Türkler, ABD malına soğuk

17.07.2003 - 09:16 | Son Güncelleme :

Dünyadaki 1.3 milyar tüketicinin eğilimini inceleyen RoperASW isimli kuruluş, Türk tüketicilerin 1999`a kıyasla ABD mallarından yüzde 13 soğuduğunu açıkladı

Tüm dünyadaki tüketici eğilimlerini inceleyen New York merkezli RoperASW adlı kuruluşun araştırması, Türk tüketicisinin, 1999 yılına kıyasla, Amerikan mallarından yüzde 13 oranında uzaklaştığını ortaya çıkardı.
ABD`nin en büyük piyasa araştırma kurumu olan RoperASW`nin araştırmasına göre, Irak savaşı ve Amerika ile Avrupa arasında yaşanan gerginlik, küresel düzeyde tüketicileri Amerikan kültüründen ve mallarından uzaklaştırdı. 30 ülkede yapılan ve 1 milyar 300 milyon tüketicinin eğilimini ölçen araştırmanın sonuçları, 1999`da yapılan benzer bir araştırmayla karşılaştırılınca, Japonya ve Tayvan`ın, Amerikan mallarından dört yıl öncesine göre yüzde 20 uzaklaştığı ve ticari anlamda Amerika`dan en çok soğuyan ülkeler olduğu ortaya çıktı.

Firmalar pazar kaybetti
Bu iki ülkeyi Arjantin, Türkiye, Endonezya, Venezüella, Tayland, Avustralya, Hong Kong, Fransa ve Polonya takip ediyor. Amerikan mallarından yüzde 13 oranında soğuyan Türk tüketicinin, kendi kültürüne bağlılık oranı ise yüzde 78 saptandı.
RoperASW`nin araştırması, aynı dönemde, önde gelen 10 Amerikan firmasından dokuzunun pazar kaybına uğradığı ve sadece birinin verimini arttırabildiğini de ortaya çıkardı. Bu alanda firma başarısı, Amerikan mallarının yabancı ülkelerde tanınması, sevilmesi ve kullanılması gözönüne alınarak ölçülüyor.
Araştırmayı yapanlar, Amerika`nın reyting kaybetmesinde, dev şirketleri sarsan skandalların da önemli rol oynadığını vurguladı. RoperASW İdari Direktörü Tom Miller, tüketici eğilimlerindeki değişikliğin, Amerika`nın Irak`ı işgal etmesinden önce başladığına dikkat çekti ve skandallar yüzünden Amerikan kültürü ve mallarına karşı bir soğukluk başgösterdi dedi.

İhracat ithalatı solladı
Türkiye`nin ABD mallarını daha az tükettiği dış ticaret istatistiklerine de yansıdı. 1998`den 2001`e kadar Türkiye`nin ithalatı ihracatının üzerinde gerçekleşirken geçen yıl bu tablo terse döndü.
2002 bütününde ABD`ye 3 milyar 229 milyon dolar ihracat yapan Türkiye, aynı dönemde 3 milyar 50 milyon dolar ithalat yaptı. Bu yılın ilk beş ayında ise ihracat 1.5 milyar dolar, ithalat 1 milyar 324 milyon dolar oldu.


6`ncı gözden geçirme ekim sonuna ertelendi
5`inci ve 6`ncı gözden geçirmelerin birleştirilmeyeceği ifade edilirken, 6`ncı gözden geçirmenin, ekim sonu ya da kasım ayının başında gerçekleştirilmesi bekleniyor.

5`incisi bitiyor sinyali
Daha önce ağustos ayında yapılması planlanan 6`ncı gözden geçirmenin ekim ya da kasımda yapılmasına neden olarak, IMF`nin ağustosta tatile girmesi ve eylülde Dubai`de yapılması planlanan yarıyıl toplantıları gösteriliyor.
IMF Türkiye Masası Şefi Reza Moghadam, dün yaptığı görüşmelerde 5`inci gözden geçirmenin tamamlanmak üzere olduğunu ve bu konudaki sorunların da aşıldığını söylediği öğrenildi. IMF heyetinin 6`ncı gözden geçirme ile ilgili önkoşulları da toplantılarda masaya yatırıldı. 5`inci gözden geçirmenin tamamlanmasının ardından 500 milyon dolarlık kredi dilimi serbest bırakılacak.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.020 TL        
BORSA
999 TL        
DOLAR
996 TL        
EURO
1.002 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.