Karadeniz`e ilk Mavi Akım borusu eylülde

21.06.2001 - 00:00

Rusya ile Türkiye arasında doğalgaz aktarımını sağlayacak olan Mavi Akım projesinde, 25 Haziran`da denizin altına iniliyor. Projeyi gerçekleştiren İtalyan Eni`nin CEO`su Vittorio Mincato, dünyanın en büyük döşeme kulesi Saipem 7000`in 1 Ağustos`ta İstanbul Boğazı`ndan geçerek Karadeniz`e çıkacağını söyledi.


İtalya`nın en büyük petrol ve doğalgaz arama şirketi Eni`nin CEO`su Vittorio Mincato, Karadeniz`den geçerek Rusya ile Türkiye arasında doğalgaz iletimini sağlayacak ‘‘Mavi Akım’’ doğalgaz boru hattının döşenmesine 25 Haziran`da başlanacağını söyledi. Vinç-döşeme gemisi Castoro Otto`nun Temmuz ayında sığ sularda çalışmaya başlayacağını belirten Mincato, 1 Ağustos`ta da dünyanın en büyük döşeme kulelerinden olan Saipem 7000`in Fatih Sultan Mehmet ve Boğaziçi köprülerinin altından geçerek Karadeniz`e çıkacağını ve Eylül`ün ilk günlerinde, Karadeniz`in derin sularına boru döşeme işlemine başlayacağını ifade etti.


Mincato, bugüne kadar ‘‘Mavi rüya’’ diye adlandırılan projeyi gerçekleştireceklerini belirterek, ‘‘Biz rüya görmüyoruz ve biz bir işi taahhüt ettiğimizde, onu tamamlayacağımızdan emin olabilirsiniz’’ dedi.


TÜRKİYE MERKEZ


Üç Denizin Hikayesi Konferansı`nın ikinci gününde onur konuğu olarak konuşan Mincato, Mavi Akım hattı sayesinde Türkiye`nin şimdiden üç kıtanın petrol ve gaz merkezi ve dağıtıcısı olacağını gösterdiğini söyledi.


Mincato, Mavi Akım projesinin Türkiye`nin doğalgaz ihtiyacının belkemiğini oluşturduğunu belirterek şöyle devam etti:


‘‘Türkiye, Hazar Bölgesi, Orta Doğu, Kuzey Afrika`yı birleştiren bir yerdedir. Türkiye hem güvenilir bir pazar hem de birçok potansiyel gaz üreticisi ülkeyle, birçok potansiyel nihai tüketici arasında bir köprü ülke olma konumundadır. Türkiye`nin arz açısından Rusya Federasyonu`na, Kuzey Afrika`ya Orta Doğu`ya, Orta Asya ülkelerine ve talep açısından da Doğu, Orta ve Güney Avrupa`ya yakınlığını gözönüne alırsak sözkonusu rol açıktır. Jeoekonomik açıdan Türkiye, üç kıtayı kapsayan bölgesel bir doğalgaz merkezinin oluşturulmasını olanaklı kılabilecek bir ülkedir.’’


TEHLİKE İSTEMİYORUZ


Mincato, Eni`nin Hazar Denizi ve Orta Asya bölgelerinde birçok dev projeye imza attığını ve bölgede petrol arama çalışmalarına devam ettiğini belirterek, ‘‘Bu bölgenin petrol rezervleri açısından çok zengin olduğunu biliyoruz. Bu zenginliğin dünya merkezlerine taşınması gerekir’’ dedi.


Mincato, bu çerçevede Türkiye`nin ana ulaşım koridorlarından birine ev sahipliği yapmaya doğal bir aday olduğunu ve Bakü-Ceyhan petrol hattının detaylı mühendislik çalışmalarına katılmak istediğini söyledi. Mincato, ‘‘Bakü-Ceyhan konusunda politik ve teorik tartışmalardan sıyrılıp olayların somut ve teknik değerlendirmelerine geçmek gerekir’’ diye konuştu.


Üç Denizin Hikayesi Konferansı`nda konuşan Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Yönetim Kurulu Üyesi Nihat Gökyiğit, İstanbul Boğazı`nın zehirli madde ve güvenliksiz geçişler için kullanılamayacağını söyledi.


Rusya tarafından devreye sokulacak yeni petrol boru hatları ile boğazlardan petrol geçişi yoğunluğunun artacağını belirten Gökyiğit, ‘‘Hiçkimsenin bu güzel bölgeyi tehlikeye atma hakkı yoktur’’ dedi.


