Bütçede yüzde 30`luk revizyon

18.03.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

İktisatçılar, yeni ekonomik program hazırlıklarıyla birlikte belli olacak makro ekonomik büyüklüklere göre belirlenecek 2001 bütçesinde yüzde 30 oranında revizyon yapılması gerektiğini söylüyor.

Dalgalı kur sistemine geçilmesine neden olan krizin ardından yeni ekonomik program hazırlıklarıyla birlikte belli olacak makro ekonomik büyüklüklere göre belirlenecek 2001 bütçesindeki revizyonun yüzde 30 oranında olması bekleniyor. Yüzde 15.2 yıllık ortalama TEFE oranına göre hazırlanan 2001 yılı bütçesinde yüzde 30`dan fazla yapılacak revizyonun enflasyonu körükleyeceği bildirildi. Bütçede tahmin edilen yüzde 30`luk artışla giderler 48.360 katrilyon liradan 62.8 katrilyon liraya çıkacak.

Bütçede gelir kalemlerinde revizyona gerek olmadığı, buna karşılık kamu harcamalarında tasarrufa gidileceği vurgulanıyor. Maliye Bakanlığı yetkililerinin bütçede çok fazla revizyona gerek olmadığını söylemelerine rağmen, enflasyon hedefindeki artışa paralel olarak bütçeden ayrılan personel, transfer ve yatırım harcamalarının artacağı belirtiliyor. Buna karşılık bütçede kamu harcamaları ile yatırım ve cari harcamalarda kısıntıya gidileceği ifade ediliyor.

Bütçe ödeneklerinde kısıntı zor
Bütçe ödeneklerinde kısıntıya gidilmesinin zor olduğu ifade ediliyor. Bütçe harcamalarının büyük bölümünü personel giderleri ve transfer harcamalarının oluşturduğuna dikkat çeken ekonomistler, hükümetin bu harcamalarda daha fazla harcama yapmasının zorunlu hale geldiğine işaret ediyorlar. Hükümetin memurlara gerçekleşen enflasyon oranı artı 2 puanlık refah payı taahhüdünün Bütçe Kanunu`nda yer aldığını vurgulayan ekonomistler, konsolide bütçe harcamalarının yüzde 23.2`sini personel, yüzde 59.2`sini transfer harcamalarının oluşturduğuna dikkat çektiler. Bütçede personel giderleri için 11.3 katrilyon lira, faiz ödemeleri için de 16.7 katrilyon lira ayrıldı. Bütçeden transfer için ayrılan 21.6 katrilyon liralık ödeneğin 16.7 katrilyon liralık bölümü borç ödemelerinde kullanılacak. Transfer harcamalarının 6.7 katrilyon liralık bölümünü de katma bütçeli kuruluşlara yapılacak yardımlar oluşturuyor. Bütçede 4.7 katrilyon lira ayrılan ve tasarruf kalemleri içinde ilk akla gelen diğer cari harcamalarda da kriz sonrası kısıntıya gidemeyeceği hatta harcamaları arttırması gerektiği kaydediliyor. 3.4 katrilyon lira ayrılan yatırımlarda yapılacak kısıntının yatırımları tamamen durduracağı belirtiliyor. Ekonomistler, bütçede kamu yatırımlarının yüzde 35`inin yabancı para cinsinden ifade edildiği bunun da 1,5 milyar dolarlık ek yük getireceği belirtiliyor.

Sıkı bütçeye devam edilecek
Dalgalı kura geçilmesiyle birlikte bütçede revizyonun zorunlu hale geldiğini belirten Prof. Dr. Esfender Korkmaz, bütçenin gider kalemlerinde yüzde 30 civarında bir artış yapılacağını söyledi. Bu oranı aşan miktarın enflasyonu körükleyeceğini belirten Korkmaz, hükümetin ek bütçe ya da mevcut bütçeyi arttırma yoluna gidebileceğini kaydetti. Dalgalı kurla birlikte ortaya çıkan devalüasyon ve personel giderlerinde yapılacak iyileştirmeler gözönüne alınarak bütçenin yüzde 30 oranında arttırılması gerektiğini vurgulayan Korkmaz, `Bu oranı aşarsa enflasyonu azdırır. Hükümet yine sıkı bütçe uygulayacak. Kamu harcamaları, yatırım ve cari harcamalar kısılacak. Bütçenin yüzde 30`dan daha aşağı oranda arttırılması da zor görünüyor` dedi. Bu büyüklükler dikkate alınarak Plan ve Bütçe Komisyonu`nda yapılan değişiklikler sonucunda, 2001 yılı bütçesinde, giderler 48 katrilyon 360 trilyon lira, gelirler 43 katrilyon 127 trilyon lira, bütçe açığı 5 katrilyon 233 trilyon lira, faiz dışı fazla 11 katrilyon 444 trilyon lira olarak belirlendi. Bütçe giderlerinin GSMH`ye oranı yüzde 31.5, gelirlerinin oranı ise yüzde 28.1 oldu. Bütçede, bütçe açığının GSMH`ye oranı yüzde 3.4, faiz dışı bütçe fazlasının oranı yüzde 7.5 olarak öngörüldü. Faiz ödemelerinin GSMH`ye oranı, yüzde 11`e inmesi öngörüldü.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
10.248 Değişim: -0,86% Hacim : 90.437 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 10.234 08.05.2024 Yüksek 10.383
Açılış: 10.358
32,2503 Değişim: -0,02%
Düşük 32,1540 08.05.2024 Yüksek 32,4079
Açılış: 32,2564
34,6774 Değişim: -0,10%
Düşük 34,6184 08.05.2024 Yüksek 34,8929
Açılış: 34,7107
2.398,30 Değişim: -0,08%
Düşük 2.390,55 08.05.2024 Yüksek 2.408,70
Açılış: 2.400,34
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.