"Romanya ve ABD'nin yanında Türkiye'de de yollara çıkacak"

02.02.2021 - 16:23 | Son Güncelleme :
"Romanya ve ABD'nin yanında Türkiye'de de yollara çıkacak" | Ekonomi Haberleri

Karsan CEO'su Baş, yüzde 100 elektrikli ve sürücüsüz otobüs Karsan Otonom Atak Electric'in Romanya ve ABD'nin yanı sıra Türkiye'de de yollara çıkmaya hazırlandığını belirterek, "Bazı özel durumlar olabilir. Bununla ilgili de birtakım gelişmeler var ama netleşmediği için ben bunu paylaşmak istemiyorum. Türkiye'de de kullanımı olacak ama ilk kullanımı Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde yapacağız." dedi.

Karsan Üst Yöneticisi (CEO) Okan Baş, dün Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde tanıtımı gerçekleştirilen, Türk mühendisler tarafından üretilen Avrupa ve Amerika'nın ilk seri üretim sürücüsüz elektrikli otobüsü Karsan Otonom Atak Electric'e ilişkin AA muhabirinin sorularını yanıtladı.

Dünkü tanıtımı tarihi bir an olarak gördüğünü dile getiren Baş, "Sürücüsüz Seviye 4 Türkiye'nin ürettiği bir otobüse sahibiz bugün itibarıyla. Cumhurbaşkanımız da çok heyecanlandı. Özellikle bu aracın Türkiye üretimi olmasının, Türk mühendisleri tarafından geliştirilmesinin çok büyük bir gurur olduğunu dile getirdi." ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

AA'nın haberine göre; 3 yıldır bütün yeni ürün yatırımlarını gelecek teknolojilerine odaklanarak yaptıklarını belirten Baş, "Ama elektrikli hale getirirken de aracın otonom olacağını, ileride bir sonraki aşamada her ürünün otonom hale dönüşeceğini düşünerek, o alt yapıyı hazırlayarak elektrikli araç ürettik. Şimdiye kadar da hem Jest hem de Atak elektriklileri seri üretim olarak yapar durumdayız. 2 senedir de elektrikli araçları pazarda satıyoruz." ifadelerini kullandı.

"OTONOM ATAK ELECTRİC ÇOK OPTİMUM BOYUTLARDA BİR ARAÇ"

Otonom Atak Electric'in çok optimum boyutlarda bir araç olduğuna dikkati çeken Baş, "Piyasada daha küçük boyutlarda olan araçlar var. Birkaç tane firmanın dünyada yaptığı uygulamalar var ve 10-20'li adetlerde satıyor. Fakat bunların da optimum boyutlarda olmadığını görerek biz Atak'ı seçtik odaklandığımız ürün olarak ve onun üzerinde çalışmaya başladık. Tabii burada Adastec ile çok iyi bir iş birliğiyle çalıştık, ürünü endüstriyelleştirme yönünde. Atak'ın endüstriyel bir ürün olması, elektrikli endüstriyel ürün olması ve alt yapısının da sürücüsüz araca uygun olması işimizi kolaylaştırdı, daha hızı hareket ettik." diye konuştu.

Haberin Devamı

Ticarileşmiş ve seri üretim olarak Otonom Atak Electric'in, ABD ve Avrupa'da bir ilk olduğunu dile getiren Baş, "Dünyada ilk demiyorum, çünkü Çin'den çok emin değilim. Çin'de yapılan belli ürünler var onların detayını da çok iyi bulamadığımız için biraz temkinli konuşuyoruz. Kimi zaman dünyada deniyor ama çok net olarak bir öncülük olduğunu söyleyebilirim." dedi.

"İLK SİPARİŞLER ROMANYA VE ABD'YE GİDECEK"

Karsan CEO'su Okan Baş, şu ana kadar 2 Karsan Otonom Atak Electric siparişi alındığını söyledi. Baş, sözlerini şöyle sürdürdü: "Biz şu anda 2 tane aracın anlaşmasını yaptık. Bir tanesini ürettik göndermek üzereyiz ikincisini de hattımızda üretmeye başladık. Romanya'ya bir tane sattık, orada bir teknoparkta servis aracı (shuttle) gibi çalışacak araç. Orada da bazı araştırmalar yapacaklar. Kendi uygulamaları da olacak. Daha sonra da mayıs-haziran aylarında ABD'ye bir araç göndereceğiz. Orada da büyük bir gelecek çalışmasının ilk ürünü olarak devreye giriyor. Açıkçası başka operatörlerle yaptığımız görüşmeler de var ama onları tabii henüz olgunlaşmadığı için paylaşamıyorum. Çok hızlı ilerlemek istiyoruz aracın ticari anlamda da yerini bulması için."

"BU ARAÇ TOPLU TAŞIMADA ŞU HALİYLE DE KULLANILABİLİR"

Okan Baş, sürücüsüz elektrikli otobüs Karsan Otonom Atak Electric'in hangi alanlarda kullanılacağına da değindi.