Boğazların uluslararası trafiğin yanı sıra çok yoğun bir bölge trafiğine sahip olduğunu kaydeden Gökyiğit, İstanbul`un da Türkiye ekonomisinin yüzde 40`ını oluşturduğunu ayrıca bu nedenle de boğazlar konusunun öneminin arttığını söyledi.



TPAO: Independenta faciası unutulmasın


Türkiye Petrol Arama Ortaklığı (TPAO) Genel Müdürü Mete Gürel, Bakü- Ceyhan boru hattının alternatifleri içerisinde en güvenli ve ucuz proje olduğunu, projenin 2005 yılının başında sona ererek petrolün Ceyhan`a akmaya başlayacağını söyledi. Projenin 2.8 milyar dolara mal olacağını ve boru hattıyla günde 1 milyon varil petrol iletileceğini belirten Gürel, ‘‘Sadece petrolün değil Azeri doğalgazının da Türkiye`ye ulaştırılması için çalışmalarımıza devam edeceğiz’’ dedi. Konuşmasında boğazlar konusuna da değinen Gürel, 2010 yılında boğazlardan günde 2.5 milyon varil petrol geçeceğini bu rakamın bugünkünün on katı olduğunu söyledi. Türkiye`nin boğazların güvenliği konusuna çok hassas olduğunu belirten Gürel, 1979 yılında meydana gelen Independenta tanker felaketinin unutulmadığını söyledi.



İran: Dışarda kalmayalım


Konferansa katılarak İran`ın görüşlerini aktaran Hazar Bölgesi Çalışmaları Enistütüsü Başkanı Abbas Maleki, İran`ın zengin petrol kaynağına ve gelişmiş bir boru hattı altyapısana sahip olduğuna dikkat çekerek İran`ın Hazar enerji kaynaklarının dünyaya aktarılması olayının dışına itilmemesi gerekteğini söyledi. İran`ın Hazar Denizi`ne kıyısı olan 5 ülke içerisinde yer aldığını belirten Maleki, ‘‘İran`dan Türkiye`ye uzanan bir doğalğaz boru hattı Tebriz ve Tahran`da da gelişmiş rafinelerisi var. İran projelerin içine dahil edildiğinde bundan hem Türkiye hem de enerji kaynaklarına ihtiyacı olan batı ülkeleri kazanır’’ diye konuştu. Maleki, şu anda ABD ve Türkiye`nin savunduğu Bakü-Tiflis-Ceyhan hattına karşılık Bakü-Tebriz-Ceyhan hatını önerdi. Bu hattın, Bakü-Tebriz böümünün şu anda var olduğunu kaydeden Maleki, Tebriz`de bulunan rafinelerinde devreye girmesiyle hattın hem Bakü`den Ceyhan`a petrol üreten bir hat hem de petrolü işleyen bir yapısının olacağını söyledi.


Chevron: Tanker sayısı azalacak


Konferansta Chevron adına konuşan, Chevron Avrasya Petrol Pazarlama ve Ulaştırma Genel Müdürü Mustafa Habib, Chevron`un Bakü-Süpsa hattından petrol aldığını ve bunu dünyaya ilettiğini söyledi. Boğazlardan geçen petrol miktarında artış olmasına karşın alınan önlemlerle petrol tankeri sayısında azalma olacağını belirten Habib, petrolün önümüzdeki yıllarda bugünkünden çok daha geniş kapasiteli ve güvenli tankerlerle taşıyacağız dedi. Habib, boğazların güvenliği için Türk hükümeti ile ortak çalışmalar yaptıklarını bundan sonra da yapılacak çalışmalara aktif olarak katılacaklarını ifade etti.


BP: Türkiye anahtar ülke


Bakü-Tiflis-Ceyhan Boru Hattı`nı inşa edecek olan konsorsiyumun ve projenin en büyük ortağı BP`nin Başkanı Sir John Browne, tüm kuşku ve kaygıların yersiz olduğunu belirterek, ‘‘Proje tamamdır’’ dedi. Sir John Browne, Bakü-Tiflis-Ceyhan Boru Hattı`nın Boğazlar`ın yükünü azaltacağını ve Şah Deniz Gazı Projesi`nin Türkiye ve Avrupa ülkelerinin enerji ihtiyacını karşılayacağını söyledi. Browne, ‘‘Ben ülkenizi dünyanın anahtar ülkelerinden biri olarak görüyorum. Türkiye`deki yatırımlarımız ve ülke ekonomisine katkı sağlamaya devam edecek, her zaman Türkiye`ye bağlı kalacağız’’ diye konuştu.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.008 TL        
BORSA
998 TL        
DOLAR
1.000 TL        
EURO
999 TL        
ALTIN
 

bigpara

Copyright © 2017 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Matriks Bilgi Dağıtım Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.