Türkiye, sosu eksik salata gibi

08.11.2001 - 09:53 | Son Güncelleme :

Rekabet konusunda dünyanın en saygın ismi olarak kabul edilen Institute for Management Development`ın (IMD) Başkanı Stephane Garelli, Türkiye`yi ‘‘sosu olmayan salata’’ olarak tanımladı. ‘‘Bir an önce doğru sosu bulmalısınız’’ diyen Garelli, bunun için Çin`in 50 yıl harcadığını belirtti.

Dünyanın en ünlü rekabet gurusu olarak kabul edilen Institute for Management Development`ın (IMD) Başkanı Stephane Garelli, Türkiye`nin tüm dünya gibi zor durumda olduğunu belirterek, ‘‘Bu durumdan kurtulmak için iddialı ve ısrarlı olmanız gerekiyor. Türkiye`nin bir çok önemli avantajı var. Bu avantajlara dayanarak ben Türkiye`yi salataya benzetiyorum. İçinde herşey var ama sosu eksik. Bir an önce doğru salata sosunu bulmanız gerekiyor. İrlanda ve Çin bu sosu 50 yılda buldu. Türkiye bunu daha kısa sürede bulmalı’’ dedi.

‘‘İhracatta Etkinliği Artırma Stratejileri’’ ana temasıyla Swissotel`de düzenlenen ‘‘Export 2001’’ zirvesinde bir konuşma yapan Garelli, dünyanın içinde bulunduğu zor durumda şirketlerin izlemesi gereken rekabet politikalarını anlattı. 2000 yılında tüm dünya ekonomisinin inanılmaz bir şekilde gelişme yaşadığını hatırlatan Garelli, ‘‘Yeni ekonomi ve teknoloji alanında yaşanan patlamayla istisnai bir şekilde ortaya ucuz sermaye çıktı. Şirketler bunu yeni bir finans kaynağı olarak kullandı. Hiç bir üretim yoktu ama piyasa değerlerinde inanılmaz bir artış yaşandı’’ dedi.

Türkiye`nin politika açısından istikrarı yakalamasını umduğunu söyleyen Garelli, ‘‘Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye`de de oyununu kurallarını bilmek zorundasınız. İşadamları istikrar arar ve bu istikrarı sağlamak için iş dünyasına yöneli kanun ve mevzuatları hazırlamanız gerekiyor’’ dedi.

Garelli, Türkiye`nin ısrarcı ve iddialı olmasının zorunlu olduğunu kaydederek, ‘‘Ben Türkiye`ye inanıyorum ve çok büyük avantajları olduğunu görüyorum. İlk başta çok genç nüfusu ve büyük bir potansiyeli var’’dedi.

2002 yılının yaz aylarında dünya ekonomisinin yeniden hareketlenmesini beklediğini kaydeden Garelli, ‘‘Biz şirket olarak 49 ülkenin rekabet durumunu ölçtük. 43 ülkenin GSMH`nın yalnızca yüzde 3 büyüdüğünü, Avrupa`da herşeyin durmuş olduğunu, Güney Amerika`da ise durma noktasına gelindiğini gördük. Ancak bu durumun yaz aylarında yine pozitife geçmesini bekliyorum’’ dedi.

ABD SAVUNMASI GÜVENSİZ

Garelli, global ortamda ayakta kalabilmek için ortaya farklılığınızı koymanız gerektiğini belirterek şunları söyledi: ‘‘Yenilik yapmalısınız. Oyunun kuralı artık müşteri ile ilişkiden geçiyor. Onları önemsediğinizi göstermeniz lazım. İkinci önemli durum ise güvenliğini çok sağlam oluşturmanız lazım. Örnek olarak vermek gerekirse Amerika Savunma Bakanlığı hackerların 38 bin bilgisiyarına saldırmasını isteyerek, sistemlerini test etti. Bu testin sonucunda hackerlar 24 bin 700 bilgisiyara kolaylıkla girdi. Bu bilgisayarlardan sadece 988 tanesi saldırıyı tanımlayabildi. Çok hayati belgelerin bulunduğu ABD Savunma Bakanlığı bile bilgisayarlara girildiğinden haberi olmuyor. Bilgi çalma artık çok önemli bir hale geldi. Teröristlerin en büyük saldırısı bilgi yoluyla oluyor.’’

Dünyada rekabet edebilecek iyi şirketlerin hatalarını hızlı bir şekilde öğrenen şirketler olduğunu hatırlatan Garelli, ‘‘Kötü şirketler ise hatayı halının altına iterler. Sadece yatırım yapmak değil iyi çalışanları seçmek de çok önemli. Dünyada büyük şirketler üniversite öğrencilerine mülakatlarına gelsin diye 1.000 dolar para ödüyor’’ diye konuştu.

İnternet şirketleri artık birer ölü gibi

STEPHANE Garelli, 2001 yılına girildiğinde büyük patlama yaratan internet şirketlerinin yok olduğunu kaydederek, ‘‘Bu şirketlerin yok olmasıyla 4.5 trilyon dolarlık bir özkaynak kaybedilmiş oldu’’ diye konuştu. Garelli, şu yorumu yaptı: ‘‘Geçen yıl internet şirketi değilseniz ölüydünüz. Şimdi ise internet şirketiyseniz ölü durumdasınız. 2000 yılı yeni ekonomi yılıydı, ama bu yıl bundan bahsedemiyeceksiniz bile. Ayakta kalabilmenin en önemli faktörü zamanlamadır. 10 yıl önce Apple kişisel ajandalar çıkarttığında başarılı olamadı. Ama şimdi Palm şirketinin başarısı ortada. Bu yıl Amerika`da internet kullanımı sadece yüzde 2.1 artarken, Batı Avrupa`da bu oran eksiye düştü.’’

İş dünyası yeniden kravatları takacak

Bugünkü şartlarda şirketlerin masraf, kısma, küçülme ve işçi çıkartmalarını yaptıktan sonra tek yapmaları gerekenin bekleyip dua etmek olduğunu söyleyen Stephane Garelli, ‘‘2000 yılında yeni ekonomi şirketlerin patlamasıyla çıkartılan kravatlar geri gelecek. Şirketler kayıplarını geri alana kadar takım elbise ve kravat takmaya devam edecek’’ dedi. Yeni ekonomi şirketi Yahoo`nun hisselerinin 225 dolardan 10 dolara indiğini kaydeden Garelli, ‘‘Piyasa değerleri dünyanın en büyük şirketlerini aşan yeni ekonomi şirketleri bugün yok olmuş durumda. Piyasa değerlerine baktığımızda bir Ford, bir GM`in piyasa değeri bugün 30 milyar dolar civarındayken, yeni ekonomi şirketlerinin piyasa değerleri 100 milyar dolarların üzerine çıkmıştı’’ dedi.



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
998 TL        
DOLAR
1.000 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.