Otomotivde haziran umudu

20.04.2020 - 08:34 | Son Güncelleme :
Otomotivde haziran umudu | Ekonomi Haberleri

Otomotiv sektörü bugün itibarıyla faaliyete geçen 6 fabrikayla birlikte toplam kapasitenin yüzde 15’ine karşılık gelen üretim ile hayata dönüş için ilk adımı attı. Ay başına kadar çalışan fabrikaların oranı yüzde 50’nin üzerine çıkacak. Sektör, iç pazar ve ihracatta normalleşme hedefi olan haziran ayına umutlu adımlarla ilerliyor.

Hürriyet gazetesinden Cem Özenen'in haberine göre; Türkiye otomotiv sektörü virüs salgını sonrası dönüm noktası sayılabilecek bir güne başladı. 20 Mart’tan bu yana kademeli olarak üretime ara veren otomotiv üreticilerinden bir kısmı, geçtiğimiz hafta yaptıkları açıklamalarda verilen araların uzatılmayacağını belirtmişti. Hyundai Assan, Honda Türkiye, Mercedes Benz-Türk, Otokar, Türk Traktör, Karsan bugün yeniden fabrikalarda iş başı yaptı. Bununla birlikte Karsan’dan yapılan açıklamada, otonom sürüş özelliklerine sahip toplu taşıma araçları için çalışmalara başlandığı belirtildi. Yılsonunda yollara çıkmaya hazır olacak Otonom Atak Electric’in simülasyon ve validasyon testleri, Bursa’daki fabrikasında gerçekleştirilecek. İç pazarda markaların bir çoğu internet ortamına taşıdığı showroomlarından satışlar gerçekleştirmeye devam ederken, fabrikaların yeniden çalışmaya başlaması ihracat konusunda da umutları yeşertiyor. 

ALTERNATİF PAZARLAR VAR

İhracatın kalbi otomotiv sektörü, Avrupa pazarının durması ile düşüşe geçmişti ancak üretimin başlaması ile alternatif pazarlar gündemde. Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, “Şu anda açılan fabrikalar, Avrupa’da yüzde 10 ila yüzde 20’lik bir pazarda bir karşılık bulabilir. Avrupa Birliği ülkelerinin kapalı olması ya da nispeten geç hareketlenmesi durumunda, olumsuz etkilenmemek için alternatif pazarlar üzerinde faaliyetler yürütmeyi sürdüreceğiz. Alternatif pazarlarımız arasında yer alan ABD şu anda salgının en fazla etkilediği ülke, Rusya daha salgının başında gözüküyor, Kuzey Afrika Ülkeleri, Ortadoğu Ülkeleri (İran hariç) gibi alternatif pazarlarımızda ise salgın nispeten daha az etkili. Dolayısıyla mayıs ayından itibaren gerek bizdeki üretimin başlayacak olması gerekse başlıca pazarımız olan AB Ülkelerinde salgının tepe noktaya ulaşıp gerilemeye başlaması bizi umutlandırıyor” şeklinde konuştu. 

YAZ BAŞI TOPARLANIRIZ

Çelik, mayıs ayında da ihracattaki düşüşün devam edebileceğini belirterek, “Almanya, İtalya, İspanya gibi ülkelerde vaka sayılarına bakarak yavaş da olsa normalleşmenin başlayacağını öngörüyoruz. İhracat düşüşü mayıs ayında da devam edebilir. Salgının durulması ile birlikte hali hazırda alternatif pazarlara yapılan ihracat yeniden Avrupa’ya dönecek. Nisan-Mayıs döneminde yaşanan ve yaşanacak ihracat düşüşünün Haziran ayından itibaren AB pazarı odaklı iyileşme gösterecek” dedi.

