Arçelik ve Vestel dünya liginde
Yatırım danışmanlığı şirketi Deloitte, `Tüketici ürünleri sektörünün küresel güçleri` başlıklı raporunda bu sektördeki gelişmeleri değerlendirdi.
2006 yılına ait verilere dayanarak hazırlanan raporda sektörün en büyük 250 şirketinin bir önceki yıla göre yüzde 8.4 büyüme sağladığı ve toplam satışlarda 2 trilyon 650 milyar doları geçtikleri vurgulandı. Sektörün en büyük 250 şirketi listesinde Türkiye`den Arçelik ve Vestel de yer aldı. Rapora göre sektörde en büyük satış rakamlarını elde edenler gıda, içecek ve tütün şirketleri ile elektronik şirketleri oldu.
Altria birinci, HP ikinci
Sektörün en büyük 250 şirketi listesinde ilk sırayı 101 milyar 407 milyon dolarlık net satışla Altria Grubu, ikinci sırayı 91 milyar 658 milyon dolarlık net satış rakamıyla Hewlett Packard (HP), üçüncü sırayı ise 90 milyar 551 milyon dolarlık net satışla Samsung Electronics aldı. Bu üç şirketi 78 milyar 625 milyon dolarla Nestle, 77 milyar 966 milyon dolarla Matsushita ve 76 milyar 476 milyon dolarla Procter & Gamble izledi. Listede birinci sırada yer alan Altria Grubu geçen yıl Kraft Foods şirketini satmıştı ve bu yıl da Philip Morris şirketini satarak tütün işinden çıkmayı planlıyor.
Arçelik dalında altıncı
Bu nedenle, Grubun önümüzdeki yıllarda birinciliğini koruması beklenmiyor. Listede Türkiye`den Arçelik 4 milyar 885 milyon dolarla 127`nci olurken, Vestel de 3 milyar 672 milyon dolarla 162`nci sırada yer aldı. Afrika/Ortadoğu bölgesinde tüketim ürünleri firmaları arasında Arçelik en büyük ikinci, Vestel ise en büyük üçüncü firma olarak yer aldı. Arçelik, dünyanın en büyük 10 beyaz eşya ve elektrikli küçük ev aletleri firması arasında altıncı sırada yer aldı. Bu listede birinci sırada Sanyo yer alırken, Sanyo`yu Whirlpool, Electrolux, BSH ve Steinhoff takip ediyor. Vestel ise en hızlı büyüyen 50 tüketim ürünleri firması arasında 32`nci sırada yer aldı.
2000 dolarlık otomobil
Deloitte`un raporuna göre, son yıllarda tüketim harcamalarının giderek artan bir bölümü Çin ve Hindistan gibi yükselmekte olan ekonomilerde yapılıyor. Bu ülkelerde toplumun yoksul kesimlerinin bile harcama gücü artıyor. Bu nedenle, tüketici ürünleri üretenler gelecekle ilgili büyüme planlarında mutlaka bu kesimlere ulaşmanın hesabını yapıyorlar.
Hindistan`da fiyatı 2000 doların altında otomobil üretme çalışmaları veya bilgisayar üreticilerinin piyasaya 200 dolarlık PC`ler sürme hazırlıkları, düşük fiyat baskısının yanı sıra, bu ülkelerin yoksullarına ulaşma hedefinden de kaynaklanıyor.
`Market markaları atağı`
Deloitte raporunda, sektördeki yeni trendlerin birçok şirketi zorladığı vurgulandı. Zorlaşan koşullar bazı dev grupların bile cirolarını geriletiyor.
Raporu değerlendiren Deloitte Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Sorumlu Ortağı Uğur Süel şunları söyledi: Firmaların yaşadıkları en büyük zorluklar arasında; market markalarıyla yaşanan rekabet, hammadde fiyatlarındaki artış, yeni ürün geliştirmeden elde edilen geri dönüşün düşük olması, geleneksel pazarlama programlarının verimliliğinin düşüşü olarak gösterilebilir. Her ne kadar toplamda satışlar yüzde 8.4 büyümüş olsa da firmaların yüzde 16`sının satışları düşüş gösterdi. Yeni duruma adapte olabilen firmalar ayakta kalacak.
Tüketim değişiyor