Bomonti`nin devrine Unakıtan freni

13.12.2006 - 11:48 | Son Güncelleme :

Toplantılarda `şekerlemeleri`yle gündemden düşmeyen Kültür ve Turizm Bakanı Atilla Koç`un Tekel Bomonti Bira Fabrikası`nı satışı, kabinenin `en uyanık` bakanı Kemal Unakıtan`dan döndü. Maliye Bakanı
Unakıtan, Bomonti Bira Fabrikası`nı `Çağdaş sanatlar müzesi yapacağım` diye alan Koç`un, 60.8 milyon dolar bedelle 49 yıllığına kiralama işlemine onay vermedi.
Kültür ve Turizm Bakanlığı`nın Bomonti Bira Fabrikası`nın da yer aldığı alanı `turizm amaçlı` kullanılmasını kapsayan satış hikâyesi şimdilik noktalandı. Söz konusu fabrika ve alanı, Maliye Bakanlığı`ndan tahsis yoluyla bakanlığı bünyesine geçiren Kültür ve Turizm Bakanı Atilla Koç, söz konusu alanın 49 yıllığına turizm amaçlı olarak tahsisi için ihale açtı.

Koç, müze diye aldı
İlk ihalede 12 milyon 750 bin dolarlık fiyatı beğenmeyen Atilla Koç, ikinci kez çıkılan ihalede 60 milyon 750 bin dolara yaklaşık beş katı fiyatına araziyi turizm amaçlı olarak tahsis etme olanağı yakalamıştı. Düzenlenen ilk ihaleyi Global Yatırım Holding, ikinci ihaleyi ise İbrahim Çeçen`e ait IC Antbel şirketi kazanmıştı.
İlk ihalenin ardından Radikal, fabrika ve arazinin, `Bomonti müze diye alınmış` başlıklı haberinde, Özelleştirme Yüksek Kurulu`nun (ÖYK) bina ve araziyi Kültür ve Turizm Bakanlığına `Çağdaş Sanatlar Müzesi`nin de yer aldığı müze-sergi ve kongre merkezi olarak tahsis edildiğini duyurmuş, ancak bakanlık buna ikinci ihaleyi yapmakta herhangi bir sakınca görmemişti. Bomonti Bira Fabrikası ve arazisini 60.8 milyon dolar gibi yüksek bir fiyatla kiralama fırsatı bulan Kültür ve Turizm Bakanı Atilla Koç`un tahsiste tadilat istemiyse Maliye Bakanı Kemal Unakıtan tarafından kabul edilmedi.

Maliye uygun bulmadı
Önce ihaleyi yapan sonra tahsis kararında tadilat isteyen Kültür ve Turizm Bakanı Koç`un `İstim arkadan gelsin` beklentisi karşılıksız kaldı. Maliye Bakanı Unakıtan, Tekel`e ait İstanbul`daki Bomonti Bira Fabrikası ile İzmir`deki eski Likör ve Kanyak Fabrikası tahsislerinin `turizm amaçlı olarak` değiştirilmesi talebini uygun bulmadı.
Unakıtan`ın Koç`a gönderdiği 27 Ekim 2006 tarihli yazıda, 7 Nisan 2003`te Maliye Bakanlığı, özelleştirme amacıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı`ndan izin istediği, ancak söz konusu taşınmazın `kültür varlığı` olduğu gerekçesiyle bu talebinin Kültür ve Turizm bakanlığı tarafından reddedildiği hatırlatıldı.
Daha sonra binayı ve araziyi Kültür ve Turizm Bakanlığı`nın talep ettiği, Özelleştirme Yüksek Kurulu, İstanbul`daki araziyi `müze-sergi-kültür ve kongre merkezi`, İzmir`de bulunan araziyi de `kültürel amaçlı` kullanım için tahsis etti. Tekel`in, bina ve arazilerin mülkiyetini borçlarına mahsuben Maliye Bakanlığı`na devrettiği kaydedildi.