Aracın özellikle toplu taşımada kullanılmasını hedeflediklerini belirten Baş, "Bu araç toplu taşımada şu haliyle de kullanılabilir. Hatta belli otobüs güzergahları, yani şehir içinde belli operatörlerin bize göstereceği otobüs güzergahlarında da kullanılacak. Tabii otonom olduğu için belli özel izinlere ihtiyacı var şu aşamada. Ama onlar da zaten alınabiliyor bu konuştuğumuz operatörlerle. Servis aracı olarak daha kapalı ortamlarda da kullanılabilir ama şehir içinde de otobüs güzergahlarında da kullanılabilir. Asıl zaten bu alanlarda fırsatlar var, hedefimiz toplu taşıma zaten bizim de." dedi.

Haberin Devamı

Kuzey Avrupa ülkelerinin elektrikli dönüşümde çok daha hızlı ve öncü olmaları nedeniyle bu ülkelerde daha fazla ilerleyebileceklerini aktaran Baş, bunun dışında Avrupa'nın her ülkesinde de aracı test etmeyi planladıklarını dile getirdi.

"ARACIN TÜRKİYE'DE İLK KULLANIMI CUMHURBAŞKANLIĞI KÜLLİYESİ'NDE OLACAK"

Baş, aracın Türkiye'de kullanılıp kullanılmayacağı sorusuna ise, "Bazı özel durumlar olabilir. Bununla ilgili de birtakım gelişmeler var ama netleşmediği için ben bunu paylaşmak istemiyorum. Türkiye'de de kullanımı olacak ama ilk kullanımı Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde yapacağız. Çünkü bize dün Cumhurbaşkanımızın net bir talebi oldu. İnan bey de bununla ilgili bu sabah net talimat verdi, hemen o aracı hazırlayın diye. Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde kullanılmak üzere de bir araç hazırlıyoruz şu anda." şeklinde yanıt verdi.

"ÖNÜMÜZDEKİ GÜNLERDE ARACIN YURT DIŞI GLOBAL LANSMANINI DA YAPACAĞIZ"

Avrupa'daki operatörlerin araçla çok ilgili olduğunu aktaran Baş, sözlerini şöyle tamamladı:

"Bu projeyi bugüne kadar hep konferanslarda anlatmıştık. Hepsi otonom araçlarla çok ilgili. Çok büyük bir ilgi göreceğini düşünüyorum. Biz önümüzdeki günlerde aracın yurt dışı global lansmanını da yapacağız. Yurt dışındaki müşterilerimize, Avrupa'daki kendi teşkilatımıza tanıtımlar olacak. Ondan sonra daha da şekillenecek bu."

CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN ARAÇLA KÜLLİYE’DE ÖZEL BİR TUR ATTI

Öte yandan, Karsan ve Türk teknoloji şirketi Adastec’in otonom yazılımları ile geliştirilen, Avrupa ve Amerika’nın ilk gerçek yol koşullarında kullanıma hazır sürücüsüz otobüsü Otonom Atak Electric, dün Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde düzenlenen etkinlikte görücüye çıkmıştı.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve beraberindeki heyet incelemelerinin ardından sürücü koltuğunun boş olduğu Seviye 4 otonom özelliklerine sahip sürücüsüz Otonom Atak Electric’e binerek Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde özel bir tur atmıştı.

52'NİN ÜZERİNDE YOLCU KAPASİTESİNE VE 300 KİLOMETRELİK MENZİLE SAHİP

Karsan'dan alınan bilgilere göre, Avrupa ve Amerika'da 8 metre sınıfında ilk kez gerçek rotada çalışabilecek Seviye 4 otonom özelliklerine sahip otobüsü olan Otonom Atak Electric, Karsan’ın yüzde 100 elektrikli modeli Atak Electric üzerinde yapılan çalışmalarla geliştirildi.

Otonom Atak Electric’in test, simülasyon ve validasyon çalışmaları 1 senede tamamlanarak seri üretime hazır hale getirildi. Karsan’ın Ar-Ge ekibi tarafından yürütülen projede, Otonom Atak Electric’i geliştirmek için bir başka Türk teknoloji şirketi Adastec ile iş birliği yapıldı.
Bu iş birliğinin ilk seri üretim aracı olarak üretilen ve Romanya’ya satışı yapılan Otonom Atak Electric, şubat ayı sonunda teslim edilerek ülkede hizmet vermeye başlayacak.

Karsan ve Adastec’in ortak çalışmalarıyla geliştirilen Otonom Atak Electric, gücünü BMW tarafından geliştirilen 220 kWh kapasiteli bataryalardan alan ve 230 kW güce ulaşarak 2500 Nm tork üreten Atak Electric üzerinde geliştirildi. Atak Electric’in sahip olduğu 8,3 metrelik boyutları, 52 kişinin üzerinde yolcu kapasitesi ve 300 kilometrelik menzili de Otonom Atak Electric’i sınıfında öncü konuma getirdi.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.941 Değişim: 2,31% Hacim : 85.621 Mio.TL Son veri saati : 16:25
Düşük 9.751 26.04.2024 Yüksek 9.942
Açılış: 9.763
32,4471 Değişim: -0,12%
Düşük 32,3718 26.04.2024 Yüksek 32,6033
Açılış: 32,4865
34,7922 Değişim: -0,51%
Düşük 34,7575 26.04.2024 Yüksek 35,0770
Açılış: 34,9718
2.446,33 Değişim: 0,41%
Düşük 2.430,39 26.04.2024 Yüksek 2.465,28
Açılış: 2.436,22
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.