‘MİNİMUM KAYIPLA ATLATACAĞIZ’

VİRÜS salgını tüm sektörleri derinden etkilemesine karşın otomotiv satış sonrası pazarında çarklar durmadı. Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetler Derneği’nin (OSS) ikinci anket çalışmasına göre; sektördeki evden çalışma oranı yüzde 48’den yüzde 55’e yükselirken, Kısa Çalışma Ödeneği’ne başvurma oranı da yüzde 61’e çıktı. Üyeler arasında üretime devam etme oranı ise yüzde 76’dan yüzde 82’ye yükseldi. Ayrıca sektörün ortalama yüzde 83 gibi büyük bir bölümünün nakit akışı sıkıntısı için ek önlemler aldığı belirlendi.  OSS Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp ise “Talebin artmasını bekleyeceğiz. Kontrollü olarak işe devam edeceğiz. Sektörümüz, kaybını hızlı bir şekilde kapatabilir” dedi.

ÖNLEMLER ALINDI

FABRİKALARIN üretim hatlarında gerekli önlemler alınarak çalışmalar başlıyor. Bir kısmı tam kapasiteyle üretime dönen markalar, Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü’nün tavsiyeleri doğrultusunda, üretim süreçlerini sosyal mesafe kurallarına göre düzenleniyor. Girişlerde ve çalışma alanlarında, termal kameralarla ateş ölçümü, maske zorunluluğu, sosyal mesafe ayarlaması, yanı sıra sosyal alanlarda da kişisel ateş ölçerler ve sosyal mesafe ayarlamaları yapıldı. Bunun yanı sıra firmalar servis sayılarını da artırarak araçtaki kişi sayısını minimumda tutuyor.

SAĞLIKTA OTONOM TEKNOLOJİ

SON dönemde tüm dünyayı etkisi altına alan virüs salgını, mevcut sağlık alanında teknoloji ve kullanımının ne kadar kritik olduğunu ortaya koydu. Toyota’nın çeşitli fuarlarda sergilediği fonksiyonel mobilite araçları ise, güvenli bir geleceğe ışık tutarak gündeme geliyor. E-Care ile geleceğin tıbbi muayenesinden örnekler veren Japon üretici, otonom araç hizmetiyle hastaların sorunsuz taşınmasını sağlıyor. Seyir halindeyken doktor ile iletişim kurma imkanı da veren teknolojisi ile, hastanın tıbbi muayenesinin dahi uzaktan yapılabilmesini sağlıyor. Aracın geliş saatini, evde bekleyen hastaya bildiren otonom araç, aynı zamanda hastanın ailesine de ulaşım detayları ve hastanın sağlık sonuçları hakkında bilgilendirme yapıyor. 

TEKNOLOJİK, SPORTİF, ÇEVRECİ

Toplu ulaşımın ve araç kullanımının düşüş yaşadığı pandemi döneminde, yolda enfekte olma riskini en aza indiren, hızlı ve ekonomik ulaşım aracı motosiklet. Yamaha’nın özellikle şehir içi ulaşıma çözüm olan ve en çok tercih edilen scooter modellerine bu dönemde ilgi yoğunlaştı. MAX ailesinin DNA’sı tarafından şekillenen 2020 model TMAX Tech MAX, hem teknolojik donanımları ile hem de çevreci yaklaşımıyla dikkatleri üzerine çekiyor. 560 cc 2 silindirli motora sahip maxi scooter modeli EU5 çevre normlarına uyumlu olması ile de dikkat çekiyor.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
1.524 Değişim: -1,43% Hacim : 31.570 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 1.516 15.01.2021 Yüksek 1.548
Açılış: 1.537
7,4586 Değişim: 1,33%
Düşük 7,3521 16.01.2021 Yüksek 7,5102
Açılış: 7,3609
9,0118 Değişim: 0,49%
Düşük 8,9346 16.01.2021 Yüksek 9,0938
Açılış: 8,9683
437,78 Değişim: 0,06%
Düşük 436,61 15.01.2021 Yüksek 444,73
Açılış: 437,53
bigpara

Copyright © 2021 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.