Maliye Bakanı`ndan Kültür ve Turizm Bakanı`na özelleştirme dersleri
İzahtan vareste: 4046 sayılı yasaya (Özelleştirme Yasası) istinaden devirlerde ve devir sonrasında anılan taşınmazlar üzerinde gerçekleştirilecek tasarruflarda (devir amacına uygun olarak) kamu yararı ve mili güvenliğin(veya duruma göre her ikisinin) gerektirdiği kullanım amaçlarının aranması ve doğrudan veya dolaylı olarak bu amaçların dışına çıkılmaması yasal bir gerekliliktir.
Konuya bu çerçeveden bakıldığında, 4046 sayılı kanunun 2/i maddesi çerçevesinde `müze ve kültürel amaçlı hizmetlerde kullanılmak üzere` söz konusu taşınmazların üzerinde bakanlığınız tarafından gerçekleştirilecek tasarruflarda, doğrudan veya dolaylı olarak kullanım amaçlarının dışına çıkılmaması ve bahse konu taşınmazın özelleştirilmesi sonucunu doğuracak
nitelikte işlemlerde bulunulmaması gerektiği her türlü izahten varestedir.
Yargı kararı da var: Ayrıca 4046 sayılı kanunun 2/i maddesi çerçevesinde yapılan bir devirle ilgili olarak Danıştay Dava Dairleri Kurulu`nun almış olduğu 04.05.2006 tarih ve 2006/190 sayılı kararında, özelleştirme programına alınarak satış, kiralama, mülkiyetin ayni hak tesisi yöntemlerinden biri veya birkaçının birlikte veya ayrı ayrı uygulanması suretiyle özelleştirilmesi öngörülen taşınmazların belirlenen özelleştirilme yoları denenmeden ve bu yollar denenerek belirlenen özelleştirme takvimi tamamlanmadan, bu taşınmazın özelleştirme programına alındıktan sonra talep eden kuruma devredilmesinin 4046 sayılı kanunda öngörülen amaçlar dikkate alındığında hukuken mümkün olmadığı, özelleştirme uygulamaları sırasında esas alınması zorunlu olan ve 4046 sayılı kanunun 2/i maddesinde yer alan `özelleştirme uygulamalarında mili güvenlik ve kamu yararının gerektirdiği durumlar hariç, kamu kurum ve kuruluşlarına mahalli idarelere devir yapılmaması` ilkesinin taşınmazların devrinin bir yöntem olarak kullanılabilmesi için bu devri kamu yararı açısından zorunlu kılan sebeplerin somut bir şekilde ortaya konulması gerektiği ifadelerine yer verilmiştir.
Basından öğrendik: Aynı kapsamda Tekel`in Bomonti Bira Fabrikası`nın ve taşınmazları Bakanlığınızca, 2863 sayılı kanun kapsamında özelleştirilmesine izin verilmediğinden, ÖYK`nın 2 Aralık 2004 tarih ve 2004/121 sayılı kararıyla 4046 sayılı kanunun 2. maddesinin (i) bendine istinaden, Tekel`in vergi borçlarına mahsup edilmek üzere Çağdaş Sanatlar Müzesi olarak kullanılmak kaydıyla Bakanlığınıza tahsis edilmek üzere mülkiyetinin Maliye Hazinesi`ne devredilmesine karar verilmiş, Tekel tarafından 4 Ekim 2005 tarihinde Maliye Bakanlığına tapu devri yapılıp, tarafınıza tahsis işlemi tamamlandıktan sonra taşınmazın ÖYK kararındaki kullanım amacı dışına çıkılarak idaremiz görüşü alınmaksızın 49 yıllık tahsisle ihalesinin yapıldığı basınyayın organlarından öğrenilmiştir.
İki-üç yılda cevap geliyor: Maliye Bakanı Kemal Unakıtan`ın yazısında, Kültür ve Turizm Bakanlığı`ndan 2863 sayılı yasa kapsamında kalan taşınmazlarla ilgili izin taleplerine de 2-3 yıl gibi uzun bir zamanda yanıt verildiği eleştirisi getirilirken, bunun taşınmazların özelleştirilebilirlik kabiliyetini ve kamu kaynaklarının etkin kullanımını engellediğıi vurgulandı. Yazıda, 2863 sayılı yasa kapsamında Kültür ve Turizm Bakanlığı`na verilmiş görevlerin ilgili birim ve personel tarafından doğru, yerinde ve zamanında kullanılmasıyla 4046 sayılı kanunun amacına uygun olmayan uygulamalandan kaçınılması gerektiğine dikkat çekildi. Unakıtan İdaremize verilen görev ve yetki çerçevesinde özelleştirmelerin daha sağlıklı yapılabilmesi için idaremiz ile bakanlığınızın uyumlu çalışması kamu menfaatlerinin korunması açısından büyük önem arz etmektedir görüşüne yer verdi.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
992 TL        
BORSA
1.002 TL        
DOLAR
1.000 TL        
EURO
995 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.