Irak'ta kriz uzarsa 12 milyar dolarlık ihracatımız darbe alabilir
Krizin uzaması durumunda 12 milyar dolarlık ihracat büyük bir darbe alabilir
<ımg class="yeniImg" border="0" src="http://i.bigpara.com/i/55big/irak_savas.jpg">
Türkiye'nin en büyük ikinci ihracat pazarı olan Irak'ta alarm zilleri çalıyor. Bağdat ve güney illerine yapılan ihracat yolların kapalı olması nedeniyle bitme noktasına geldi. Şu anda ihraç ürünleri Zaho'daki depolarda bekletilirken ihracatçılar da büyük tedirginlik yaşıyor. Krizin uzaması durumunda 12 milyar dolarlık ihracat büyük bir darbe alabilir.
ımg>Irak son yıllarda Türkiye'nin en önemli ticari partnerlerinden biri haline geldi. Hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar başta olmak üzere çelik, kimyevi maddeler, elektrik-elektronik ve hayvansal ürünlerin sırtladığı ihracat 12 milyar dolarla Almanya'nın ardından ikinci sıraya oturdu. hurriyet.com.tr'den Eren Güler'in haberine göre; Ancak özellikle Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin ihracatı için can damarı konumunda olan Irak'taki olaylar büyük tedirginlik yaratıyor. IŞİD'in Musul kentini kontrol altına almasıyla yollar kapandı ve sevkiyat durdu. İhracatçılar ve işadamları bir an önce bu duruma çare bulunmasını istiyor.
ŞÖFÖRLER GİTMEK İSTEMİYOR
Türkiye İhracatçılar Meclisi Irak Masası Başkanı Surur Aydın, Irak'a ihracatın durma noktasına geldiğini, sadece alternatif Kerkük yolu üzerinde çok sınırlı miktarda ticaret yapılabildiğini söyledi. Aynı zamanda Makarna Bulgur Bakliyat Bitkisel Yağlar Tanıtım Grubu (MBTG) Başkanı da olan Aydın, Türkiye'nin Irak'a yıllık 2 milyar dolar civarında hububat ve bakliyat ihracatı yaptığına dikkat çekti. Bu ihracatın yüzde 20'sinin Kuzey Irak'a, ancak yüzde 80'inin Irak'ın sorunlu Güney bölgelerine olduğunu belirten Aydın, şunları anlattı:
Eğer bu iş uzun sürecek olursa çok kötü etkileneceğiz. Çünkü bu olaylar başladığından beri Bağdat ve diğer Güney illerine ihracat yapamıyoruz. Normalde kullandığımız Zaho-Musul-Bağdat yolu kapalı. Alternatif olarak Zaho-Duhok-Kerkük-Bağdat var ama can güvenliğinden endişe eden şöförler kullanmak istemiyor. Sadece çok ufak tefek sevkiyatlar yapılabiliyor. Normal ihracatın ancak yüzde 10'unu yapabiliyoruz.
Şu anda TIR'larımız ihraç ürünlerini Zaho'daki depolara bırakıp dönüyor. Yollar açılırsa buradan tekrar ihracat başlayacak. Ancak bu iş uzun sürerse ciddi kayıplar oluşabilir. Hükümetten Kuzey Irak ile diyaloğa geçip en azından bu yolun güvenliğini sağlamasını istiyoruz. Kendi sınırları içerisinde olduğu için peşmerge rahatlıkla bu yolun güvenliğini sağlayabilir. Ayrıca bir süredir para transferi konusunda da sıkıntılar var. Ekonomi Bakanlığı yetkililerinden Kuzey Irak Ticaret Bakanlığı ile temasa geçip bu sorunu çözmesini talep ediyoruz.
Aydın, Irak pazarının Türkiye için çok önemli olduğunun altını çizerek, Bu pazar asla bitmez, çünkü Türk mallarının Irak'ta alternatifi yok. 15 gün 1 ay 2 ay sonra tekrar hareketlenir. Biz olaylara 'bir gecikme yaşanıyor' gözü ile bakıyoruz. Durum sakinleştikten sonra malların sevkiyatına devam edeceğiz dedi.
DEPOLAR DOLDU
Güneydoğu Genç İşadamları Derneği (GÜNGİAD) Başkanı Hakan Akbal da Irak’ın güneyine yapılan sevkiyatların önemli ölçüde ertelendiğini, IŞİD’in işgalinden önce Habur’dan giriş yapan ve güneye mal taşıyan TIR’ların bir kısmının halen Zaho ve Duhok’ta beklemeye devam ettiğini kaydetti. Bu araçların önemli bir kısmının yüklerini Zaho ve Duhok’taki depo, antrepo ve soğuk hava deposu gibi yerlere geçici olarak indirip geri döndüğünü ifade eden Akbal, depoların artık yük alamayacak noktada olduğunu, bu nedenle de güneye ihracat yapan firmaların sevkiyatlarını büyük oranda durdurduğunu söyledi.