Otomotiv KOBİ’lerinden 9 milyar dolarlık ihracat

03.01.2014 - 10:14 | Son Güncelleme :

Otomotiv yan sanayideki istihdam 110 bini, ihracat ise 9 milyar doları aşıyor.

Türkiye’nin son yıllarda en güçlü sanayi sektörü konumuna gelen otomotivde, yan sanayimiz de hızlı gelişiyor. Otomotiv yan sanayideki istihdam 110 bini, ihracat ise 9 milyar doları aşıyor.

SON yıllarda Türkiye’nin lokomotif sanayi sektörü olarak liderliği kimseye kaptırmayan otomotivde yan sanayi üretimimiz de yüz güldürüyor. Çok sayıda Küçük ve Orta Boy İşletmenin (KOBİ) faaliyet gösterdiği bu sektör yüksek teknoloji deneyimi açısından da stratejik öneme sahip. Otomotivde yan sanayici olan KOBİ’lerimizin istihdamı 110 bini, ihracatı ise 9 milyar dolar aştı.

110 BİN KİŞİYE İŞ KAPISI

Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD)  Başkanı Mehmet Dudaroğlu, derneğin 330’u aşkın üyesi, yaklaşık 18.5 milyar dolar cirosu, 9 milyar dolarlık doğrudan ihracatıyla, 110 binin üzerinde istihdama ulaştığını söylüyor. “Güçlü Sanayi Güçlü Marka” sloganıyla yola devam ettiklerini anlatan Dudaroğlu, “Kalite, lojistik, maliyet, Ar-Ge, yenilikçilik, insan kaynakları ve bilgi sistemleri konularında mükemmelleşen bir tedarik yapısı oluşturuyoruz” diyor.  Mehmet Dudaroğlu şöyle devam ediyor:

PAZARDAKİ DURUM

“Otomotiv sanayimizin 11 aylık verilerini incelediğimizde, toplam pazarımızın 2012 yılı aynı dönemine göre yüzde 9 artarak 757 bin adet düzeyinde gerçekleştiğini görüyoruz. Aynı dönemde otomobil pazarı ise yüzde 19’luk artış ile 563 bin adede ulaşırken, bunun 439 bin adedi ithal araçlardan oluşmuş. İthalatın pazar payı, yüzde 78 gibi çok yüksek oranda gerçekleşti. Toplam üretimimiz ise 2012 yılının aynı ayına göre yüzde 6, otomobil üretimi yüzde 9 artarak, toplam üretimimiz 1.042 bin adet ve otomobil üretimi 583 bin adet gerçekleşti.

AR-GE MERKEZLERİ ÇOĞALIYOR

Dudaroğlu, son üç yılda atılan adımlar sayesinde, Türkiye’deki toplam 147 Ar-Ge merkezinin 47’sinin TAYSAD üyesi olduğunu belirtiyor ve “KOBİ’lerimizin daha çok Ar-Ge çalışması yürüteceğini biliyoruz. Elbette ki, rekabetçiliğimizi ve Ar-Ge’ye yaptığımız yatırımları sürekli artırmamız ve dışa açılımımızı geliştirmemiz gerekiyor. TAYSAD olarak biz de yurtiçi ve yurtdışındaki enstitüler ile ortak çalışmalar yapıyor, Teknoloji Günleri düzenleyerek yeni teknolojiler ve trendler hakkında üyelerimizi bilgilendiriyoruz. Tüm bu çalışmalar ile artan rekabet gücümüz, Türk otomotiv sanayinin de önünü açacak” diyor. Ar-Ge merkezlerinin yanısıra yerlilik oranının artırılması için ‘Girdi Tedarik Stratejisi’ne dört elle sarılmak gerektiğini anlatan Dudaroğlu, sektörün gelişimi için ‘Serbest Ticaret Anlaşmaları’nın artırılması da önemli” diye konuşuyor.

 YURTDIŞINA YATIRIM

TAYSAD üyeleri, dışa açılım ve küreselleşme yönünde de olumlu adımlar atıyor. Bugün itibariyle 19 TAYSAD üyesi, 22 ülkeye, 47 adet yatırım yapmış durumda; bunların 33 adedi imalat yatırımı, 14 adedi ise ofis yatırımı. TAYSAD da Almanya’da bulunan temsilciliğine ek olarak Çin’de ve ABD’de temsilcilik açacak.

OİB: 21.5 milyar doları devirdik

OTOMOTİV Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Orhan Sabuncu, Otomotiv endüstrisi açısından 2013 yılının beklentilerin üzerinde bir yıl olarak geride kaldığını belirterek, “2013 yılında 2012 yılına göre yüzde 5 civarında bir ihracat artışı öngörmüş ve 20 milyar dolarlık  ihracat hedefi belirlemiştik. Ocak-Kasım dönemi itibariyle sektördeki ihracat artışı yüzde 12 olmuş ve 11 aylık dönemde 19.5 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaşılmıştır. 2013’ü yaklaşık 21.5 milyar dolarlık ihracatla kapattık” dedi.

İHRACAT HEDEFİ AŞTI

Yılın ilk çeyreğinden itibaren ihracatın hızlı arttığını vurgulayan Sabuncu şöyle konuşuyor: “Ana sanayinde ülkemizde üretim yapan firmaların yeni modeller üretmeye başlaması binek otomobillerde yüzde 15, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlarda yüzde 16’lık ihracat artışı sağladı. En önemli pazarımız olan AB ülkelerinde yılın son çeyreğinden itibaren toparlanma belirtileri de ihracata olumlu yansıdı. 11 aylık dönemde AB ülkelerine otomotiv ihracatı yüzde 14 artarken, Birleşik Krallığa yüzde 59 artış yaşandı. Ocak-Kasım döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10’luk bir ihracat artışı gördük. Otomotiv yan sanayinde de 9 milyar dolarlık bir ihracat rakamına ulaşılması bekleniyor.”

2008’İ AŞAMADIK

Sabuncu, 2014 yılında Avrupa pazarında kısmi büyüme, dünya pazarında ise Çin kaynaklı daha yüksek büyüme beklendiğini belirtiyor. Sabuncu, “AB pazarında görülen toparlanma belirtileri umut verici. Otomotiv ihracatında rekor yılımız 2008 rakamlarına aradan geçen beş yılda henüz ulaşamadık. 2015 yılı sonrasında AB pazarında toparlanmanın hızlanması ile 2008 yılı ihracat rakamının aşılmasını bekleye-biliriz” diyor.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.916 Değişim: 2,05% Hacim : 115.166 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.751 26.04.2024 Yüksek 9.956
Açılış: 9.763
32,4375 Değişim: -0,15%
Düşük 32,3695 26.04.2024 Yüksek 32,6033
Açılış: 32,4865
34,7411 Değişim: -0,66%
Düşük 34,6704 26.04.2024 Yüksek 35,0770
Açılış: 34,9718
2.441,87 Değişim: 0,23%
Düşük 2.430,39 26.04.2024 Yüksek 2.465,28
Açılış: 2.436,22
  • PİYASALAR
  • ENDEKSLER
Sembol Son %
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.