Deprem ülkeleri Ductal`i kaptı, Türkiye bekliyor
La Farge, Bouygues ve Rhodia, Ductal adıyla 8-10 kat dayanıklı bir beton geliştirdi. ABD, Japonya ve Güney Kore, Ductal için pilot bölge olurken Türkiye mevzuat nedeniyle bu betonu kullanamıyor.
Çimento devi La Farge, Manş Tüneli müteahhitlerinden Bouygues ve kimyasallarda uzman Rhodia`nın birlikte geliştirdiği dayanıklı beton Ductal`i inşaatlarda kullanmak için ABD, Japonya ve Güney Kore pilot ülke oldu. Bu ülkeler gibi çok yüksek deprem riski taşıyan Türkiye`nin Ductal`i ne zaman isteyeceği ise belirsiz. Çünkü inşaat mevzuatının elden geçmesi gerekiyor. Boğaz Tüp Geçiti, İzmit Körfez Geçişi ve 3. Boğaz Köprüsü projelerinin deprem riski yüzünden bu teknolojiye muhtaç olduğu bildiriliyor. Çünkü Ductal`li yapılar normal betona göre 8 ila 10 kat daha dayanıklı hale geliyor ve süneklik kazanıyor. Beton, çelik ve başka bazı kimsyasal bileşimlerle üretilen Ductal`in malzeme maliyeti yüksek. Ancak, toplam inşaat maliyetini etkileyen diğer malzemelerin kullanımını azalttığı için toplam maliyeti düşürüyor. Ductal Uygulama Geliştirme Direktörü Agah Durukal, ürünün Türkiye`de kullanımı için hem mevzuatın değişmesi gerektiğini hem de sertifikasyon sürecinin diğer ülkelere göre daha uzun zaman alacağını söyledi. Bu yüzden Ductal`in mevzuatüstü bir anlayışla bu mega projelerde kullanımının sağlanması öneriliyor.
İstanbul`da yapılacak Boğaz Tüp Geçit Projesi 1.1 milyar dolara mal olacak ve Japon firmaların ağırlıklı olduğu bir konsorsiyumun inşaata başlaması bekleniyor. Projeyi Japonya Uluslararası İşbirliği Bankası (JBIC) kredilendirecek. Şimdi depreme dayanıklı projeler konusunda çok büyük deneyime sahip Japonlar`ın başta Ductal olmak üzere en son teknolojileri Boğaz`da da uygulayıp uygulamayacakları merakla bekleniyor.
La Farge Başkanı Bertrand Collomb, Ductal`in Türkiye`deki Tüp Geçit ve diğer büyük projelerde uygulanıp uygulanamayacağı şeklindeki soruya, ‘‘Biz sadece üreticiyiz ve tedarikçiyiz. İnşaat firmalarının politikalarını ya da ülkelerin politikalarını etkilemek için herhangi bir girişimimiz olamaz. Ancak, Ductal`in sizin ülkenizdeki projelerde uygulanabilmesi için büyük projeleri almış ya da alacak firmalar bize başvurursa destek veririz’’ dedi.
BatImat 2001`de çevre ve güvenlik öne çıktı
Paris Yapı Malzemeleri Fuarı BATIMAT 10 Kasım`a kadara açık kalacak. Fuar 2 yılda bir kuruluyor. Bu yıl 240 bin metre kare alana kurulan fuarda 2 bin 500 stand kiralandı. Bir önceki BATIMAT Fuarı`nı 500 bin kişi ziyaret etmişti. Ziyaretçilerin yüzde 20`si 120 farklı ülkeden katılmıştı. Türkiye`deki en büyük yabancı sermaye yatırımları arasında yer alan La Farge, BATIMAT`a global ölçekte katıldı. La Farge, bu yıl dünya çimento sektöründe bir ilki daha gerçekleştirdi ve Dünya Doğal Hayatı Koruma Örgütü (WWF) ile ortak bir çevre girişimi başlattı. BATIMAT`a bu yıl ekonomik krizin de etkisiyle az sayıda Türk firması katılabildi.