Klima satışı bir aya sıkıştı
Yazın ilk aylarının serin geçmesi nedeniyle düşük seyreden klima satışları temmuzda bastıran sıcaklar nedeniyle hızla arttı. Sektör, normalde üç aya yayılan satışını bir ayda gerçekleştirdi
İSTANBUL - Mayıs ve haziran aylarının serin geçmesi nedeniyle satışları hareketlenmeyen klimacılara birden bastıran sıcak havalar `ilaç` gibi geldi. Temmuz ayı itibarıyla tüm Türkiye`de sıcaklıkların mevsim normallerinin üzerine çıkması nedeniyle genellikle üç ayda gerçekleşen klima satışı temmuzda yapıldı.
Geçmiş yıllarda klima satışlarında Ege ve Akdeniz Bölgesi başı çekerken bu yıl sıcaklıkların Türkiye genelinde çok yüksek seyretmesi nedeniyle Ankara, Konya gibi İç Anadolu şehirlerinden ve Karadeniz`den bile gelen taleplerde artış oldu. Bu artışta sıcakların yanı sıra fiyatı 400 YTL`den başlayan ve 24 aya varan vadelerle klima satışının yapılması da etkili. Eskiden serinlemek için alınan klimalarda ısıtma, nemi alma, havayı temizleme gibi fonksiyonların olması sayesinde Karadeniz Bölgesi de en iyi müşteriler arasına yerleşti.
Geçen yıla göre satışların yüzde 15-20 arttığını söyleyen Vestel Klima Ürün Müdürü Burak Çakır, Geçmiş yıllarda haziran, temmuz ve ağustos aylarında yıl boyunca yapılan klima satışının yüzde 35-40`ı gerçekleşirdi. Bu yıl ise sıcaklar temmuz ayında bastırınca bu miktar neredeyse bir ay içinde karşılandı dedi. Klima tüketicisinin alımlarını genellikle sıcak havaya dayanamadığında yaptığını vurgulayan Çakır, bu yüzden de son haftalarda akşam bunalan tüketicinin sabah bayilere geldiğini ifade etti.
Perdeyle uyumlu klima
Geçen yıl klima satışlarının 650 bin adet öngörüldüğünü hatırlatan Çakır, bu yıl ise beklentinin 850 bin adede çıktığını açıkladı. Pazardaki bu büyümede yerli üreticilerin yaptığı atak, fiyatlardaki düşüş ve vadeli satışın da büyük etkisi olduğunu anlatan Çakır şöyle devam etti:
Geçmiş yıllarda ucuz fiyatlı Çin malları piyasayı kaplamıştı. Ancak şu anda Çin`in pazardaki payı yüzde 35`e indi ve bu düşüş sürüyor. Vestel, Arçelik gibi yerli üreticilerin gücü ise artıyor. Fiyatlar geçen yıla göre yüzde 10 ucuzladı. Vestel olarak biz bu alana büyük önem veriyoruz. Hatta klima pazarında bir ilki gerçekleştirerek Linens`le işbirliği yaptık. Klimaların kapaklarını perde ve döşemelerle uyumlu desenlerle kaplamaya başladık. Değiştirilebilir kapaklar sayesinde MXP Bion-X Trio serisi klimalardan alanlar perdeleriyle uyumlu klimalara sahip olabilecek.
Klimada Ege, Akdeniz bölgeleri en iyi müşteriler arasında yer alıyor. Ancak nemin de yüksek olması nedeniyle Marmara Bölgesi`nde sıcakların dayanılmaz bir hal almasının özellikle İstanbul`da son haftalarda satışları artırdığını söyleyen Alarko Carrier Pazarlama Müdürü Hırant Kalataş ise, Genellikle temmuz ayı klima sektörü için en yüksek satış rakamlarının elde edildiği dönemdir. Ancak bu yıl geçmişten farklı olarak son yılların en sıcak günlerini yaşayınca bir anda talepler arttı. Klima zaten tüketici tarafından artık lüks olarak algılanmıyor. Buzdolabı, çamaşır makinesi gibi evlerin ihtiyacı oldu. Fiyatları da geçmiş 8-10 yıla göre yüzde 50`den fazla düştü diye konuştu. Kalataş, Alarko Carrier olarak da 11 aya varan vadelerle klima sattıklarını aktardı.
Yeni oteller cazip
Yaptığı stratejik işbirliğiyle ürünlerini Demirdöküm kanalıyla Türkiye`de satışa sunan YORK da gelen taleplerden memnun. YORK Türkiye Üniter Ürünler Dağıtım Bölüm Müdürü Yusuf Akuğur, bayilerden devamlı mal talebi olduğunu aktardı. Türkiye`de bireysel klima pazarının hızla büyüdüğünü ama özellikle klima sistem projeleri açısından büyük potansiyel olduğuna dikkat çeken Akuğur şunları söyledi:
Antalya`da yeni otel yatırımları var. Mevcut oteller ise yenileniyor. İstanbul`da ise 65 otel projesi için yer aranıyor. Bu sadece Türkiye`nin turizm alanındaki potansiyelini yansıtıyor. Gayrimenkul sektöründeki gelişmeler de bizim için önemli. Lüks konut ve villa projelerinin artık hepsinde klima sistemleri kuruluyor.