Kriz bilişimin 5 yılına mal oldu
Türkiye`de ekonomik krizle birlikte zora giren reel sektörün teknoloji yatırımlarını askıya alması, bilişim sektörüne de olumsuz yansıdı
Gereksiz hacim büyüklüğü daralmada etkili oldu
Her sektörde olduğu gibi bilişim sektöründe de yaşanan gereksiz hacim büyüklüğünün daralmada etkili olduğuna dikkat çeken Maga, `Hiç bir katma değer yaratmadan, sadece bir talep olduğu için, kurulmuş yüzlerce - binlerce şirket vardı. Bu süreç içinde iş yapamayanlar ve kapananlar olacak. Sektörün geleceği için bunun yaşanması gerekiyordu` dedi. Tüm bunlara rağmen geçmişte yapılan bilişim sektöründeki yatırımların yetersiz olduğunu ifade eden Maga, `Biz daha bir doygunluk seviyesinin çok çok altındayız. Türkiye`de evlerde PC kullanım oranı, 17 milyon hanede yüzde 2.8 civarında. Gerçek anlamda bilgi toplumundan konuşabilmek için bu oranın yüzde 28`lere, 48`lere çıkması lazım` diye konuştu.
Türkiye potansiyel pazar
Türkiye`de bilişim sektörü açısından potansiyel olduğuna vurguda bulunan Maga, `Bu iş tamamen öncelik işi. Geçen sene 680 bin adet rekor seviyede bilgisayar satıldı. Krizin etkilerini çıkardığınız zaman bile 680 bin adet PC, Türkiye`nin gerçek bilgi toplum olması için gereken rakamın yaklaşık 5`te 1`i. Türkiye`de şuan için 450 bin hane de bilgisayar var. Bunun 3 yıl gibi zaman sürecinde en az 3 milyona ulaşması gerekiyor. Türkiye`deki KOBİ`lerin yüzde 80`ninde de bilgisayar yok. Bu rakamın da önümüzdeki 3 sene içersinde yüzde 50 seviyelerine çekilmesi lazım` diye konuştu.
Dünya teknoloji pazarı da daraldı
Dünya teknoloji pazarının da bir daralma sürecine girdiğini ifade eden Maga, `Eski dönemde `bir internet şirketinin kar etmesine gerek yok. Sadece ciro yapsa yeter felsefesi` ile hareket edildi. Böyle olunca teknoloji şirketleri servis olarak değil ama, borsada aşırı bir değerlenme sürecine girdi. Bu noktada değerlenmiş bir bilgisayar endüstrisine sürekli yeni kapital enjekte edilmesi gerekti. Firmaların ortaya koydukları katma değerleri ile firmalara biçilen değer arasında farkı insanlar anladığı anda yeni yatırımcı girmedi. Ve bu da firmaların büyüme oranlarının geriye çekilmesine neden oldu` dedi. Maga, dünyadaki daralmada Avrupa ve Amerika`da bir doygunluk yaşanmasının da etkili olduğunu söyledi.
Türkiye`nin dünya ile rekabet edebilmesi için katma değeri yüksek ürünler üretmek zorunda olduğunu ifade eden Maga, Microsoft Türkiye olarak krizden daha az etkilenmek için, finans, kamu ve telekomünikasyon sektörüne odaklı çalışmalara yöneldiklerini söyledi. Maga, krizle birlikte toplam satışların da yüzde 12`lik bir düşüş yaşandığını söyledi. Şirketin Türkiye`de yüzde 90 pazar payı olduğunu belirten Maga, geçen sene dünya genelide 25 milyar dolar ciro elde edildiğini kaydetti.