Avon: Türkiye çekici bir ülke
Avon Products Avrupa, Ortadoğu, Afrika ve Asya`dan sorumlu Başkanı Bob Toth, Türkiye`nin şu anda ve gelecekte büyüme stratejileri içinde çok özel bir yere sahip olduğunu söyledi. Toth, ‘‘Türkiye tek başına sahip olduğu potansiyelle çok cazip bir ülke.’’ dedi.
Merkezi New York`ta bulunan Avon Products Avrupa, Ortadoğu, Afrika ve Asya`dan sorumlu Başkanı Bob Toth, Türkiye`nin şu anda ve gelecekte büyüme stratejileri içinde çok özel bir yere sahip olduğunu söyledi. Bob Toth, ‘‘Türkiye tek başına sahip olduğu potansiyelle çok cazip bir ülke. Türkiye bizim Orta Asya ve Orta Doğu pazarlarına açılan kapımız olacak’’ dedi.
5 kıtada 140 ülkede Doğrudan Satış Modeli ile faaliyet gösteren Avon, Avrupa, Ortadoğu ve Afrika üst düzey yöneticilerini bu hafta İstanbul`da bir araya getirdi. Bob Toth, Avon`un üç gün boyunca üst düzey yöneticilerini İstanbul`da ağırlamasının Türkiye pazazıran verdikleri önemin bir göstergesi olduğunu söyledi.
Türkiye`nin büyük bir nüfusa sahip, dinamik ve endüstrileşmiş bir ülke olduğunu belirten Toth, ‘‘Türkiye`nin potansiyeli gözden kaçacak gibi değil. Türkiye`nin tek başına vaad ettiklerinin yanında coğrafi olarak size açtığı kapıları da gördüğünüzde Türkiye pazarının cazibesinden kendinizi kurtaramazsınız’’ dedi. Toth, Türkiye`deki faaliyetlerini yavaş yavaş artıracaklarını söyledi.
DOĞRUDAN SATIŞ
`Doğrudan Satış Modeli`nin en eski uygulayıcısı olduklarını belirten Toth, bu modelin hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerde iyi işlediğini söyledi. Tüketicilerin ihtiyaçları ayaklarına kadar götüren modelin istihdam imkanı da yarattığını kaydeden Toth, şöyle konuştu:
‘‘Ekonominin iyi olduğu dönemlerde parası ve güveni olan tüketici satın almaya devam ediyor. Ekonominin kötü olduğu dönemlerde de tabi ki sıkıntılar yaşıyoruz, ama model işliyor çünkü ürünlerimiz satın alınabilir fiyatlara sahip. Az etkilenmemizin bir nedeni de satış teksilcilerimiz. Satış yaptıkça kazanan temsilci, kazanmak için satış yapmaya gayret ediyor. Mağazada kozmetik ürün satanlar oturup müşterinin kendilerine gelmesini bekliyor. Biz müşterinin ayağına gidiyoruz. Bu ekonomik sıkıntıların olduğu dönemde bize rekabet avantajı sağlıyor.’’
Toth, tüm dünyada 3.5 milyon satış temsilcisi ile 65 milyon müşteriye doğrudan satış yaptıklarını da söyledi.
GELECEĞE YATIRIM
Türkiye`de yaşanan 2001 krizinin satış ve kárı önemli ölçüde etkilediğini kaydeden Toth, krizler konusunda tecrübeli olduklarını söyleyerek şöyle konuştu:
‘‘Bizim de kriz tecrübelerimiz var. Bu gibi durumlarda stratejimiz çok net, temsilcilerimize ve işlerimize bağlı kalmak. Mümkün olan en iyi ürünleri, makul fiyatlarla sunmaya çalışırız. Anı kurtarmaya çalışmayız, geleceğe yatırım yaparız. Kurduğumuz bütün ilişkilerde `gelecek` kavramını düşünürüz. İlişkilere yatırım yaparız.’’
Türkiye`de şu anda sektör lideri olmadıklarını kaydeden Toth, hedeflerinin sektör lideri olmak ve bunu devam ettirmek olduğunu belirtti. Bunun ulaşılabilir bir hedef olduğunu söyleyen Toth, ‘‘Bunun için insana yatırım yapıyoruz. En önemli adım da bu zaten. Türkiye`de dünyada öncelikli planımız bu’’ dedi. ABD dışında yalnızca Polonya ve Almanya`da üretim yaptıklarını belirten Toth şöyle konuştu:
‘‘2004`te Moskova`da üretime başlayacağız. Türkiye`de şimdilik üretim planımız yok. Ama bu hiç düşünülmeyecek bir şey değil. Avon cirosunun yüzde 20`sini hazır giyim gibi kozmetik olmayan ürünlerden elde ediyor. Çin ve bazı Asya ülkelerinde üretilen bu ürünler yalnızca Batı Avrupa`da satılıyor. Bu alanda Türkiye`yi tedarikçi olarak görebiliriz. Burada büyük bir fırsat görüyorum.’’
2002 yılında tüm dünyada 6 milyar dolar ciro elde ettiklerini söyleyen Toth şöyle konuştu:
‘‘Dünya kozmetik sektörü yaklaşık olarak 150 milyar dolarlık bir hacme sahip. Bu perakende satışları kapsıyor. Türkiye her açıdan olduğu gibi kozmetikte de dinamik bir pazar. Türkiye`deki kozmetik sektörünün büyüklüğü de 1 milyar doların üzerindedir. Amerika, Avrupa ve Japonya gibi pazarlar gelişmiştir ama Türkiye gibi gelişen pazarlar daha çekici görünüyor. Tüm dünyada yüzde 5 olan pazar payımızı bu ülkelerde büyüyerek artırabiliriz.’’
Avon`un Türkiye ordusu 95 bin kişi
Halen 95 bin satış temsilcisi olan Avon Türkiye`nin satış gücünün yüzde 95`ini kadınlar oluşturuyor. Türkiye`de yüzde 7 pazar payına sahip olduklarını söyleyen Toth, Türkiye`de en çok gliserinli el kremi ürününü sattıklarını belirterek, bunun ardından Türk kadınlarının en çok ruj satın aldıklarını kaydetti.
Eczacıbaşıyla dostça ayrıldık
Eczacıbaşı Grubu ile 1993 yılında kurdukları ortaklıkla Türkiye pazarına giren Avon, 3 ay önce bu ortaklığın bitmesiyle tek başına faaliyet göstermeye başladı. Toth, Eczacıbaşı Grubu`yla ortaklıklarını bitirmelerini şöyle anlattı:
‘‘O ortaklıktan kesinlikle çok şey öğrendik. Ülkeyi, kültürü ve tüketiciyi tanımamız ve anlamamız konusunda bize çok yardımcı oldular. Birlikte güzel işlere imza attık. Çok profesyoneler. Şirket değerleri ve yönetim biçimleri gerçekten harikaydı. Anlaşmamız 10 yıllıktı ve süresi dolunca Eczacıbaşı ve Avon anlaşmayı yenilemek yerine ayrı ayrı faaliyet göstermeyi tercih etti.’’
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN