ihracatçıya, YTL`deki değerlenmeden olumsuz etkilenmemek için teknolojik gelişmeye önem verin, dünya ihracat piyasalarıyla bütünleşin, ürün kalitesini öne çıkarın mesajı verdi.
İhracata özel bölüm
Geçen yılın temmuz ayından bu yana kısa vadeli faiz oranlarını değiştirmeyen Merkez Bankası, 4 puanlık faiz indirimi alacağımız var diyen ihracatçıları mercek altına aldı.
Türkiye`nin 1987`den bu yana sergilediği ihracat performansını inceleyen Merkez Bankası, bu yılın üçüncü enflasyon raporunda ihracat için özel bir bölüm ayırdı. Raporda, Türkiye`de ihracatın yapısının 2000`li yılların başından itibaren değişime uğradığına dikkat çekilirken, tarımsal ürünler yerine teknoloji yoğunluklu ihraç ürünlerinin öne çıktığı belirtildi.
`Kura duyarlılık azaldı`
Türkiye ihracatının ithalata bağımlılığının arttığının vurgulandığı Merkez Bankası raporunda şöyle denildi:
Bulgular hem ihracat arz hem de talep denklemlerindeki katsayıların zaman içerisinde sabit kalmadığını, ihracatın gelire ve ithalata duyarlılığı artarken kura duyarlılığının azaldığını göstermektedir. Ayrıca AB ile entegrasyon süreci içerisinde Türkiye`nin üretiminde ve ihracatında ithal girdi kullanımının arttığı sonucuna varılmıştır.
İthal girdi kullanımındaki artışlar ise ihracata yönelik üretim yapan sektörlerin hem maliyet hem gelir unsurlarının yabancı para cinsinden olmasından dolayı kur esnekliğinin azalmasına yol açmaktadır.
Geçmişi hatırlattı
Türk ihracatının dünya ihracatındaki payına da değinilen raporda, bu noktada 1980`li yılların başı ve 2001-2006 dönemi olmak üzere iki önemli sıçramanın yaşandığı belirtildi. Bu iki başarı öyküsünün dinamiklerine dikkat edilmesi gerektiğinin vurgulandığı raporda, ihracatçılara geçmiş yıllar hatırlatılarak şu öneride bulunuldu:
2001-2006 döneminde dalgalı kura geçilmiş ve bunun gereği olarak YTL`de görülen değerlenme eğilimine müdahale edilmemiştir. Bu dönemde ihracatçı firmaların YTL`deki değerlenmenin olumsuz etkilerini teknolojik gelişme, dünya ihracat piyasalarıyla bütünleşme, ürün kalitesini ön plana çıkarma gibi küresel rekabetin gerektirdiği firma merkezli faktörler vasıtasıyla bertaraf ettikleri gözlenmiştir.